Slagig utveckling
Vid expansion i nya marknader blir tillväxten i bolaget väldigt slagig. Produktförsäljning står för majoriteten av intäkterna och tidpunkten för leverans får stor effekt på kvartalsbasis.
I årets första kvartal föll exempelvis omsättningen med 24%. Dels var jämförelsekvartalet tufft, men Q4 2024 var även Envipcos starkast kvartal någonsin med stora leveranser till Rumänien. Dessutom har nya utrullningen i nya marknader som Polen och Portugal inte börjat ännu.
Envipco (MEUR) | Q2 2025 | Q2 2024 |
---|
Omsättning | 23,1 | 26,7 |
-Tillväxt | -13,5% | 61,8% |
-Varav Europa | -16,2% | 106,0% |
-varav Nordamerika | -7,5% | 14,8% |
Bruttoresultat | 8,5 | 9,5 |
-Bruttomarginal | 36,8% | 35,6% |
Rörelsekostnader | -10,4 | -8,9 |
Rörelseresultat | -1,9 | 0,6 |
-Rörelsemarginal | -8,2% | 2,2% |
Även i det andra kvartalet sågs intäkterna falla rejält på grund av samma faktorer.
Trots omsättningstappet stärktes bruttomarginalen i kvartalet till 36,8% (35,6). Bolaget har produktion i egen regi i fyra olika anläggningar, vilket gör den operationella hävstången stor. I kvartalet lyckades dock effektiviserade processer väga upp för volymtappet.
På sikt är målet 40% bruttomarginal. Stora investeringar i ökad produktionskapacitet har gjorts senaste åren, vilket möjliggör för kraftigt ökade volymer i befintliga anläggningar.
Dock kommer organisationen fortsätta öka. Största delen av försäljningen sker direkt och i Q2 ökade antalet anställda till 505 jämfört med 416 året innan. Ökade rörelsekostnader i kombination med försäljningstappet fick även rörelsemarginalen att sjunka till -8,2% (2,2).
Över tid kommer dock intäktsutvecklingen bli stabilare i takt med att serviceintäkterna på befintliga system ökar. På den nordamerikanska marknaden, som är mognare och inte alls har samma tillväxt, står serviceintäkter för över 80% av försäljningen.