Hårda varor i Tecnomen
Marknaden för mjukvara till teleoperatörer är hård, vilket inte minst Teligents katastrofrapport visade härom veckan. Men den finländska konkurrenten Tecnomen ser trots det ut som ett bra aktieval.
23 november, 2006
Marknaden för mjukvara till teleoperatörer är hård, vilket inte minst Teligents katastrofrapport visade härom veckan. Men den finländska konkurrenten Tecnomen ser trots det ut som ett bra aktieval.
23 november, 2006
Teligent och Tecnomen är två mindre mjukvarubolag som är noterade i Stockholm respektive Helsingfors. Bägge säljer mjukvarusystem som teleoperatörer använder för att erbjuda tjänster som betalningslösningar (som pre-paid), voice-mail, meddelandehantering med mera.
Teligent är känt som ett svagt bolag medan Tecnomen går bättre. Det Espobaserade bolaget har en omsättning runt 600 Mkr och klarar en rörelsemarginal på ungefär 9-10 procent i dagsläget. Balansräkningen är stark med en nettokassa på 216 Mkr, en rest från bolagets vältajmade börsintroduktion i juni 2000. Kassan motsvarar drygt en fjärdedel av börsvärdet på 820 Mkr.
Tecnomen driver sin verksamhet i två affärsområden som just nu går i otakt. Störst är Charging med 60 procent av intäkterna. Affärsområdet utgörs i huvudsak av lösningar för pre-paid mobiltelefoni. Här är tillväxten god tack vare den kraftiga abonnenttillväxten i stora delar av världen.
Tecnomens projektförsäljning utgörs till cirka 20-25 procent av den hårdvara som behövs för att driva systemen (och som kommer från amerikanska Sun) och till 15 procent av installation och andra tjänster. Resten utgörs av lönsam licens- och uppgraderingsförsäljning. Nyförsäljningen är typiskt sett mindre lönsam på grund av att inslaget av hårdvara då är störst. Men när antalet abonnenter ökar måste kunderna, stora teleoperatörer, köpa fler licenser från Tecnomen. Denna försäljning har ett mycket högt marginalbidrag eftersom systemen redan är på plats.
Tecnomen har tagit en mycket stark position i Sydamerika som svarar för 56 procent av bolagets omsättning. Man lyckades redan 1997 sälja in sitt betalsystem till América Moviles, en av regionens två stora operatörer. När América Moviles växt genom uppköp så har Tecnomen hängt med.
Det andra affärsområdet är Messaging som alltså drar in 40 procent av koncernens intäkter. Här säljs system för olika typer av meddelandehantering som SMS, MMS. Efterfrågan finns mestadels i de lite mer avancerade mobilländerna i Europa och USA. Tillväxten är för närvarande ensiffrig. Operatörerna har varit oväntat avvaktande med sina investeringar. Tecnomen har genomfört ett besparingsprogram som berörde 29 medarbetare i högkostnadsländer. Samtidigt arbetar man med att öka sina resurser på marknader med bättre tillväxt, som Asien. Även om det är lite trögt just nu på messagingområdet så har Tecnomen en ganska stark position i och med att både Nokia och Siemens använder bolagets mjukvara i sina större systemleveranser till teleoperatörerna. Den här indirekta försäljningen står ungefär för en femtedel av Tecnomens omsättning. Partnerskapen med Nokia och Siemens är viktiga i och med att Tecnomen, med endast 395 anställda, har begränsade försäljningsmuskler.
Summan av dessa två enheter blir ett bolag som går okej, men inte mera. Under årets första nio månader stod tillväxten stilla och rörelsemarginalen föll till 8,3 procent (12,4). Men sett ur ett aktieperspektiv är Tecnomen inte direkt ett dyrt bolag. P/e-talet ligger på 12 om man rensar bort nettokassan. Möjligheterna till marginalförbättringar är också stora om Messagingförsäljningen börjar röra på sig. Bolagets mål är att nå en rörelsemarginal på 15 procent. Klarar man det kan aktien dubblas men det är förstås en bit kvar dit.
Det hittills bästa året, 2005, klarade Tecnomen en marginal på drygt 13 procent.Ändå har bolaget några besvärande svagheter. En är att man saknar en stark position i Asien. Bara 8-9 procent av intäkterna kommer därifrån. I och med att Asien väntas visa mycket hög tillväxt framöver så behöver Tecnomen åtgärda detta.
Ett annat bekymmer är att bolaget binder relativt mycket kapital. Detta speglar stora systemleveranser och hård konkurrens. De mindre spelarna konkurrerar ofta med betaltider och specialanpassningar för att komma in på nya kunder. I gengäld räknar de med att ta igen pengarna när väl en operatör standardiserat på deras system och börjar köpa uppgraderingar. Storleken är förstås också en svaghet. Tecnomen letar aktivt efter förvärv som kan bidra med nya kunder på marknader där de är svaga.
Men fördelarna överväger. Den starka kassan, goda positionen på den snabbväxande marknaden för pre-paid-lösningar och en relativt låg värdering talar för ett köpråd.
Daniel Svensson, Börsveckan
daniel.svensson@borsveckan.se
Marknaden för mjukvara till teleoperatörer är hård, vilket inte minst Teligents katastrofrapport visade härom veckan. Men den finländska konkurrenten Tecnomen ser trots det ut som ett bra aktieval.
23 november, 2006
Teligent och Tecnomen är två mindre mjukvarubolag som är noterade i Stockholm respektive Helsingfors. Bägge säljer mjukvarusystem som teleoperatörer använder för att erbjuda tjänster som betalningslösningar (som pre-paid), voice-mail, meddelandehantering med mera.
Teligent är känt som ett svagt bolag medan Tecnomen går bättre. Det Espobaserade bolaget har en omsättning runt 600 Mkr och klarar en rörelsemarginal på ungefär 9-10 procent i dagsläget. Balansräkningen är stark med en nettokassa på 216 Mkr, en rest från bolagets vältajmade börsintroduktion i juni 2000. Kassan motsvarar drygt en fjärdedel av börsvärdet på 820 Mkr.
Tecnomen driver sin verksamhet i två affärsområden som just nu går i otakt. Störst är Charging med 60 procent av intäkterna. Affärsområdet utgörs i huvudsak av lösningar för pre-paid mobiltelefoni. Här är tillväxten god tack vare den kraftiga abonnenttillväxten i stora delar av världen.
Tecnomens projektförsäljning utgörs till cirka 20-25 procent av den hårdvara som behövs för att driva systemen (och som kommer från amerikanska Sun) och till 15 procent av installation och andra tjänster. Resten utgörs av lönsam licens- och uppgraderingsförsäljning. Nyförsäljningen är typiskt sett mindre lönsam på grund av att inslaget av hårdvara då är störst. Men när antalet abonnenter ökar måste kunderna, stora teleoperatörer, köpa fler licenser från Tecnomen. Denna försäljning har ett mycket högt marginalbidrag eftersom systemen redan är på plats.
Tecnomen har tagit en mycket stark position i Sydamerika som svarar för 56 procent av bolagets omsättning. Man lyckades redan 1997 sälja in sitt betalsystem till América Moviles, en av regionens två stora operatörer. När América Moviles växt genom uppköp så har Tecnomen hängt med.
Det andra affärsområdet är Messaging som alltså drar in 40 procent av koncernens intäkter. Här säljs system för olika typer av meddelandehantering som SMS, MMS. Efterfrågan finns mestadels i de lite mer avancerade mobilländerna i Europa och USA. Tillväxten är för närvarande ensiffrig. Operatörerna har varit oväntat avvaktande med sina investeringar. Tecnomen har genomfört ett besparingsprogram som berörde 29 medarbetare i högkostnadsländer. Samtidigt arbetar man med att öka sina resurser på marknader med bättre tillväxt, som Asien. Även om det är lite trögt just nu på messagingområdet så har Tecnomen en ganska stark position i och med att både Nokia och Siemens använder bolagets mjukvara i sina större systemleveranser till teleoperatörerna. Den här indirekta försäljningen står ungefär för en femtedel av Tecnomens omsättning. Partnerskapen med Nokia och Siemens är viktiga i och med att Tecnomen, med endast 395 anställda, har begränsade försäljningsmuskler.
Summan av dessa två enheter blir ett bolag som går okej, men inte mera. Under årets första nio månader stod tillväxten stilla och rörelsemarginalen föll till 8,3 procent (12,4). Men sett ur ett aktieperspektiv är Tecnomen inte direkt ett dyrt bolag. P/e-talet ligger på 12 om man rensar bort nettokassan. Möjligheterna till marginalförbättringar är också stora om Messagingförsäljningen börjar röra på sig. Bolagets mål är att nå en rörelsemarginal på 15 procent. Klarar man det kan aktien dubblas men det är förstås en bit kvar dit.
Det hittills bästa året, 2005, klarade Tecnomen en marginal på drygt 13 procent.Ändå har bolaget några besvärande svagheter. En är att man saknar en stark position i Asien. Bara 8-9 procent av intäkterna kommer därifrån. I och med att Asien väntas visa mycket hög tillväxt framöver så behöver Tecnomen åtgärda detta.
Ett annat bekymmer är att bolaget binder relativt mycket kapital. Detta speglar stora systemleveranser och hård konkurrens. De mindre spelarna konkurrerar ofta med betaltider och specialanpassningar för att komma in på nya kunder. I gengäld räknar de med att ta igen pengarna när väl en operatör standardiserat på deras system och börjar köpa uppgraderingar. Storleken är förstås också en svaghet. Tecnomen letar aktivt efter förvärv som kan bidra med nya kunder på marknader där de är svaga.
Men fördelarna överväger. Den starka kassan, goda positionen på den snabbväxande marknaden för pre-paid-lösningar och en relativt låg värdering talar för ett köpråd.
Daniel Svensson, Börsveckan
daniel.svensson@borsveckan.se
Analys
Placera granskar fondjättarna
Rapportperioden
Analytikerna om Volvo Cars
Analys
Placera granskar fondjättarna
Rapportperioden
Analytikerna om Volvo Cars
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 434,06