Är Nike redo för nästa språng?

Analys Aktier inom detaljhandeln är kanske inte det första man slänger sig över när världens centralbanker nu prompt bestämt sig för att döda konsumenten. Nike med sitt starka varumärke, framgångsrika digitala satsning och lojala kundgrupp är dock en intressant aktie i sektorn.

När Bill Bowerman i början på 60-talet tränade sina elever i löpning på University of Oregon växte hans intresse för löparskor och dess konstruktion. Tillsammans med hans elev Phil Knight grundade han bolaget Blue Ribbon Sports som var återförsäljare för de japanska löparskorna Onitsuka Tiger. Medan Phil Knight drev affärerna kunde Bowerman fokusera på produktutveckling genom att testa de olika produkterna på hans elever.

 

Bill Bowerman & Phill Knight

Med inspiration från en våffla beslöt sig Bowerman i början på 70-talet att utveckla en egen löparsko och satte då, tillsammans med Phil Knight grunden för bolaget Nike. I samband med detta togs den kända loggan ”Swoosh” fram av universitetsstudenten Carolyn Davidson. När Nike börsnoterades i början på 80-talet hade de lyckats ta en marknadsandel om femtio procent på den amerikanska marknaden för sportskor.

Idag är Nike världens största företag inom sportskor och sportartiklar med ett marknadsvärde på drygt 100 miljarder dollar. Phil Knight finns fortfarande kvar i bolaget och tillsammans med sin son Travis, kontrollerar de Nike genom ägandet av nästan samtliga A-aktier.

Nike har brutet räkenskapsår vilket innebär att senaste kvartalet som avslutades nu i augusti räknas som bolagets första kvartal för 2023. I senaste rapporten som presenterades i slutet på september, visade Nike på en intäktstillväxt om 4 procent, jämfört med samma period förra året. Den starka dollarn är dock en utmaning, rensat för valuta var nämligen tillväxten 10 procent.

Precis som många andra konsumentinriktade bolag har Nike brottats med höga lagernivåer, främst i Nordamerika. Lagernivåerna var upp 44 procent och i Nordamerika hela 66 procent. De höga lagernivåerna menar bolaget främst är en konsekvens av senaste årets störningar i leverantörskedjor med bland annat nedstängda fabriker i Asien. Problemen i leverantörskedjorna ser nu ut att förbättras och fram till slutet på september upplevs den amerikanska konsumenten som fortsatt stark, vilket är linje med de makroekonomiska rapporterna som presenterats för marknaden senaste tiden.

Trots en fortsatt stark konsument är det uppenbart att Nike kommer att behöva rea ut delar av lagret kommande period och de flaggar samtidigt för att de är något försiktigare med inköpen till nästa säsong. Bruttomarginalerna har påverkats negativt under kvartalet vilket är konsekvenser av dyrare transport- och logistikkostnader i kombination med högre inköpspriser. I senaste kvartalet hamnade bruttomarginalerna på drygt 44 procent.

Nike har gjort stora satsningar inom den digitala försäljningskanalen vilket hittills gett bra resultat. Sedan 2019 har de lyckats trippla intäkterna till 10 miljarder dollar och står idag för cirka 25 procent av de totala intäkterna. Trots imponerande siffror ska det dock nämnas att det är en generös mätperiod då den sträcker sig över pandemin då många konsumenter tvingades ut till digital konsumtion.  

Förutom satsningarna i den digitala affären lägger Nike mycket fokus på vad de kallar för innovation. Senast i september lanserade Nike den nya kollektionen ”Nike Forward” där mycket vikt ligger på kvalitet, men framför allt på hållbarhet genom att reducera miljöpåverkan vid produktion. Produkterna inom ”Nike Forward” är i en betydligt högre prisklass än de klassiska Nike-produkterna. Det kan signalera att bolaget försöker rikta sig mot mer köpstarka konsumenter som blir mindre påverkade av det makroekonomiska läget.

Nike har ett stort värde i sitt varumärke och pratar gärna om vad de kallar för sina lojala livslånga kunder. En viktig del för varumärket är deras samarbeten med högt profilerade världsstjärnor i olika sporter. Nikes VD, Johan Donahoe inledde senaste kvartalets telefonkonferens med att gratulera Serena Williams till en framgångsrik karriär och passade även på att tacka henne för hennes insatser inom tennisen. Stora framgångar har även nåtts inom basket genom satsningen tillsammans med Mikael Jordan och det egna varumärket Jordan.

Även om aktien nästan halverats under året är värderingen relativt hög för att verka inom detaljhandel. Aktien handlas på 30 gånger vinsten för helåret 2023 vilket är per utgången av maj nästa år.

 

23e

24e

25e

Omsättning, M USD

49 000

53 000

58 000

Omsättning, tillväxt %

5

8,4

9,2

Vinst per aktie, USD

2,96

3,78

4,63

P/e

30

23

19

Källa: Factset

Jämförelsevis handlas konkurrenten Lululemon på snarlika värderingsmultiplar. Tyska konkurrenten Adidas som påverkats hårt av stigande energipriser, värderas på 17 gånger vinsten för innevarande år.

Under första kvartalet utbetalades utdelningar om nästan 500 miljoner dollar samtidigt som återköpen summerades till totalt en miljard dollar. Utdelningen, som höjts tjugo år i rad sker kvartalsvis och direktavkastning ligger på nästan 1,5 procent.

Nike gynnas av den globala friluftstrenden och med en framtida förhoppningsvis mer balanserad värld har Nike en bra position med sitt starka varumärke, lojala kunder och en hittills lyckad digitala satsning. Kortsiktigt är det stigande varulagret oroande när vi står inför en ekonomi med hökaktiga centralbanker som varit tydliga med att konsumenten får offras för att få ner inflationen. Den höga dollarn är också en kortsiktig utmaning för bolaget, men även för svenska investerare på den amerikanska börsen.

Vi tror att bolaget är väl positionerat för att hantera de kortsiktiga utmaningarna och ser aktiekursens nedgång skapar ett långsiktigt köpläge.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Nike Köp 89,73 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -