Skördetid i New Wave

Aktieanalys New Waves resultat har pressats då bolaget byggt upp säljkåren och stärkt utbudet. Försäljningen stiger nu och det är dags att skörda frukterna av de senaste årens investeringar.

Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges.

New Waves resultat för det fjärde kvartalet 2015 såg vid en första anblick ut att vara en rejäl besvikelse. Utfallet på sista raden låg 18 procent under analytikernas snittprognos.

Vid en närmare granskning visade sig dock bolaget oväntat ha tagit ett antal miljoner kronor i extra kostnader under kvartalet för att minska verksamheten i Ryssland. Justerat för dessa hade resultatet istället varit nästan 6 procent bättre än väntat.

Den varma inledningen av vintern var ett orosmoln inför New Waves rapport. Bolaget säljer en hel del vinterprodukter så omsättningen påverkas av vädret. Intäkterna ökade dock med goda 12 procent jämfört med samma kvartal i fjol, vilket vd Torsten Jansson lite lättat konstaterar var betydligt bättre än vad han befarat.

New Wave tog för några år sedan beslutet att gasa på sina säljaktiviteter och bygga upp lagernivåerna igen efter att ha bantat dessa en period. Leveranssäkerheten hade blivit för dålig och bolaget hade börjat tappa kunder. 2015 beskriver Torsten Jansson som ett investerings- och lageruppbyggnadsår.

Bolaget har stärkt säljkåren på flera viktiga marknader. Satsningar på ett nytt bassortiment har genomförts och det nya ekologiska sortimentet Cottover har lanserats. Bland varumärkena har New Wave lanserat sportkläderna i Craft hårdare i Tyskland. Golfmärket Cutter & Buck liksom skjortor och blusar i Harvest & Frost har lanserats runt om i Europa under året.

Profilverksamheten, att trycka namn och logotyper på kläder och presentartiklar, är den verksamhet som många förknippar med New Wave. Bolaget säljer dock även sina produkter i den vanliga detaljhandeln.

Av de tre affärsområdena Profil, Sport & Fritid och Gåvor & Heminredning har de båda sistnämnda runt 80 procent av sin omsättning via detaljhandeln och 20 procent i säljkanalen profil. Affärsområdet Profil säljer som namnet antyder nästan uteslutande inom profilkanalen.

Det är inom det sistnämnda området som mycket av New Waves satsningar har skett de senaste åren och det är också där vi nu ser en tydligt positiv effekt. Säljkanalen profil ökade sin omsättning organiskt med hela 20 procent i fjärde kvartalet.

Sverige och USA är New Waves två största marknader och de svarar tillsammans för hälften av omsättningen. Sverige är fortfarande aningen större av de två men tillväxten i USA blev med hjälp av valutaeffekter dubbelt så stor som i Sverige i fjärde kvartalet. Räknat i dollar var omsättningen oförändrad i USA i kvartalet. Bra fart har New Wave i Central- och Sydeuropa där tillväxten, inklusive valutaeffekter, blev 29 respektive 27 procent.

Efter att ha byggt upp lagret till en bra nivå och genomfört satsningar på produktutbud och säljkår är det nu dags för organisationen att börja leverera bra resultat, konstaterar Torsten Jansson i rapporten. Framöver kommer därför New Wave att sätta ett större fokus på lönsamheten. På kort sikt finns dock fortfarande ett orosmoln i form av en relativt mild vinter vilket påverkar det innevarande kvartalet negativt.

Skuldsättningen är också ett ständigt orosmoln. För att klara leveranserna krävs stort lager vilket binder mycket kapital och tynger balansräkningen. Nettoskulden var vid utgången av 2015 drygt 1,9 miljarder kronor. Det motsvarar hela 6,2 gånger rörelseresultatet före av- och nedskrivningar. Skulden är dock till stor del investerad i lagret och New Wave har visat genom åren att bolaget relativt snabbt kan sälja ned lagret och minska skuldsättningen om det kniper.

De analytiker som bevakar New Wave räknar med att bolaget kommer att lyckas lyfta marginalerna under de kommande åren. Ökad omsättning väntas kunna levereras utan motsvarande ökade rörelsekostnader vilket lyfter marginalen från fjolårets 5,3 procent till 6,6 procent i år och 7,7 procent nästa år. Både 2016 och 2017 väntas en omsättningstillväxt på cirka 6,5 procent.

Klarar New Wave det växlar det ut i en vinsttillväxt på 45 procent i år och 29 procent nästa år. P/e-talen för 2016 respektive 2017 uppgår då till 8,9 respektive 7,0. Justerat för den stora nettoskulden värderas rörelsen till 11,4 gånger innevarande års väntade rörelseresultat och 9,2 gånger nästa års.

Den föreslagna utdelningen på 1 krona för 2015 ger en direktavkastning på 3,3 procent. Prognoserna för de kommande åren ger direktavkastningar på 4,2 respektive 4,9 procent.

New Wave har skaffat sig en större kostym de senaste åren och behöver nu fylla upp den med ökade volymer för att även få med sig resultaten. Klarar bolaget det ser aktien billig ut på dagens nivåer. Skuldsättningen är hög men pengarna ligger som sagt ute på lagret och går att till stor del realisera om det behövs.

Geografiskt är New Wave exponerat mot relativt starka marknader som Sverige och USA. Även Sydeuropa är på väg uppåt igen från låga nivåer. Förutsättningar finns således att försäljningen kan fortsätta stiga de närmaste åren.

Efter en period med investeringar ligger en skördetid i korten för New Wave. Vi har inte sett några vinstlyft ännu, men försäljningen visar en positiv utveckling. Som sagt bedömer vi förutsättningarna som goda för New Wave så vi behåller vår köprekommendation på aktien.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
New Wave B Köp 30,30 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -