Readly noteras på Stockholmsbörsen
Den digitala magasinplattformen Readly vill notera bolagets aktier på Stockholmsbörsen.
1 september, 2020
Den digitala magasinplattformen Readly vill notera bolagets aktier på Stockholmsbörsen.
1 september, 2020
Inför noteringen kommer en nyemission att genomföras som beräknas tillföra bolaget cirka 450 miljoner kronor före transaktionskostnader samt försäljning av befintliga aktier av från nuvarande aktieägare.
Befintliga aktieägare som utgörs av bland annat Swedbank Robur och Tredje AP-fonden har åtagit sig att teckna aktier i emissionen motsvarande 390 miljoner kronor.
Nasdaq Stockholm har bedömt att Readly uppfyller gällande noteringskrav, och kommer enligt bolaget att godkänna en ansökan, heter det i pressmeddelandet.
Enligt bolaget är Readly marknadsledare inom digitala magasin i Europa med användare i över 50 länder. Den globala magasinmarknaden uppskattas till 73 miljarder dollar.
"Samtidigt är digitaliseringen av magasinmarknaden fortfarande i ett tidigt skede med en digital penetration på under 20 procent", skriver bolagets vd Maria Hedengren
Readly grundades 2012 och erbjuder kunder en digital prenumerationstjänst av magasin med innehåll från tredjepartsförlag. Under 2019 uppgick bolagets omsättning till 265 miljoner kronor. Sedan 2017 har bolaget växt med 44 procent.
Noteringen förväntas att ske innan slutet av september 2020, heter det
Den digitala magasinplattformen Readly vill notera bolagets aktier på Stockholmsbörsen.
1 september, 2020
Inför noteringen kommer en nyemission att genomföras som beräknas tillföra bolaget cirka 450 miljoner kronor före transaktionskostnader samt försäljning av befintliga aktier av från nuvarande aktieägare.
Befintliga aktieägare som utgörs av bland annat Swedbank Robur och Tredje AP-fonden har åtagit sig att teckna aktier i emissionen motsvarande 390 miljoner kronor.
Nasdaq Stockholm har bedömt att Readly uppfyller gällande noteringskrav, och kommer enligt bolaget att godkänna en ansökan, heter det i pressmeddelandet.
Enligt bolaget är Readly marknadsledare inom digitala magasin i Europa med användare i över 50 länder. Den globala magasinmarknaden uppskattas till 73 miljarder dollar.
"Samtidigt är digitaliseringen av magasinmarknaden fortfarande i ett tidigt skede med en digital penetration på under 20 procent", skriver bolagets vd Maria Hedengren
Readly grundades 2012 och erbjuder kunder en digital prenumerationstjänst av magasin med innehåll från tredjepartsförlag. Under 2019 uppgick bolagets omsättning till 265 miljoner kronor. Sedan 2017 har bolaget växt med 44 procent.
Noteringen förväntas att ske innan slutet av september 2020, heter det
Veckans analyser
Fortnox-budet
Veckans analyser
Fortnox-budet
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 459,61