Kokande nätmathandel

Handel Livsmedelsförsäljningen på nätet steg ordentligt i andra kvartalet och branschen tror att prognoserna för helåret kommer att överträffas.

Livsmedelsförsäljningen på nätet steg med 43 procent under andra kvartalet 2015 jämfört med motsvarande period i fjol. Försäljningen av middagslösningar ökade med 31 procent, medan försäljningen av lösplock steg 56 procent.

Det framgår av D-food Index från Svensk Digital Handel.

Hittills i år har livsmedelsförsäljningen ökat med 44 procent och prognosen att branschen kommer att omsätta drygt 4 miljarder kronor 2015 kommer sannolikt att överträffas om denna utvecklingstakt fortsätter, skriver Svensk Digital Handels vd Jonas Ogvall i en kommentar.

Ica började med näthandel under andra halvåret 2014 och har som mål att vara ledande på näthandel för mat 2017.

Axfood började i april i år att testa e-handel mot konsument i egen regi. I dagsläget levererar dagligvarujätten till merparten av de aktörer som säljer mat via nätet.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -