Våga tro på VBG

VBG Group är ett spel på en hygglig lastbilskonjunktur i Europa. Aktien är nere på nivåer där den studsat tillbaka förr och trots en del orosmoln tycker vi den är värd en chansning.

placera-vgb-lastbil.jpg

24 februari, 2016

VBG Group avslutade fjolåret svagt. Bolagets båda nyförvärv inom affärsområdet Ringfeder tynger lönsamheten och trots högre omsättning föll resultatet i det fjärde kvartalet. Marknadsklimatet är tufft på många håll men övriga delar inom VBG Group håller trots allt emot relativt bra.

VBG förknippas huvudsakligen med sina produkter för släpvagnskopplingar. Vid sidan om dessa tillverkar koncernen även skjutbara tak till släpvagnstrailers och produkter för mekanisk kraftöverföring. Verksamheten delas in i tre områden: VBG Truck Equipment, Edscha Trailer Systems och Ringfeder Power Transmission.

Affärsområdet VBG Truck Equipment är världsledande tillverkare av kopplingsutrustning för lastbilar med tunga släp och har en global marknadsandel på runt 50 procent. Affärsområdet är det största inom VBG och svarade i fjol för drygt halva omsättningen och 70 procent av rörelseresultatet.

Släpvagnskopplingar är säkerhetsklassade produkter som kräver certifiering från kontrollmyndigheter. Det, i kombination med VBG Truck Equipments världsledande marknadsposition, gör att bolaget kan ta relativt bra betalt för sina produkter. Europamarknaden för tunga lastbilar har dock varit trög i ett antal år och lönsamheten har pressats tillbaka något. Rörelsemarginalen blev i fjol 16,8 procent vilket var en klar förbättring jämfört med året innan.

Geografiskt är Tyskland VBG:s största marknad med 30 procent av omsättningen och totalt svarar Kontinentaleuropa för knappt 55 procent. Sverige och övriga Norden står för cirka 25 procent av omsättningen. VBG har på senare tid, främst via förvärv, stärkt sin position i Nordamerika som i dag svarar för 14 procent av omsättningen i koncernen. Den stora Europaexponeringen är gynnsam i dagsläget då det är en av få regioner i världen där tillverkningen av tunga lastbilar har en positiv utveckling.

Edscha Trailer Systems har haft det tufft de senaste åren. Affärsområdet har ungefär 40 procent av världsmarknaden när det gäller skjutbara trailertak. Det är produkter som släpen utrustas med redan vid produktion så verksamheten blir känslig för volymförändringar på trailermarknaden. Tillverkningsvolymerna av trailers har stigit de senaste åren men efterfrågan på skjutbara tak har inte riktigt hängt med i den allmänna trenden och konkurrensen har hårdnat.

Edscha har tagit fram en ny generation skjutbara tak men intresset från släpvagnstillverkarna att bygga in ny teknik och nya produkter i vagnarna har hittills varit rätt låg. Edscha avslutade dock 2015 bra och facit för helåret blev en nedgång i volymerna med 2 procent men med en klart förbättrad lönsamhet och ett stärkt resultat.

Den stora besvikelsen i fjärde kvartalet var som sagt Ringfeder Power Transmission som rapporterade ett fallande resultat och försvagad lönsamhet. Genom förvärvet av tyska Tschan har exponeringen mot gruvindustrin ökat och där syns ingen ljusning i efterfrågan. Tschan var ett krisbolag när det förvärvades i slutet av 2014 och i dagsläget är resultaten på break-even nivå.

Även fjolårsförvärvet av brasilianska Henfel tynger siffrorna i fjärde kvartalet. Den brasilianska marknaden är mycket svag för tillfället men VBG har en långsiktig plan för Brasilien och tänker sig på sikt att använda sig av Henfel som en brygga in i Brasilien för bolagets övriga produkter.

VBG Group har de senaste åren varit tydligt med att bolaget aktivt letar efter ett nytt större förvärv som kan komma att utgöra ett nytt affärsområde inom koncernen. De båda affärsområdena Ringfeder Power Transmission och Edscha Trailer Systems är resultaten av tidigare förvärv. Balansräkningen är i det närmaste skuldfri och förvärvsutrymmet är gott. Hittills har dock de förvärv som gjorts varit av mer kompletterande karaktär och syftat till att bredda VBG:s geografiska närvaro.

Fler tilläggsförvärv är också aktuella och vd Anders Birgersson skriver i bokslutrapporten att det nu är affärsområdet VBG Truck Equipments tur att bredda sin verksamhet efter att Ringfeder stått i fokus de senaste åren. Tidigare har VBG pekat ut marknaderna i Östeuropa och Kina som intressanta ur tillväxtsynpunkt.

Utsikterna för 2016 är hyggliga när det gäller den europeiska produktionen av tunga lastbilar. Volvo har exempelvis petat upp sin prognos för regionen ett snäpp och även Scania har vittnat om en relativt bra efterfrågan. VBG Truck Equipment står som sagt för över två tredjedelar av resultatet inom koncernen så stigande volymer för området bör ge vinsterna en knuff i rätt riktning.

VBG Group rapporterade en vinst per aktie på 7,64 kronor för 2015 vilket ger ett rullande p/e-tal på 14,1. Utveckingen för Ringfeder är ett orosmoln inför 2016 men med en fortsatt uppgång för lastbilskonjunkturen i Europa under året borde VBG kunna lyfta resultatet till en bit över 8 kronor. P/e-talet för innevarande år rör sig i så fall kring 13.

Den föreslagna utdelningen för 2015 uppgår till 3,25 kronor per aktie vilket ger en direktavkastning på 3,1 procent.

VBG Groups aktie är ned drygt 10 procent sedan årsskiftet och kursen har fallit nästan 20 procent bara sedan början av december. Det fallande resultatet i fjärde kvartalet var oväntat och en klar besvikelse och det höjer en del frågetecken inför de kommande kvartalen.

Mot orosmolnet Ringfeder står dock en fortsatt hygglig lastilskonjunktur i Europa vilket bör gynna VBG:s vinstmotor Truck Equipment. Som en joker i sammanhanget finns också möjligheten till förvärv. Aktiekursen är nu nere kring 105 kronor vilket är en nivå där den bottnat förr under de senaste åren.

Risken är hög i VBG Group och en försiktig investerare kan gott vänta in ännu en kvartalsrapport för att få en bättre bild över utvecklingen inom Ringfeder. Som ett spel på en hygglig lastbilskonjunktur i Europa i år tycker vi dock VBG-aktien kan vara värd en chansning på dagens nivåer. Rekommendationen blir därför ett lite spekulativt köp. 

VBG Group B

Senast

260,00

1 dag %

−0,15%

1 dag

1 mån

1 år

Volvo B

Senast

265,40

1 dag %

−1,37%
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.