SKF B |
|---|
Börskurs: 240,00 kr | Antal aktier: 455,4 m |
Börsvärde: 109 284 Mkr | Nettoskuld: 14 515 Mkr |
VD: Rickard Gustafson | Ordförande: Hans Stråberg |
SKF (240 kr) är världens största tillverkare av kullager med verksamhet i 130 länder och knappt 40 000 anställda. Med kunder som fordons- och maskintillverkare är SKF ett cykliskt bolag.
Bolaget startade redan 1907 men är nu statt i rejäl förändring sedan styrelsen meddelat att SKF:s stora fordonssegment (29% av omsättningen) ska knoppas av som eget börsbolag. Något som planeras ske i mitten av nästa år, 2026.
Huvudägare är FAM med 15,2% av kapital och 29,2% av röster. Näst störst är Cevian med 8,1% av kapitalet och 5,1% av rösterna. VD är Rickard Gustafson.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
|---|
Omsättning | 98 722 | 92 500 | 96 200 | 100 048 |
- Tillväxt | -5,0% | -6,3% | +4,0% | +4,0% |
Rörelseresultat | 10 339 | 8 563 | 8 506 | 12 506 |
- Justeringar | 0 | 3 000 | 4 000 | 1 000 |
Justerat rörelseresultat | 10 339 | 11 563 | 12 506 | 13 506 |
- Rörelsemarginal | 10,5% | 12,5% | 13,0% | 13,5% |
Resultat efter skatt | 6 474 | 7 828 | 8 649 | 9 486 |
Vinst per aktie | 14,22 | 17,20 | 19,00 | 20,80 |
Utdelning per aktie | 7,75 | 7,75 | 8,50 | 9,00 |
Direktavkastning | 3,2% | 3,2% | 3,5% | 3,8% |
Avkastning på eget kapital | 11% | 13% | 14% | 14% |
| 62% | 61% | 62% | 60% |
| 1,6 | 1,2 | 0,9 | 0,5 |
| 16,9 | 14,0 | 12,6 | 11,5 |
| 12,0 | 10,7 | 9,9 | 9,2 |
| 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,2 |
Kommentar: Justeringar avser jämförelsestörande poster |
Det är just nu mycket fokus på den kommande avknoppningen som delar upp SKF i två företag. Dels det som blir kvar i SKF, nämligen Industridelen. Den har god lönsamhet och kan värderas upp är förhoppningen. Dels Fordonsaffären med mer tveksamma siffror vars värdering är mer av en joker.
För att ge lite bakgrund till detta och presentera nya mål för kvarvarande SKF, segmentet Industri, hölls igår 10/11 en kapitalmarknadsdag i Stockholm. De höga förhoppningarna på denna tillställning (aktien var upp en del inför) kom dock på skam och SKF-aktien rasade nära 7% under gårdagen.
SKF:s nya mål | Industri | Fordon | Utfall |
|---|
Tillväxt | 4% organiskt | >marknaden | 3,7% / 3,8% |
Marginal | 17% -> 19% | Hög ensiffrig | 15,2% / 4,2% |
Avkastning (ROCE) | 20% | Ej klart | 14% |
Kommentar: Marginalmålet är 17% på medellång sikt (2-3 år) och 19% långsiktigt. Det avser justerad rörelsevinst. Utfallssiffrorna (till höger) anges för Industri / Fordon och är beräknade av Afv för perioden 2021-2025 (R12M) förutom ROCE-siffran som anges av SKF och avser koncernen. |
Vi går här kort igenom några besked.
Tabellen visar de mål som ledningen hade att bjuda på. Afv uppfattar att siffrorna som sådana var som förväntat. De få analytikerprognoser som finns för 2028E vittnar om en tro på ca 19% i Industri-marginal och drygt 6% för Fordonsrörelsen vid det laget, exempelvis.
Kruxet var att SKF var mycket tydliga med att för att komma till det stora slutmålet, 19% för Industri, krävs betydande investeringar och kostnader.
Andel lokal produktion | 2021 | 2025 | 2030E |
Europa | 95% | 95% | 95% |
Amerika | 65% | 65% | 70% |
Södra Asien | 41% | 46% | 70% |
Norra/centala Asien | 47% | 63% | 70% |
Kommentar: Andel av regional försäljning som produceras regionalt. I Norra/centrala Asien ingår bl.a. Kina, Sydkorea och Japan. I Södra Asien ingår bl.a. Indien och Australien. Begreppen översatta av Afv. |
Viktigt är enligt Rickard Gustafson att ”en gång för alla” göra upp med SKF:s tillverkningsstruktur och nå ett mål om 70% lokal tillverkning i alla stora regioner. I klartext – fortsätt banta ned Europa rejält och bygga fabriker i Asien (se tabellen). Investeringarna förblir därför extra höga en period. Ca 5% av omsättningen mot ett normalläge på 3,5%.
SKF flaggar för att denna regionalisering, som SKF kallar det, kommer kosta 5 mdr kr fram till och med 2028 i olika engångskostnader. Av detta är 1,5 mdr kr nedskrivningar. Att det krävs den typen av åtgärder och kostnader inom Industri var oväntat, som Afv förstår det. Det sätter såklart åter fingret på SKF-sjukan med enorma justeringar i resultaten. Skillnaden mellan rapporterad och justerad rörelsevinst uppgår redan till över 8 mdr kr sedan 2020 eller 1,6 mdr/år. Det är ungefär 16% av justerad vinst under perioden.
Att separationen av Fordons-rörelsen därtill uppskattas få en slutnota på 2,5 mdr kr (1,0 mdr är taget i resultatet redan) gjorde inte saken bättre. ”Vad får vi för pengarna”, undrade analytiker och budskapet från SKF var väl fritt översatt ”ni får det ni redan köpt och betalat för” (nämligen ett bolag med 19% i vinstförmåga).
Mot den bakgrunden är inte den dystra kursreaktionen konstig. Å andra sidan rör det sig om engångskostnader (totalt motsvarande 6% av börsvärde) och efter 2028 lovar ledningen det ska vara slut på den varan. Vi gör en notering.