Sura siffror från Cloetta
Godisbolaget rapporterar ett svagare resultat än väntat – och negativ tillväxt.

18 februari, 2016
Godisbolaget rapporterar ett svagare resultat än väntat – och negativ tillväxt.
18 februari, 2016
Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta redovisar ett underliggande rörelseresultat på 255 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2015. Förväntat enligt SME Direkt var ett underliggande rörelseresultat på 271 miljoner kronor.
Nettoomsättningen uppgick till 1.622 miljoner kronor, mot väntade 1.690.
Bolaget återupptar utdelning och föreslår 0:50 kronor per aktie för 2015.
Cloeettas organiska tillväxt under det fjärde kvartalet blev -2,3 procent, vilken kan jämföras med SME Direkts konsensus som låg på +3,2 procent.
"Den minskade organiska försäljningen i kvartalet beror huvudsakligen på en kraftigt minskad försäljning av säsongsprodukter i Italien. Den organiska försäljningstillväxten var emellertid 1,8 procent om Italien exkluderas, vilket visar att Cloetta i övrigt hade en stabil organisk tillväxt i kvartalet", kommenterar vd David Nuutinen i ett pressmeddelande.
Cloettas försäljning under fjärde kvartalet ökade eller var oförändrad på samtliga marknader utom i Italien, Danmark och Storbritannien. Den positiva försäljningsutvecklingen i Sverige drevs av det nya lösviktskonceptet. Även i Finland ökade lösviktsförsäljningen. I Danmark minskade försäljningen främst inom pastiller.
"Den minskade försäljningen i Italien beror på att vi genomfört prisökningar på i storleksordningen 20 procent på de viktiga säsongsprodukterna. Prisökningen ledde till en kraftig volymminskning eftersom konkurrenterna inte höjt priserna lika mycket. Prishöjningarna har genomförts för att motverka en stor prisuppgång på hasselnötter och mandel, två viktiga ingredienser i de italienska säsongsprodukterna. Cloettas strategi är att alltid föra vidare förändringar i råvarupriser till kund och konsument även om det kortsiktigt kan påverka försäljning och lönsamhet", skriver vd:n.
Integrationen av Lonka som förvärvades i juli 2015 går enligt plan. En ny gemensam försäljnings- och marknadsorganisation har implementerats i Nederländerna.
"När alla kostnadssynergier från förvärvet av Lonka är realiserade räknar vi med att dessa under 2017 kommer att stödja Cloettas ebit-marginalmål på 14 procent. Vad gäller försäljning och lönsamhet har Lonka under kvartalet utvecklats enligt plan", skriver David Nuutinen.
Strategin för Cloetta ligger fast och ambitionen under 2016 är därför att fortsätta fokusera på lönsam tillväxt, förbättrad effektivitet inom Supply chain, tillväxt och kostnadssynergier i de förvärvade bolagen och nya tillväxtinitiativ inom lösviktsgodis.
Godisbolaget rapporterar ett svagare resultat än väntat – och negativ tillväxt.
18 februari, 2016
Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta redovisar ett underliggande rörelseresultat på 255 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2015. Förväntat enligt SME Direkt var ett underliggande rörelseresultat på 271 miljoner kronor.
Nettoomsättningen uppgick till 1.622 miljoner kronor, mot väntade 1.690.
Bolaget återupptar utdelning och föreslår 0:50 kronor per aktie för 2015.
Cloeettas organiska tillväxt under det fjärde kvartalet blev -2,3 procent, vilken kan jämföras med SME Direkts konsensus som låg på +3,2 procent.
"Den minskade organiska försäljningen i kvartalet beror huvudsakligen på en kraftigt minskad försäljning av säsongsprodukter i Italien. Den organiska försäljningstillväxten var emellertid 1,8 procent om Italien exkluderas, vilket visar att Cloetta i övrigt hade en stabil organisk tillväxt i kvartalet", kommenterar vd David Nuutinen i ett pressmeddelande.
Cloettas försäljning under fjärde kvartalet ökade eller var oförändrad på samtliga marknader utom i Italien, Danmark och Storbritannien. Den positiva försäljningsutvecklingen i Sverige drevs av det nya lösviktskonceptet. Även i Finland ökade lösviktsförsäljningen. I Danmark minskade försäljningen främst inom pastiller.
"Den minskade försäljningen i Italien beror på att vi genomfört prisökningar på i storleksordningen 20 procent på de viktiga säsongsprodukterna. Prisökningen ledde till en kraftig volymminskning eftersom konkurrenterna inte höjt priserna lika mycket. Prishöjningarna har genomförts för att motverka en stor prisuppgång på hasselnötter och mandel, två viktiga ingredienser i de italienska säsongsprodukterna. Cloettas strategi är att alltid föra vidare förändringar i råvarupriser till kund och konsument även om det kortsiktigt kan påverka försäljning och lönsamhet", skriver vd:n.
Integrationen av Lonka som förvärvades i juli 2015 går enligt plan. En ny gemensam försäljnings- och marknadsorganisation har implementerats i Nederländerna.
"När alla kostnadssynergier från förvärvet av Lonka är realiserade räknar vi med att dessa under 2017 kommer att stödja Cloettas ebit-marginalmål på 14 procent. Vad gäller försäljning och lönsamhet har Lonka under kvartalet utvecklats enligt plan", skriver David Nuutinen.
Strategin för Cloetta ligger fast och ambitionen under 2016 är därför att fortsätta fokusera på lönsam tillväxt, förbättrad effektivitet inom Supply chain, tillväxt och kostnadssynergier i de förvärvade bolagen och nya tillväxtinitiativ inom lösviktsgodis.
Analys
Danmarks nationaldag
Fondernas placeringar
Inflationen
Investmentbolag
Analys
Danmarks nationaldag
Fondernas placeringar
Inflationen
Investmentbolag
Novo Nordisk
Igår, 16:36
Nordeas miljonärer köper danskt
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 521,51