Kappahl lyfter både målgrupp och ägare

Under andra kvartalet ökade försäljningen med 6 procent till 1.088 Mkr (1.026). Försäljningen ökade i jämförbart butiksbestånd (dvs när man justerar för effekten av öppnade och stängda butiker) med 2,9 procent. Det är bättre än Lindex, som närmast liknar Kappahl,  men svagare än H&M. Vi höjer riktkursen och bedömer att aktien vänder upp igen efter dagens sättning.  På bilden vd Christian W Jansson.


29 mars, 2007

Under första halvåret har elva nya butiker öppnat och tre har stängts. Antalet butiker vid utgången av februari var 268 stycken varav 131 (128) i Sverige, 84 (78) i Norge, 40 (35) i Finland och 13 (12) i Polen. Den snabbast växande marknaden försäljningsmässigt är Polen där ökningen i såväl lokal som svensk valuta var runt 25 procent. Polen innebär naturligtvis en betydande tillväxtpotential för Kappahl.

Rörelseresultatet blev 117 Mkr (88) och rörelsemarginalen förbättrads till 10,8 procent (8,6). I den förbättringen ligger en högre bruttomarginal, till 57,7 procent (57,4), en något lägre andel  försäljnings- och administrationskostnader i förhållande till försäljningen, ned till 48,2 procent (48,8) och en vinst om 13 Mkr vid försäljning av en butikslokal som ingår i rörelseresultatet och  bidrog med 1,2 procent (0) till den högre rörelsemarginalen.

Trots att denna senare effekt är av engångskaraktär, och trots att bolagets mål för rörelsemarginalen är 12 procent, som i december höjdes från tidigare 10 procent, bedöms rörelsemarginalen för helåret 2006/07 kunna nå de 13,8 procent som koncernen nu ligger på mätt över den senaste 12-månadersperioden. En positiv valutaeffekt, tack vare lägre dollarkurs och därför billigare inköp, slår igenom i kommande kvartal. För innevarande år bör rörelseresultatet i så fall bli 625-630 Mkr.

Kappahl har en nettoskuld på 1.559 Mkr (1.529) och därför ett negativt räntenetto på -23 Mkr (-22, oräknat engångskostnader om 40 Mkr) under kvartalet. Resultatet efter finansnetto blev 94 Mkr (66,  oräknat engångskostnader om 40 Mkr).

I december ifjol genomförde bolaget ett skattemässigt motiverat förvärv. Netto förvärvades ett förlustavdrag på 1.140 Mkr, som sänker skattekostnaden med 319 Mkr när det kan utnyttjas vilket beräknas kunna ske om fem år (på grund av koncernbidragsspärr). Kostnaden eller priset för den gynnsamma effekten i framtiden var 49 Mkr motsvarande drygt 4 procent av underskottsavdraget. Avkastningen på den investeringen, givet att allt gjorts rätt och att regelverket inte ändras, blir mycket hög.  

Som en följd av denna transaktion minskar skattekostnaden för kvartalet med 270 Mkr och vänds till en pluspost i resultaträkningen på 244 Mkr (-7). Nettoresultatet blev 338 Mkr (19) och vinsten per aktie under kvartalet på 4,50 kr (0,25) är konstlat hög. Justerat för skatteeffekten blev nettoresultatet 68 Mkr eller 91 öre per aktie.

Med 75 miljoner aktier till kurs drygt 75 kr är börsvärdet 5.650 Mkr. Tillsammans med nettoskulden värderas bolaget till totalt 7.200 Mkr. Ställt mot rörelseresultatet 625-630 Mkr värderas bolaget med en multipel på 11,5 vilket är rimligt. Vinsten per aktie för innevarande år ser ut att komma in i intervallet 5,00-5,50 kr oräknat skatteeffekten och efter schablonskatt. Aktiens p/e-tal är cirka 14,5.

Utdelningen för 2005/06 blev 2,50 kr. Här tror vi på en höjning med lägst 20 procent och troligen mer, till intervallet 3,00-3,50. Policyn är att dela ut 50-70 procent av resultatet. Aktiens direktavkastning är cirka 4 procent dvs högre än för H&M men lägre än Lindex (som ska kunna upprepa utdelningen 5 kr motsvarande hela vinsten i år).

Med stor och snabb framgång har Kappahl effektivt ompositionerat sig med lite högre image och modegrad och utan att tappa fokus på sin målgrupp (kvinnor över 30 som handlar till hela familjen). Förvandlingsnumret har gett ett lyft till såväl kunder som ägare.

Vi är fortsatt positiva till aktien: Marknaden är gynnsam, bolaget framstår som mycket välskött, tillväxtmöjligheter finns. Ett extra plus i kanten ger vi för VD Christian Janssons stora personliga ägande (huvudägare med 25 procent tillsammans med styrelseledamoten Paul Frankenius).

I december rekommenderade vi Köp med en riktkurs på 77 kr (exklusive utdelningen 2,50 kr). Dit har aktien kommit. Vi bedömer nu att det finns ytterligare något att hämta och höjer riktkursen till 85 kr. Då kurspotentialen är måttlig sänks rekommendationen till Öka på 3-6 månaders sikt.

Ämnen i artikeln
Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

0,72%

Senast

2 449,20

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.