Travelpartner har tillväxt kvar
Nätresebyrån Travelpartner var en av förra årets allra bästa aktier. Även om internetbolag ofta är osäkra så tror vi det finns mer att hämta i detta.
16 juni, 2010
Nätresebyrån Travelpartner var en av förra årets allra bästa aktier. Även om internetbolag ofta är osäkra så tror vi det finns mer att hämta i detta.
16 juni, 2010
Det finns numera en uppsjö av resebyråer på nätet men endast en som är noterad, Travelpartner vars aktie handlas på First North-listan. Utan kostnader för fysiska butiker och tack vare (ärligt talat) rätt begränsad kundsupport har onlinespelarna pressat priserna på resor och tagit mycket marknad från Ticket, Resia och andra traditionella aktörer. Travelpartner grundades 1997 och tillhör en av pionjärerna i branschen. Man har enligt egen utsago marknadens bredaste söksystem vilket garanterar att kunden hittar billigaste möjliga resa. Ungefär hälften av företagets omsättning kommer från Sverige, 20 procent var från Norge och Danmark och resterande 10 procent från Finland.
Företaget kämpade länge med svaga finansiella resultat men 2008 vände man till en mindre vinst och därefter har utvecklingen gått spikrakt uppåt. I fjol steg nettoomsättningen 75 procent till 76 Mkr. Detta avser de pengar som Travelpartner har kvar när flygbolagen och andra leverantörer fått sitt. Ser man till värdet av alla resor, hotellnätter med mera som kunderna köper genom Travelpartner så var siffran 1,3 miljarder. Tillväxten har fortsatt i år och Travelpartner ökade med 48 procent till 29 Mkr i omsättning under första kvartalet.
Den vinstmässiga utväxlingen på tillväxten har varit god. Så sent som 2008 tjänade Travelpartner inte mer än ett par miljoner i rörelsen på 44 Mkr i omsättning. Innan dess var siffrorna röda. Ser vi 12 månader tillbaka ligger omsättningen nu på 86 Mkr och rörelsevinsten på 21 Mkr. Drygt 40 Mkr mer i omsättning har alltså ökat resultatet med 18 Mkr. Det är inte illa och hänger ihop med att kostnaderna för teknikutveckling, marknadsföring och kundtjänst är till stora delar fasta. Kundtjänsten handlar exempelvis mycket om automatiserade processer. Över huvudtaget är nätresebyråerna mer tekniktunga än man kanske tror. Varje sökning som kunden gör kan generera frågor till hundratals flygbolag med allt vad det innebär av att hålla ordning på rutter, priser med mera.
Ändå är det lite förbryllande att Travelpartner lyckats så bra. För resebyråerna var 2009 generellt sett ett kämpigt år - även för internetspelarna som kämpade med att växa överhuvudtaget. Travelpartner ökade däremot hela 75 procent, som sagt. Enligt företagets vd Mattias Sesemann las grunden till den fina utvecklingen under 2008 då Travelpartner sa upp all marknadsföring för att detaljundersöka hur effektiva olika kanaler var. När man väl fått kläm på den saken kunde företaget helhjärtat satsa framåt och det är det som syns i siffrorna.
Som Travelpartner står och går ligger omsättningen på 86 Mkr med 24 procents rörelsemarginal och en vinst per aktie på 1,85 kronor efter schablonskatt. Aktien står i 24 kronor, vilket ger den en värdering på p/e 12,8 på rullande vinst. Det är lågt för ett företag som växer nästan 50 procent. Även om tillväxten kan mattas något framöver bara av det enkla skälet att jämförelseperioderna blir tuffare så är det ett par år kvar innan marknaden är mogen. I Sverige och resten av Norden bokas 30 procent av alla flygbiljetter online. På de mest avancerade marknaderna, USA och England, har den nivån planat ut på 45 procent. Vid en sådan utveckling i i Norden kommer internetbolagens marknad att öka ytterligare 50 procent. Travelpartner har därtill ett tillväxtinitiativ i Estland, där man använder sig av nätverksbaserad försäljning, och planerar att gå in i Holland och Frankrike. Dessa utlandssatsningar sker dock utan stora fasta kostnader och ska inte äventyra de nordiska vinsterna i bolaget.
Travelpartner har också passat på att växa genom att köpa det teknikföretag, Mr Orange, som ligger bakom företagets bokningssystem. Mr Organge har dock en rad andra kunder och ska drivas som en självständig enhet. Det känns som Travelpartner stressats att göra köpet för att förekomma andra nu när branschen konsolideras snabbt. Finansiellt sett är det dock rimligt. Köpet kostar 23 Mkr kontant vilket Travelpartner kan finansiera med egen kassa. Priset motsvarar 5,1 gånger det prognostiserade resultattillskottet. Det är en lägre värdering än Travelpartner själva har, men förvärvet är inte utan risker i och med Mr Oranges kunder är konkurrenter till Travelpartner.
Man ska ha respekt för att spelplanen kan förändras snabbt på internet. Nyligen avviserade exempelvis världens största nätbyrå Expedia att man ska etablera sig på bred front i Norden vilket kan leda till ökad konkurrens för Travelpartner. Resenärarna som köper biljetter på nätet är ofta mycekt prismedvetna. Priserna har alltid varit pressade och det är inte ovanligt att företag "ger bort" flygresan och istället tjänar pengar på hotell, försäkringar och annat som kunden köper i anslutning till sin flygstol. Framväxten av jämförelsesajter som Reseguiden lär väl bara förstärka prispressen. Ett hot finns även i att jämförelsesajterna öppnar upp för flygbolagen själva att nå en effektiv distribution på nätet. På sikt kan det bli en besvärlig konkurrens för Travelpartner och andra nätresebyråer. Det är mot den här bakgrunden man troligen inte bör betala alltför höga multiplar för Travelpartner.
Med det sagt framstår ändå kursen som något låg. Med 30 procents tillväxt tror vi att årets vinst kan bli något äver 3 kronor per aktie. Då är p/e-talet 7,7. Det lockar trots de risker som finns. Rådet blir köp.
---
Den här analysen publicerades ursprungligen i tidningen Börsveckan, nummer 24 den 14 juni 2010. Är du intresserad av att prenumerera på Börsveckan, klicka här.
Nätresebyrån Travelpartner var en av förra årets allra bästa aktier. Även om internetbolag ofta är osäkra så tror vi det finns mer att hämta i detta.
16 juni, 2010
Det finns numera en uppsjö av resebyråer på nätet men endast en som är noterad, Travelpartner vars aktie handlas på First North-listan. Utan kostnader för fysiska butiker och tack vare (ärligt talat) rätt begränsad kundsupport har onlinespelarna pressat priserna på resor och tagit mycket marknad från Ticket, Resia och andra traditionella aktörer. Travelpartner grundades 1997 och tillhör en av pionjärerna i branschen. Man har enligt egen utsago marknadens bredaste söksystem vilket garanterar att kunden hittar billigaste möjliga resa. Ungefär hälften av företagets omsättning kommer från Sverige, 20 procent var från Norge och Danmark och resterande 10 procent från Finland.
Företaget kämpade länge med svaga finansiella resultat men 2008 vände man till en mindre vinst och därefter har utvecklingen gått spikrakt uppåt. I fjol steg nettoomsättningen 75 procent till 76 Mkr. Detta avser de pengar som Travelpartner har kvar när flygbolagen och andra leverantörer fått sitt. Ser man till värdet av alla resor, hotellnätter med mera som kunderna köper genom Travelpartner så var siffran 1,3 miljarder. Tillväxten har fortsatt i år och Travelpartner ökade med 48 procent till 29 Mkr i omsättning under första kvartalet.
Den vinstmässiga utväxlingen på tillväxten har varit god. Så sent som 2008 tjänade Travelpartner inte mer än ett par miljoner i rörelsen på 44 Mkr i omsättning. Innan dess var siffrorna röda. Ser vi 12 månader tillbaka ligger omsättningen nu på 86 Mkr och rörelsevinsten på 21 Mkr. Drygt 40 Mkr mer i omsättning har alltså ökat resultatet med 18 Mkr. Det är inte illa och hänger ihop med att kostnaderna för teknikutveckling, marknadsföring och kundtjänst är till stora delar fasta. Kundtjänsten handlar exempelvis mycket om automatiserade processer. Över huvudtaget är nätresebyråerna mer tekniktunga än man kanske tror. Varje sökning som kunden gör kan generera frågor till hundratals flygbolag med allt vad det innebär av att hålla ordning på rutter, priser med mera.
Ändå är det lite förbryllande att Travelpartner lyckats så bra. För resebyråerna var 2009 generellt sett ett kämpigt år - även för internetspelarna som kämpade med att växa överhuvudtaget. Travelpartner ökade däremot hela 75 procent, som sagt. Enligt företagets vd Mattias Sesemann las grunden till den fina utvecklingen under 2008 då Travelpartner sa upp all marknadsföring för att detaljundersöka hur effektiva olika kanaler var. När man väl fått kläm på den saken kunde företaget helhjärtat satsa framåt och det är det som syns i siffrorna.
Som Travelpartner står och går ligger omsättningen på 86 Mkr med 24 procents rörelsemarginal och en vinst per aktie på 1,85 kronor efter schablonskatt. Aktien står i 24 kronor, vilket ger den en värdering på p/e 12,8 på rullande vinst. Det är lågt för ett företag som växer nästan 50 procent. Även om tillväxten kan mattas något framöver bara av det enkla skälet att jämförelseperioderna blir tuffare så är det ett par år kvar innan marknaden är mogen. I Sverige och resten av Norden bokas 30 procent av alla flygbiljetter online. På de mest avancerade marknaderna, USA och England, har den nivån planat ut på 45 procent. Vid en sådan utveckling i i Norden kommer internetbolagens marknad att öka ytterligare 50 procent. Travelpartner har därtill ett tillväxtinitiativ i Estland, där man använder sig av nätverksbaserad försäljning, och planerar att gå in i Holland och Frankrike. Dessa utlandssatsningar sker dock utan stora fasta kostnader och ska inte äventyra de nordiska vinsterna i bolaget.
Travelpartner har också passat på att växa genom att köpa det teknikföretag, Mr Orange, som ligger bakom företagets bokningssystem. Mr Organge har dock en rad andra kunder och ska drivas som en självständig enhet. Det känns som Travelpartner stressats att göra köpet för att förekomma andra nu när branschen konsolideras snabbt. Finansiellt sett är det dock rimligt. Köpet kostar 23 Mkr kontant vilket Travelpartner kan finansiera med egen kassa. Priset motsvarar 5,1 gånger det prognostiserade resultattillskottet. Det är en lägre värdering än Travelpartner själva har, men förvärvet är inte utan risker i och med Mr Oranges kunder är konkurrenter till Travelpartner.
Man ska ha respekt för att spelplanen kan förändras snabbt på internet. Nyligen avviserade exempelvis världens största nätbyrå Expedia att man ska etablera sig på bred front i Norden vilket kan leda till ökad konkurrens för Travelpartner. Resenärarna som köper biljetter på nätet är ofta mycekt prismedvetna. Priserna har alltid varit pressade och det är inte ovanligt att företag "ger bort" flygresan och istället tjänar pengar på hotell, försäkringar och annat som kunden köper i anslutning till sin flygstol. Framväxten av jämförelsesajter som Reseguiden lär väl bara förstärka prispressen. Ett hot finns även i att jämförelsesajterna öppnar upp för flygbolagen själva att nå en effektiv distribution på nätet. På sikt kan det bli en besvärlig konkurrens för Travelpartner och andra nätresebyråer. Det är mot den här bakgrunden man troligen inte bör betala alltför höga multiplar för Travelpartner.
Med det sagt framstår ändå kursen som något låg. Med 30 procents tillväxt tror vi att årets vinst kan bli något äver 3 kronor per aktie. Då är p/e-talet 7,7. Det lockar trots de risker som finns. Rådet blir köp.
---
Den här analysen publicerades ursprungligen i tidningen Börsveckan, nummer 24 den 14 juni 2010. Är du intresserad av att prenumerera på Börsveckan, klicka här.
Analys
Försvar
Fonder
SBB
Analys
Försvar
Fonder
SBB
Försvaret
16 maj, 15:36
Här är försvarsaktierna fonderna helst äger
Nibe Industrier
16 maj, 15:21
Analys: Inget fyndpris i Nibe
Novo Nordisk
16 maj, 13:16
VD:n för Novo Nordisk får lämna
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 544,04