Svenska Sana köps upp för 10 miljarder
Det svenska AI-bolaget Sana köps nu upp av USA-noterade Workday för 1,1 miljarder dollar.

Idag, 16:10
Det svenska AI-bolaget Sana köps nu upp av USA-noterade Workday för 1,1 miljarder dollar.
Idag, 16:10
“Man måste ha orimliga ambitioner och drömmar för att lyckas”, sade Sanas grundare och VD Joel Hellermark i en intervju nyligen.
Under tisdagen kom beskedet att det svenska AI-bolaget köps upp av amerikanska Workday för 1,1 miljarder dollar, motsvarande drygt 10 miljarder kronor.
Sanas värdering fördubblas därmed från 5,2 miljarder kronor, när Workday köper 100% av aktierna från ägare som riskkapitalbolaget EQT, miljardären Katarina Martinson och Avanza-grundaren Sven Hagströmer.
Bolaget utvecklar med hjälp av AI-verktyg en mjukvara som organiserar information, för att användas av företag internt. Polestar, Electrolux och Truecaller finns bland kunderna.
”Jag är glad över att kunna erbjuda dessa verktyg till 75 miljoner Workday-användare och samarbeta med Workdays ikoniska team för att lansera en ny era av superintelligens för arbete”, säger Hellermark i pressmeddelandet.
Amerikanska Workday är världsledande inom HR-tech med sin Saas-mjukvara. Bland de svenska kunderna finns Skandia, IF-Försäkringar och Alfa Laval.
”Sanas team, AI-baserade tillvägagångssätt och design stämmer perfekt överens med vår vision att omforma framtidens arbete”, skriver Gerrit Kazmaier, produkt- och teknikchef på Workday.
Det svenska AI-bolaget Sana köps nu upp av USA-noterade Workday för 1,1 miljarder dollar.
Idag, 16:10
“Man måste ha orimliga ambitioner och drömmar för att lyckas”, sade Sanas grundare och VD Joel Hellermark i en intervju nyligen.
Under tisdagen kom beskedet att det svenska AI-bolaget köps upp av amerikanska Workday för 1,1 miljarder dollar, motsvarande drygt 10 miljarder kronor.
Sanas värdering fördubblas därmed från 5,2 miljarder kronor, när Workday köper 100% av aktierna från ägare som riskkapitalbolaget EQT, miljardären Katarina Martinson och Avanza-grundaren Sven Hagströmer.
Bolaget utvecklar med hjälp av AI-verktyg en mjukvara som organiserar information, för att användas av företag internt. Polestar, Electrolux och Truecaller finns bland kunderna.
”Jag är glad över att kunna erbjuda dessa verktyg till 75 miljoner Workday-användare och samarbeta med Workdays ikoniska team för att lansera en ny era av superintelligens för arbete”, säger Hellermark i pressmeddelandet.
Amerikanska Workday är världsledande inom HR-tech med sin Saas-mjukvara. Bland de svenska kunderna finns Skandia, IF-Försäkringar och Alfa Laval.
”Sanas team, AI-baserade tillvägagångssätt och design stämmer perfekt överens med vår vision att omforma framtidens arbete”, skriver Gerrit Kazmaier, produkt- och teknikchef på Workday.
Fonder
Analyser
Aktiemarknaden
Fonder
Analyser
Aktiemarknaden
1 DAG %
Senast
Sana
Idag, 16:10
Svenska Sana köps upp för 10 miljarder
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 614,20