Smärtan är av engångskaraktär – köp verkstadsjätten

Kullagerfabriken ska knoppa av sin fordonsrörelse som eget börsbolag. Det blir mer kostsamt och långdraget än väntat för den nya koncernen att blomma ut. Men kanske är det ändå värt att vänta på?

Skf Placera

Idag, 07:00

SKF B
Börskurs: 240,00 kr
Antal aktier: 455,4 m
Börsvärde: 109 284 Mkr
Nettoskuld: 14 515 Mkr
VD: Rickard Gustafson
Ordförande: Hans Stråberg

SKF (240 kr) är världens största tillverkare av kullager med verksamhet i 130 länder och knappt 40 000 anställda. Med kunder som fordons- och maskintillverkare är SKF ett cykliskt bolag.

Bolaget startade redan 1907 men är nu statt i rejäl förändring sedan styrelsen meddelat att SKF:s stora fordonssegment (29% av omsättningen) ska knoppas av som eget börsbolag. Något som planeras ske i mitten av nästa år, 2026.

Huvudägare är FAM med 15,2% av kapital och 29,2% av röster. Näst störst är Cevian med 8,1% av kapitalet och 5,1% av rösterna. VD är Rickard Gustafson.

Affärsvärldens huvudscenario
2024
2025E
2026E
2027E
Omsättning
98 722
92 500
96 200
100 048
 - Tillväxt
-5,0%
-6,3%
+4,0%
+4,0%
Rörelseresultat
10 339
8 563
8 506
12 506
 - Justeringar
0
3 000
4 000
1 000
Justerat rörelseresultat
10 339
11 563
12 506
13 506
 - Rörelsemarginal
10,5%
12,5%
13,0%
13,5%
Resultat efter skatt
6 474
7 828
8 649
9 486
Vinst per aktie
14,22
17,20
19,00
20,80
Utdelning per aktie
7,75
7,75
8,50
9,00
Direktavkastning
3,2%
3,2%
3,5%
3,8%
Avkastning på eget kapital
11%
13%
14%
14%
62%
61%
62%
60%
1,6
1,2
0,9
0,5
16,9
14,0
12,6
11,5
12,0
10,7
9,9
9,2
1,3
1,3
1,3
1,2
Kommentar: Justeringar avser jämförelsestörande poster

Det är just nu mycket fokus på den kommande avknoppningen som delar upp SKF i två företag. Dels det som blir kvar i SKF, nämligen Industridelen. Den har god lönsamhet och kan värderas upp är förhoppningen. Dels Fordonsaffären med mer tveksamma siffror vars värdering är mer av en joker.

För att ge lite bakgrund till detta och presentera nya mål för kvarvarande SKF, segmentet Industri, hölls igår 10/11 en kapitalmarknadsdag i Stockholm. De höga förhoppningarna på denna tillställning (aktien var upp en del inför) kom dock på skam och SKF-aktien rasade nära 7% under gårdagen.

SKF:s nya mål
Industri
Fordon
Utfall
Tillväxt
4% organiskt
 >marknaden
3,7% / 3,8%
Marginal
17% -> 19%
Hög ensiffrig
15,2% / 4,2%
Avkastning (ROCE)
20%
Ej klart
14%
Kommentar: Marginalmålet är 17% på medellång sikt (2-3 år) och 19% långsiktigt. Det avser justerad rörelsevinst. Utfallssiffrorna (till höger) anges för Industri / Fordon och är beräknade av Afv för perioden 2021-2025 (R12M) förutom ROCE-siffran som anges av SKF och avser koncernen.

Vi går här kort igenom några besked.

Tabellen visar de mål som ledningen hade att bjuda på. Afv uppfattar att siffrorna som sådana var som förväntat. De få analytikerprognoser som finns för 2028E vittnar om en tro på ca 19% i Industri-marginal och drygt 6% för Fordonsrörelsen vid det laget, exempelvis.

Kruxet var att SKF var mycket tydliga med att för att komma till det stora slutmålet, 19% för Industri, krävs betydande investeringar och kostnader.

Andel lokal produktion
2021
2025
2030E
Europa
95%
95%
95%
Amerika
65%
65%
70%
Södra Asien
41%
46%
70%
Norra/centala Asien
47%
63%
70%
Kommentar: Andel av regional försäljning som produceras regionalt. I Norra/centrala Asien ingår bl.a. Kina, Sydkorea och Japan. I Södra Asien ingår bl.a. Indien och Australien. Begreppen översatta av Afv.

Viktigt är enligt Rickard Gustafson att ”en gång för alla” göra upp med SKF:s tillverkningsstruktur och nå ett mål om 70% lokal tillverkning i alla stora regioner. I klartext – fortsätt banta ned Europa rejält och bygga fabriker i Asien (se tabellen). Investeringarna förblir därför extra höga en period. Ca 5% av omsättningen mot ett normalläge på 3,5%.

SKF flaggar för att denna regionalisering, som SKF kallar det, kommer kosta 5 mdr kr fram till och med 2028 i olika engångskostnader. Av detta är 1,5 mdr kr nedskrivningar. Att det krävs den typen av åtgärder och kostnader inom Industri var oväntat, som Afv förstår det. Det sätter såklart åter fingret på SKF-sjukan med enorma justeringar i resultaten. Skillnaden mellan rapporterad och justerad rörelsevinst uppgår redan till över 8 mdr kr sedan 2020 eller 1,6 mdr/år. Det är ungefär 16% av justerad vinst under perioden.

Att separationen av Fordons-rörelsen därtill uppskattas få en slutnota på 2,5 mdr kr (1,0 mdr är taget i resultatet redan) gjorde inte saken bättre. ”Vad får vi för pengarna”, undrade analytiker och budskapet från SKF var väl fritt översatt ”ni får det ni redan köpt och betalat för” (nämligen ett bolag med 19% i vinstförmåga).

Mot den bakgrunden är inte den dystra kursreaktionen konstig. Å andra sidan rör det sig om engångskostnader (totalt motsvarande 6% av börsvärde) och efter 2028 lovar ledningen det ska vara slut på den varan. Vi gör en notering.

Nischer, service, decentralisering och förvärv

Jämfört med historiken innebär de nya SKF Industri-målen att tillväxten ska öka ungefär 1%-enhet per år och att marginalen ska upp 1%-enhet kommande ca 2 åren och totalt 3%-enheter på lång sikt. Detta ska delvis ske genom en mer kundanpassad tillverkningsstruktur, som nämndes ovan. Men andra viktiga initiativ som ledningen lyfter fram är:

  • Fortsatt satsning på tillväxtnischer. Här nämns nischer som drivs av megatrender som automation och urbanisering. SKF lyfte som tidigare särskilt fram tågsidan (en 5 mdr kr-affär) men nämnde nu även datacenter (främst kullager och smörjning för kylsystemen) och försvar som starkt växande områden. Bolagets FoU har till 90% inriktats mot sådana tillväxtområden. 65% av omsättningen sägs vara exponerad mot positiva megatrender.
  • Utöka service- och övervakningsaffären. Inom service har SKF hög tillväxt på mer än 10% per år. Man anger inte exakt hur stor affär service är men nämner att 50% av SKF Industri-försäljningen avser eftermarknad där service ingår som en del.
  • Särskilt fokus på nya segmentet Specialized Industrial Solutions (SIS). Detta ska bestå av fyra rörelser med ”egen värdekedja” som ihop står för 25% av SKF Industris omsättning. Resten av affären (75%) ska ligga i segmentet Bearing Solutions. SIS består av affärerna inom flygsektorn, smörjning, tätning och magnetiska produkter. Dessa ska skötas som fristående bolag vilket ledningen tror ska öka tillväxtkraften och lönsamhet. Inga segmentssiffror anges än.
  • Få igång löpande tilläggsförvärv. Inga tunga pjäser utan bolag med 250-1000 Mkr i omsättning med stort service- och eftermarknadsinnehåll i sektorer SKF förstår. Förvärv har varit ett försummat område på sistone, erkänner SKF. Vi kan här nämna att SKF Industri har som mål en skuldkvot under 2,0x och SKF Fordon på under 1,0x. Koncernen ligger nu på 1,1x.

Vi uppfattar det här paket som att SKF fullföljer det program VD Rickard Gustafson drog igång för några år sedan med starkt fokus på decentralisering. Förvärven ska exempelvis drivas regionalt. Intrycket är att strategin gett lovande resultat hittills (mer nedan). Den adresserar inte att SKF inte genererar så mycket återkommande intäkter utan bolaget förblir kopplat till industrikonjunkturen.

Fakta

SKF Fordon ska växa mer än sin marknad

Fokus var inte så mycket på kommande börsbolaget SKF Fordon under kapitalmarknadsdagen. De ska istället anordna en egen sådan senare.

SKF Fordon offentliggjorde indikativa mål om att växa mer än sin marknad med hög ensiffrig marginal och ha en skuldkvot under 1,0x (Nettoskuld / Ebitda).

Årsomsättningen (R12M) är 27 mdr kr (i nivå med Gränges) med 4,3% i justerad marginal (0,9% rapporterad marginal). Organisk tillväxt är -3,9%. Verksamheten presterar tydligt under sin indikerade målbild.

Strategin är satsa mycket på produkter för elbilar och man är ledande i området i Kina som följd av det. Fokus är även på lager till kommersiella fordon och på eftermarknaden.

Enligt SKF har Fordon och Industri ”ett handslag” på att de inte ska konkurrera på varandras marknader framöver. De kommer dela på vissa FoU-aktiviteter exempelvis inom keramiska lager. SKF Industri kommer även initialt tillverka produkter åt Fordon (ca 5% av omsättningen). På sikt ska den ”kontraktstillverkningen” minska.

Nuläget och utsikter

Avknoppningen av SKF fordon är som sagt ett stort fokus för SKF-aktien, men även vad som sker med industrikonjunkturen. Hittills har SKF visar sig motståndskraftigt trots negativ volymutveckling och valutarörelser. Valutan har exempelvis sänkt årets rörelsevinst nära 1 mdr kr hittills i år.

Innan Q3 2025 hade bolaget åtta raka kvartal av negativ organisk tillväxt i ryggen. Men i Q3 vände siffran upp (+2%) och prognoserna (Factset) skissar in att SKF med stöd av bättre marknad och lätt jämförelse växer runt 5% i årstakt Q2-Q4 nästa år.

Det bör ge SKF förutsättningar att visa upp hur man kan konvertera tillväxt till god lönsamhet. Andra halvåret 2026 kan Industri-marginalen i så fall nå över 17% om vi får tro prognoserna, ett viktigt delmål mot de 19% SKF siktar på. Notera att dessa prognoser avser justerat resultat exklusive de stora engångskostnaderna.

Om SKF infriar detta scenario borde det gynna aktien.

25% uppsida i huvudscenario

Vår egen bild av SKF är att bolaget är en BNP-växare (+3% över tid) som överraskat med sina insatser för att lyfta (den justerade) marginalen. Vi har i våra analyser skruvat upp våra antaganden från 12,0% till 12,5% och antar nu 13,5%. Snittet för marginalen 2020-2025 är 12,2%, nuläget 12,5% och konsensus 2027E är 14,1%.

Värderingen har varit runt 9x den väntade rörelsevinsten under de senaste fem åren. Vi använder EV/Ebit 10x. Detta ger en uppsida på 25%.

Bolag
Avkastning 1 år %
P/E 2026E
EV/Ebit 2026E
EV/Sales 2026E
Ebit-marginal 2026E %
Årlig tillväxt 2026E-2027E %
SKF
17%
12,9x
9,3x
1,3x
13,6%
2,9%
Schaeffler
61%
11,5x
10,0x
0,5x
5,0%
3,2%
Timken
4%
13,0x
12,1x
1,6x
13,1%
3,2%
Volvo
1%
13,0x
13,5x
1,5x
11,3%
4,6%
Trelleborg
8%
19,6x
15,9x
2,8x
17,3%
4,2%
Sandvik
41%
20,9x
16,9x
3,2x
18,8%
7,0%
Genomsnitt
22%
15,1x
12,9x
1,8x
13,2%
4,2%
Källa: Factset
 
 
 
 
 
 

Det finns en möjlighet att avknoppningen leder till en större omvärdering av SKF Industri med tydligt bättre multiplar samtidigt som det finns en gräns för hur lågt ett hyggligt stort bolag som SKF Fordon värderas. Vi noterar för övrigt att tyska Schaeffler - närmsta SKF Fordon-peer – värderats upp rätt rejält på sistone. Det kan ge stöd.

Slutsats

Fakta

Vad gör insiders?

Under våren var det några insynsköp i SKF, senast av styrelseledamoten (och tidigare Atlas-chefen) Mats Rahmström för 2 Mkr i slutet av maj. Inga försäljningar har gjorts under senaste året.

Generellt är insiderägandet dåligt i SKF. VD äger bara aktier för 5,4 Mkr vilket är klent i dessa kretsar. Man kan notera att näst största ägaren Cevian köpte knappt 1 miljon aktier (kurs ca 206 kr) i somras, vilket var första inköpet sedan våren 2023.

Även om SKF gått skapligt på börsen under senare år så förblir aktien ihop med (lastbils-) Volvo tydligt lägre värderad än annan svensk stor-verkstad. Det blir spännande att se om avknoppningen av Fordon kan ändra på det.

Att manövern blir kostsam och avslöjar stora, kvarvarande omstruktureringsbehov inom Industri är tydligt negativt. Men det är engångssmärta motsvarande 6-7% av börsvärdet (engångskostnaderna / börsvärde). Vi har haft ett köpråd på aktien under senare tid och tycker fortsatt att förväntningarna – om än högre än tidigare – förblir låga.

Ämnen i artikeln

SKF B

Senast

239,10

1 dag %

−0,38%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån