Flottiga förväntningar på NSP
Nyetableringarna dröjer och Nordic Service Partner har sänkt sin egen prognos för i år. 2015 blir ett förlorat år men bättre tider kan vänta runt hörnet.

21 oktober, 2015
Nyetableringarna dröjer och Nordic Service Partner har sänkt sin egen prognos för i år. 2015 blir ett förlorat år men bättre tider kan vänta runt hörnet.
21 oktober, 2015
Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.
Stockholmsbörsens enda snabbmatsleverantör Nordic Service Partner (NSP) har tvingats till en vinstvarning. Den tidigare guidningen om ett resultat före skatt i häradet 0-2 miljoner kronor har skrotats och estimatet har tagits ner rejält.
Det är vid etableringen av två nya restaurangkoncept som kostnaderna stuckit iväg och innan nystarterna är i full gång befarar ledningen att årets resultat hunnit sjunka till en förlust på 5-10 miljoner kronor.
Vinstvarning är inte vara aktieägarens favoritord men marknaden har absorberat beskedet med besinning. Aktien har efter tisdagens kvartalsrapport bara backat 2 procent.
NSP:s bas består av ett sextiotal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. Utifrån det fundamentet är ambitionen att bygga ett bredare snabbmatskonglomerat. Förra året köptes franchiserättigheterna till Kentucky Fried Chicken (KFC) och TGI Fridays i Danmark.
KFC serverar äkta kärlkrampsmat, varken modern eller fräsch. Konceptet är beprövat och sannolikt kan den djupfriterade kycklingen locka europavägsresenärer att stanna för lite Kentucky fried. Men det första KFC-haket som ska öppna i Lockarp nära Öresundsbron har lidit av flera förseningar. Det senaste beskedet är dock att fritösen ska bubbla igång i slutet på november.
Restaurangkedjan TGI Fridays känns säkert igen av många som besökt Stockholms city då kedjan sommartid är ett vattenhål för den yngre publiken samt tillresta turister. NSP driver inte restaurangerna i Stockholm men har franchiserättigheterna till kedjan i Danmark. I somras slog portarna upp för det första stället vid Ströget i Köpenhamn. Hittills i år har inrättningen omsatt 8,5 Mkr men med en förlust på 2,7 Mkr.
Att 2015 kommer bli ett vinstmässigt förlorat år verkar aktiemarknaden redan accepterat. Istället måste vi lyfta blicken och titta på vad som dväljs i en mer avlägsen framtid.
Snabbmat har varit en het börstrend i USA under flera år och ett dussin utmanare har vunnit mark mot snabbmatsstofiler som McDonalds. En färsk rapport visar att flera av McDonalds amerikanska franchisetagare oroar sig för att varumärket ska gå i graven.
Samtidigt har nykomlingar som den Mexikoinspirerade kedjan Chipotle ökat med över 200 procent i värde senaste tre åren. Efter kursresan värderas Chipotle till p/e 44 och det går att spekulera i en överhettning i delar av den haussade snabbmatsbranschen.
Men att se NSP i ljuset av de amerikanska snabbmatrevoltörerna är verklighetsfrånvänt. Kassakon, hamburgerkedjan Burger King, hör definitivt till det gamla gardet som istället måste kämpa för att anpassa sig efter en föränderlig värld. Men den amerikanska matmarknaden skiljer sig på många punkter från den svenska och än så länge finns det plats för många onyttiga hamburgarkrogar här. Burger King-delen av NSP växer fortfarande år mot år men det krävs ingen raketforskare för att inse att konkurrensen om stadsbornas lunchpeng blivit astronomiskt mycket större på kort tid.
I centrala Köpenhamn är det tänkt att en ny Burger King öppnar i början av nästa år och några månader senare en KFC i centrala Malmö. Men expansionen av Burger King mattas av och vi tror inte att det kommer bli så många fler restauranger i NSP:s portfölj.
Istället måste tillväxten komma från etableringen av flera TGI:s och KFC:s eller alternativt ytterligare nya affärskoncept. Historien visar att nya restauranger tar tid att dra igång och enligt kvartalsrapporten förväntas en nyetablering ta 12-18 månader.
En rimlig tolkning avdetta blir att vid utgången av 2016 uppgår antalet restauranger i drift totalt till 65-66 stycken. De två nya KFC-restaurangerna kanske inledningsvis haltar i lönsamhet men TGI på Ströget, som redan bidrar positivt till omsättningen, kan förhoppningsvis vända till vinst under året.
En solig framtidsbild vore om koncernen kan vända till vinst redan nästa år. Kan försäljningen stiga till närmare 950 Mkr och givet ett driftnetto på 13 procent kan vinsten stiga till 10-11 Mkr. Men vi greppar efter halmstrån och så vacker behöver inte framtiden bli. Vidare expansion kan komma att tynga kostnadssidan, tillika marknadsföringsbudgeten. Hur hett KFC blir vet vi inte.
Bortsett från orosmolnen kan vinsten stiga till 85-90 öre per aktie vilket då skulle värdera bolaget till p/e 20 på nästa års optimistiska vinstprognos. Men den förväntade marginalen på miljardomsättningen är fortsatt lövtunn. Notera att vinstestimatet kan svänga kraftigt av små skillnader i marginalen och det skulle krävas full insyn för att pricka rätt i den här prognosen.
Vi kan se potential i snabbmatskedjan NSP även om varumärkena passerade bäst före-datum redan under mitten av 90-talet. Hade aktien rasat på vinstvarningen kunde det varit ett spännande tillfälle att plocka upp den men till p/e 20 på en prognos som lätt kan gå i krass lockar aktien inte tillräckligt. Speciellt inte på en orolig börs. Det ligger också i farans riktning att nysatsningarna fortsätter att kosta mycket pengar även nästa år.
Samtidigt ska man inte blunda för att prislappen på bolaget är lågt i relation till omsättningen. Liksom att nettoskuldsättningen uppgick vid kvartalets utgång till 210 Mkr, vilket är mer än börsvärdet. Men kassaflödena är stabila och skulderna betas av.
Låt oss runda av. Osäkerheten är för stor i relation till prislappen. Det innebär inte att vi tror att det ska gå åt skogen för bolaget utan att när vi beaktar risken nöjer vi oss med en neutral rekommendation.
Nyetableringarna dröjer och Nordic Service Partner har sänkt sin egen prognos för i år. 2015 blir ett förlorat år men bättre tider kan vänta runt hörnet.
21 oktober, 2015
Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.
Stockholmsbörsens enda snabbmatsleverantör Nordic Service Partner (NSP) har tvingats till en vinstvarning. Den tidigare guidningen om ett resultat före skatt i häradet 0-2 miljoner kronor har skrotats och estimatet har tagits ner rejält.
Det är vid etableringen av två nya restaurangkoncept som kostnaderna stuckit iväg och innan nystarterna är i full gång befarar ledningen att årets resultat hunnit sjunka till en förlust på 5-10 miljoner kronor.
Vinstvarning är inte vara aktieägarens favoritord men marknaden har absorberat beskedet med besinning. Aktien har efter tisdagens kvartalsrapport bara backat 2 procent.
NSP:s bas består av ett sextiotal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. Utifrån det fundamentet är ambitionen att bygga ett bredare snabbmatskonglomerat. Förra året köptes franchiserättigheterna till Kentucky Fried Chicken (KFC) och TGI Fridays i Danmark.
KFC serverar äkta kärlkrampsmat, varken modern eller fräsch. Konceptet är beprövat och sannolikt kan den djupfriterade kycklingen locka europavägsresenärer att stanna för lite Kentucky fried. Men det första KFC-haket som ska öppna i Lockarp nära Öresundsbron har lidit av flera förseningar. Det senaste beskedet är dock att fritösen ska bubbla igång i slutet på november.
Restaurangkedjan TGI Fridays känns säkert igen av många som besökt Stockholms city då kedjan sommartid är ett vattenhål för den yngre publiken samt tillresta turister. NSP driver inte restaurangerna i Stockholm men har franchiserättigheterna till kedjan i Danmark. I somras slog portarna upp för det första stället vid Ströget i Köpenhamn. Hittills i år har inrättningen omsatt 8,5 Mkr men med en förlust på 2,7 Mkr.
Att 2015 kommer bli ett vinstmässigt förlorat år verkar aktiemarknaden redan accepterat. Istället måste vi lyfta blicken och titta på vad som dväljs i en mer avlägsen framtid.
Snabbmat har varit en het börstrend i USA under flera år och ett dussin utmanare har vunnit mark mot snabbmatsstofiler som McDonalds. En färsk rapport visar att flera av McDonalds amerikanska franchisetagare oroar sig för att varumärket ska gå i graven.
Samtidigt har nykomlingar som den Mexikoinspirerade kedjan Chipotle ökat med över 200 procent i värde senaste tre åren. Efter kursresan värderas Chipotle till p/e 44 och det går att spekulera i en överhettning i delar av den haussade snabbmatsbranschen.
Men att se NSP i ljuset av de amerikanska snabbmatrevoltörerna är verklighetsfrånvänt. Kassakon, hamburgerkedjan Burger King, hör definitivt till det gamla gardet som istället måste kämpa för att anpassa sig efter en föränderlig värld. Men den amerikanska matmarknaden skiljer sig på många punkter från den svenska och än så länge finns det plats för många onyttiga hamburgarkrogar här. Burger King-delen av NSP växer fortfarande år mot år men det krävs ingen raketforskare för att inse att konkurrensen om stadsbornas lunchpeng blivit astronomiskt mycket större på kort tid.
I centrala Köpenhamn är det tänkt att en ny Burger King öppnar i början av nästa år och några månader senare en KFC i centrala Malmö. Men expansionen av Burger King mattas av och vi tror inte att det kommer bli så många fler restauranger i NSP:s portfölj.
Istället måste tillväxten komma från etableringen av flera TGI:s och KFC:s eller alternativt ytterligare nya affärskoncept. Historien visar att nya restauranger tar tid att dra igång och enligt kvartalsrapporten förväntas en nyetablering ta 12-18 månader.
En rimlig tolkning avdetta blir att vid utgången av 2016 uppgår antalet restauranger i drift totalt till 65-66 stycken. De två nya KFC-restaurangerna kanske inledningsvis haltar i lönsamhet men TGI på Ströget, som redan bidrar positivt till omsättningen, kan förhoppningsvis vända till vinst under året.
En solig framtidsbild vore om koncernen kan vända till vinst redan nästa år. Kan försäljningen stiga till närmare 950 Mkr och givet ett driftnetto på 13 procent kan vinsten stiga till 10-11 Mkr. Men vi greppar efter halmstrån och så vacker behöver inte framtiden bli. Vidare expansion kan komma att tynga kostnadssidan, tillika marknadsföringsbudgeten. Hur hett KFC blir vet vi inte.
Bortsett från orosmolnen kan vinsten stiga till 85-90 öre per aktie vilket då skulle värdera bolaget till p/e 20 på nästa års optimistiska vinstprognos. Men den förväntade marginalen på miljardomsättningen är fortsatt lövtunn. Notera att vinstestimatet kan svänga kraftigt av små skillnader i marginalen och det skulle krävas full insyn för att pricka rätt i den här prognosen.
Vi kan se potential i snabbmatskedjan NSP även om varumärkena passerade bäst före-datum redan under mitten av 90-talet. Hade aktien rasat på vinstvarningen kunde det varit ett spännande tillfälle att plocka upp den men till p/e 20 på en prognos som lätt kan gå i krass lockar aktien inte tillräckligt. Speciellt inte på en orolig börs. Det ligger också i farans riktning att nysatsningarna fortsätter att kosta mycket pengar även nästa år.
Samtidigt ska man inte blunda för att prislappen på bolaget är lågt i relation till omsättningen. Liksom att nettoskuldsättningen uppgick vid kvartalets utgång till 210 Mkr, vilket är mer än börsvärdet. Men kassaflödena är stabila och skulderna betas av.
Låt oss runda av. Osäkerheten är för stor i relation till prislappen. Det innebär inte att vi tror att det ska gå åt skogen för bolaget utan att när vi beaktar risken nöjer vi oss med en neutral rekommendation.
Handelskrig
Apple
Analys
Handelskrig
Apple
Analys
1 DAG %
Senast
Kempower
Igår, 12:28
Laddat för tillväxt i Kempower
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 533,59