Vi tar paus i Nobia

Nobia har fått fart på försäljningen i år och aktien har fortsatt uppåt. Värderingen börjar se svettig ut och vårt grundtips är att en lugnare period väntar.

placera-nobia-poggenpohl.jpg

2 november, 2015

Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.

Kökstillverkaren Nobia fortsätter att stadigt krypa allt närmare sitt mål om en rörelsemarginal på 10 procent. i fredags presenterade bolaget sin rapport för det tredje kvartalet i år och i det tredje kvartalet enskilt var marginalen faktiskt över 10 procent.

Glädjande är också att den organiska tillväxten inom Nobia fortsätter att stärkas. Efter flera år med svag underliggande tillväxt, tyngd inte minst av det franska problembarnet Hygena som numera är sålt, har den i år tagit fart. I det andra kvartalet rapporterades en organisk tillväxt på 7 procent och den har under det tredje kvartalet accelererat till 9 procent.

Nobias portfölj består i dagsläget av 18 varumärken varav sex stycken beskrivs som kärnvarumärken och två stycken som lyxvarumärken. För oss svenskar är förmodligen Marbodal och HTH mest kända av kärnvarumärkena medan Poggenpohl är ett bekant lyxvarumärke. Tio varumärken beskrivs som taktiska i den meningen att de ger en närvaro i vissa specifika säljkanaler eller att de bedöms ha utvecklingspotential.

Geografiskt svarar Norden i dag för knappt 40 procent av omsättningen i Nobia, Storbritannien för knappt hälften och Centraleuropa för drygt 10 procent.

Arbetet med att få ordning på kostnaderna i den tidigare rätt spretiga Nobia-koncernen har pågått sedan 2010. Morten Falkenberg hade då nyligen tagit över som vd och arbetet har sedan dess bland annat gått ut på att bättre samordna de olika varumärkena designmässigt. Tillverkningen har också konsoliderats och en handfull fabriker har stängts. Jämfört med 2009 har personalstyrkan minskat med 1 500 personer.

Det hårda arbetet har också gett resultat. Trots överlag svaga marknader och vikande volymer har Nobia stärkt sin bruttomarginal från runt 35 procent till dagens cirka 41 procent. Omstruktureringskostnader och nedskrivningar har tyngt de rapporterade resultaten men borträknat dessa har även rörelseresultatet löpande stärkts. Målet är som sagt att nå en rörelsemarginal på 10 procent och de senaste nio månaderna summerar till 9,5 procent.

I takt med att lönsamheten har förbättrats och strukturen börjar komma på plats har också fokus inom koncernen allt mer flyttats till tillväxt. I fjol förvärvades brittiska Rixonways och i förväntningarna (om ej prognoserna) ligger att bolaget genomför ytterligare affärer framöver.

Egna tillväxtinitiativ pågår också inom Nobia. Bolaget har historiskt varit lite överviktat mot premiumsegmentet av marknaden och mycket av tillväxten sker i de lägre prissegmenten. En breddning mot de lägre prissegmenten pågår därför, bland annat i Storbritannien där varumärket Magnet infört en serie med enklare produkter kallad Simply Magnet.

Nobia konstaterar också i rapporten att merparten av tillväxten i Storbritannien i tredje kvartalet har skett inom de lägre prissegmenten. Den organiska tillväxten i Storbritannien uppgick till 5 procent.

Bäst organisk tillväxt under kvartalet noterade Nobia i Norden där den uppgick till hela 12 procent. Efterfrågan var bra från såväl privatpersoner som professionella kunder. Sverige fortsätter att vara den starkaste marknaden i regionen.

Även i Centraleuropa noterade Nobia en bra underliggande försäljningstillväxt i kvartalet, plus 9 procent. Det är framför allt Poggenpohl som sålt bra till privatmarknaden under perioden. Lönsamheten försämrades dock jämfört med i fjol och rörelseresultatet landade marginellt under snittprognosen i SME Direkts sammanställning.

Sammantaget var Nobias tredje kvartal bättre än väntat på de flesta punkter. På sista raden var resultatet 7 procent högre än snittprognosen. Marknadsförutsättningarna bedöms ha förbättrats under kvartalet, framför allt i Norden och i Storbritannien. Marknaderna i Centraleuropa (Tyskland och Österrike) bedöms vara oförändrade.

Vd Morten Falkenberg håller i sitt vd-ord i rapporten fast vid sin tidigare bedömning att rörelsemarginalen kan nå 10-procentsmålet nästa år.

De analytiker som bevakar bolaget gör samma bedömning. I år väntas rörelsemarginalen nå 9,6 procent enligt SME Direkts sammanställning. Tillväxten bedöms bli goda 17 procent drivet av en bra underliggande försäljning i kombination med valutaeffekter och förra årets förvärv. Snittprognosen för vinst per aktie ligger på 5,44 kronor.

För nästa år väntas en tillväxt på knappt 5 procent och en rörelsemarginal på 10,4 procent. Vinsten per aktie stiger då till 6,21 kronor. De prognoserna innebär p/e-tal på 19,3 respektive 16,9.

Direktavkastningen i Nobia-aktien väntas uppgå till 2,1 procent respektive 2,4 procent de närmaste åren.

Nobia-aktien har gått mycket starkt de senaste åren. Beskedet att bolaget skulle sälja franska Hygena följt av köpet av brittiska Rixonway eldade på kursen i fjol. I år har som sagt den underliggande tillväxten tagit fart och aktien är upp över 50 procent sedan årsskiftet. Estimaten har inte stigit i samma takt och värderingen har ökat. Till p/e 17 på nästa års prognoser känns aktien fullvärderad.

I förväntningarna på de kommande åren ligger fortsatta lönsamhetsförbättringar. Estimaten innehåller däremot inte någon jättelik tillväxt på översta raden och där skulle Nobia kunna överraska positivt. Den underliggande tillväxten är stark för tillfället och fortsatta satsningar på lågprissegmenten skulle kunna elda på säljsiffrorna ytterligare. Fler förvärv ligger också som sagt i korten.

Efter en stark kursutveckling det senaste året är dock vårt grundtips att aktien de närmaste kvartalen går en lugnare period till mötes. Rekommendationen för de närmaste 3-6 månaderna stannar därför vid neutral.

Ämnen i artikeln

Nobia

Senast

3,62

1 dag %

−0,11%

1 dag

1 mån

1 år

Mest läst
Senaste nytt
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.