Kortvarig glädje för Scandic Hotels

Sommaren har varit ljus för rese- och hotellbolagen men nu väntar bistrare tider. Riskerna överskuggar en förmodat bra kvartalsrapport från Scandic Hotels.

placera-redaktionellt-2021-Scandic_Hotel.png

5 oktober, 2022

Få bolag är lika tydliga öppna-upp-vinnare efter pandemin som hotelloperatören Scandic Hotels. Efter två mardrömsår där både privatpersoner och företag ströp mycket av sitt resande lossnade det på allvar i våras.

Andra kvartalet var verkligen proppen ur med exceptionella ökningar för de flesta viktiga nyckeltalen.

Nettoomsättningen ökade exempelvis med 222 procent, beläggningsgraden gick från 27 till 63 procent, intäkten per rum (Revpar) lyfte från 245 till 749 kronor och Ebitda-resultatet på 1,1 miljard kan ställas mot en ordentlig förlust samma kvartal i fjol.

Trenden med snabbt ökande beläggningsgrad gick igen på alla Scandics stora marknader, det vill säga de fyra nordiska länderna.

placera-redaktionellt-2021-ShotBeläggning.png

Den uppdämda efterfrågan hos både ressugna privatpersoner och hos företag som ville komma igång med konferenser och säljmöten, i kombination med högre rumspriser och en mer kostnadseffektiv organisation gjorde underverk för lönsamheten som hamnade på rekordnivåer under kvartalet.

Samtidigt vittnade vd Jens Mathiesen i samband med rapporten om ett bra bokningsläge för resterande del av innevarande kvartal. Mycket inomnordiskt resande och återkomsten av stora konserter, idrottsturningar och festivaler borgar för att även tredje kvartalet bör ha varit riktigt bra för Scandic.

Trots medvinden tycks fler ägare ha checkat ut än in i Scandic-aktien under sommaren. Kursen står nu klart lägre än vad den gjorde när bolaget den 9 juni släppte en omvänd vinstvarning inför rapporten för andra kvartalet och även klart lägre än i samband med själva rapporten.

placera-redaktionellt-2021-ShotChart.JPG

Aktiemarknadens oro är inte svår att förstå. Efter att sommarens inplanerade semesterresor är avklarade väntar nu en ekonomiskt svår vinter för hushållen. Företagen å sin sida fullföljer säkert sina planerade konferenser och kick-offer under hösten men sedan? Det är rimligt att befara en ökande försiktighet när hög inflation och sämre konjunktur letar sig in i budgetarna och bolag som måste skära ned prioriterar inte resor.

Det kan helt enkelt visa sig att andningshålet mellan pandemin och en ny lågkonjunktur blir kortvarigt och att Scandic Hotels från och med fjärde kvartalet tvingas hantera en ny jobbig avmattning. En avmattning som går hand i hand med en strukturell förändring där många företag vill minska resandet av både ekonomiska- och miljöskäl.

Några som verkar övertygade sedan länge om en tuff framtid för Scandic-aktien är blankarna som spekulerar i en lägre kurs. Även om andelen av kapitalet som är blankat har krupit ned något under september så ligger det på höga 12,7 procent vilket är femte mest på Stockholmsbörsen.

10 mest blankade aktierna
Electrolux
-16,3%
SBB
-16,2%
Securitas
-14,5%
Sinch
-13,4%
Scandic Hotels Group
-12,7%
Mips
-11,1%
SKF
-10,8%
Fingerprint Cards
-10,4%
Thule Group
-9,6%
Boozt
-9,5%
Källa: Holdings

Bekymren till trots så har Scandic en stark marknadsposition att luta sig emot. Man har det största hotellnätverket i Norden med 270 hotell och nästan 56 000 rum. Det är viktigt för att locka frekventa resenärer och omkring 40 procent av alla bokningar kommer från kunder i bolagets lojalitetsprogram.

Affärsmodellen att själv driva hotellen och äga varumärket, medan man hyr merparten av fastigheterna med i huvudsak omsättningsbaserad hyra ger också Scandic en relativt flexibel kostnadsbas.

Scandics tillväxt- och ebitda-mål

placera-redaktionellt-2021-ScandicMål.png

Tillväxtmålet är att växa med 5 procent organiskt över en konjunkturcykel. Ett mål som förstås inte har varit särskilt relevant under den V-formade utvecklingen senaste två åren. Lönsamhetsmålet är att ha en justerad Ebitda-marginal på minst 11 procent över en cykel. En nivå som man låg och slickade åren före pandemin och efter årets kraftiga uppstuds räknar analytikerna som följer bolaget med att man ligger där framöver också.

Med fortsatt tillväxt i korten nästa år, där jämförelsetalen är relativt lätta de första månaderna, tar vinsten också ett kliv uppåt enligt analytikerna. P/e-talet för nästa år och 2024 hamnar strax under 9 vilket inte är utmanande om man tror på prognoserna.

2021A
2022E
2023E
2024E
Omsättning, Mkr
10130
17893
20388
21420
Ebitda-marginal %
0,1
12,4
11,3
11,4
Vinst/aktie, sek
neg.
2,8
3,6
3,8
Utdelning/aktie, sek
0,0
0,0
1,6
1,9
Källa: Factset

Haken är dels att prognoserna inte tar höjd för någon inbromsning i efterfrågan nästa år, vilket ser för optimistiskt ut i våra ögon. Dels att skuldsättningen alltjämt är hög med en nettoskuld på 4,7 miljarder kronor om man räknar in konvertibelskulden som Scandic gav ut förra våren (men exkluderar leasingskulder).

Konvertibeln har en lösenkurs på 43,36 kronor och förfaller om precis två år. Står kursen där den gör idag, kring 32 kronor, så innebär det att en skuld på 1,8 miljarder behöver återbetalas och står den högre än konverteringskursen så väntar en utspädning på nästan 18 procent eftersom konverteringen ökar antalet aktier.

placera-redaktionellt-2021-Scandic_Hotel.png

Om drygt tre veckor kommer Scandics rapport för det tredje kvartalet och den kommer förmodligen att vara stark. Risken är dock stor att det inte kommer att bita på aktiemarknaden den här gången heller utan att allt fokus ligger på effekterna av en kommande recession, stigande lönekostnader och pressade konsumenter.

Stiger aktien på starka historiska siffror i samband med rapporten tror vi snarare att det är ett sälj- än ett köpläge. Den försiktige placeraren väntar inte till dess utan säljer redan nu.

Scandic Hotels Group

Senast

73,70

1 dag %

−0,87%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,04%

Senast

2 448,21

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.