Kokande nätmathandel

Livsmedelsförsäljningen på nätet steg ordentligt i andra kvartalet och branschen tror att prognoserna för helåret kommer att överträffas.

placera-mat_gryta.jpg

31 augusti, 2015

Livsmedelsförsäljningen på nätet steg med 43 procent under andra kvartalet 2015 jämfört med motsvarande period i fjol. Försäljningen av middagslösningar ökade med 31 procent, medan försäljningen av lösplock steg 56 procent.

Det framgår av D-food Index från Svensk Digital Handel.

Hittills i år har livsmedelsförsäljningen ökat med 44 procent och prognosen att branschen kommer att omsätta drygt 4 miljarder kronor 2015 kommer sannolikt att överträffas om denna utvecklingstakt fortsätter, skriver Svensk Digital Handels vd Jonas Ogvall i en kommentar.

Ica började med näthandel under andra halvåret 2014 och har som mål att vara ledande på näthandel för mat 2017.

Axfood började i april i år att testa e-handel mot konsument i egen regi. I dagsläget levererar dagligvarujätten till merparten av de aktörer som säljer mat via nätet.

Ämnen i artikeln

Axfood

Senast

264,60

1 dag %

0,68%

1 dag

1 mån

1 år

Rapportperioden

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,86%

Senast

2 407,17

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.