BMW: Premiumtillväxten klingar av

Aktieanalys BMW har liksom andra fordonstillverkare i premiumsegmentet levt i den bästa av alla världar. Den perioden är sannolikt på upphällningen nu.

BMW består av bilmärkena BMW, Mini och Rolls Royce. BMW-märket är det överlägset största. Under 2022 har koncernen sålt drygt 2,4 miljoner personbilar och 203 000 motorcyklar.

Cirka 45 procent av omsättningen genereras i Europa. Kina står för nästan en fjärdedel och USA står för runt 20 procent.

2022 väntas BMW ha omsatt 139 miljarder euro. Det är en ökning med hela 25 procent jämfört med året innan. Bakom ligger prishöjningar och en stark ställning inom premiumsegmentet som gått mycket stark under 2021 och 2022.

  2021 2022 2023 2024
Omsättning MEUR 111 239 139 141 142 310 146 723
Rörelsemarginal, % 12,0 10,4 9,6 9,5
Vinst/aktie EUR 18,8 26,3 13,6 14,4
Utdelning EUR 5,8 7,3 4,7 4,9
Källa: Marketscreener        
         


Eltrenden växer sig allt starkare. Totalt sålde BMW och MINI 215,755 elbilar under förra året. Det innebär en ökning med drygt 100 procent från föregående år. Målet för 2023 är att andelen elbilar ska uppgå till 15 procent av alla bilar sålda.

BMW-ägda Rolls-Royce levererade 6 021 bilar, vilket var den högsta siffran i företagets 115-åriga historia. Största marknaden för Rolls-Royce är USA.

BMW:s motorcykeldel ökade antalet sålda motorcyklar med 4,4 procent till 202 895.

BMW som står för Bayerische Motoren Werke började som en flygmotortillverkare den 7 mars 1916 mitt under första världskriget. Man gjorde sig bland annat kända för att bygga motorerna till jaktflygplanet Fokker D.VII.

BMW byggde även en motor med vilken ett nytt flyghöjdrekord sattes 1919, då en Fokker lyckades flyga till världsrekordhöjden 9760 meter. Snart var det dock slut på BMW som flygmotortillverkare. Versaillesfreden förbjöd Tyskland att tillverka flygmotorer under fem års tid.

BMW tvingades snabbt strukturera om verksamheten. 1923 lanserades bolagets första motorcykel BMW R 32.

BMW R 32

1928 köpte BMW fordonstillverkaren Fahrzeugfabrik Eisenach. Här började BMW:s historia som biltillverkare. Första serieproducerade BMW:n släpptes 1929 och hette BMW 3/15 PS.

Efter NSDAP:s maktövertagande fick BMW kraftigt ökad orderingång. Omsättningen växte från 32,5 miljoner riksmark år 1933 till 280 miljoner sex år senare. Under andra världskriget sysselsatte BMW cirka 56 000 personer varav hälften var tvångsarbetare.

Efter kriget var bolagets fabriker i stort sett sönderbombade. Bilfabriken i Eisenach hade dessutom hamnat i den sovjetiska zonen. När fabriken i öst började tillverka bilar igen blev det under namnet Wartburg.

1948 kom den första efterkrigs-BMW motorcykeln ut på marknaden och 1952 kom den första efterkrigsbilen BMW 501. Det gick inte så bra för BMW under 1950-talet. 1959 är bolaget på väg att säljas till Daimler, men affären stoppades av småaktieägarna och fackföreningarna.

Istället blev det industrialisten Herbert Quandt som tog över kontrollen av bolaget.

Herbert Quandt 

Än idag är knappt halva bolaget i familjens händer genom syskonen Stefan Quandt och Susanne Klatten. BMW kan alltså sägas vara det enda av de stora tyska biltillverkarna som verkligen är familjeägt.

Det är från och med familjen Quandts övertagande som BMW riktar in sig på premiumsegmentet.

Idag är bolaget det sjunde största på tyska börsen med ett marknadsvärde på 63,9 miljarder euro.

Hittills i år är aktien upp 15 procent och under det senaste året summeras uppgången till 22 procent.

Prognosen säger att BMW kommer att dela ut 4,7 euro per aktie i år. Det innebär en direktavkastning på 5 procent på nuvarande aktiekurs.

BMW-aktien handlas till ett p/e-tal på 7,1 för innevarande år, vilket är helt i linje med de andra stora tyska biltillverkarna.

I likhet med andra biltillverkare som Mercedes Benz befinner sig rörelsemarginalerna på rekordnivåer tack vare stark bilförsäljning inom premiumsegmenten globalt.

Högre räntor och lägre priser på begagnade bilar kommer att pressa marginalerna framöver i år och nästa år.

Vinsten per aktie väntas falla kraftigt i år och nästa år från 26 euro till 13,6 euro.

Under de kommande två åren spås omsättningen bara öka marginellt.

Det som ändå lite talar till BMW:s fördel är att de har en kassa på 35 miljarder euro samtidigt som bolaget gör aktieåterköp. En annan fördel som talar för bolaget på längre sikt är att bolaget är familjeägt.

BMW-aktien är inte dyr, men den är heller inte tillräckligt billig för att vara köpvärd kommande året med tanke på den marginalpress som sannolikt väntar.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Bayerische Motoren Werke AG Neutral 98,84 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -