Finns lyftkraft kvar i Cargotec?

Aktieanalys Finländska Cargotec har med hjälp av en svensktung bolagsportfölj byggt en världsledande position inom olika fraktrelaterade produkter och lösningar. En bromsande konjunktur och världshandel utgör den största risken, men det syns också i den försiktiga värderingen.

Precis som namnet antyder sysslar Cargotec med gods och teknik. Närmare bestämt olika produkter och lösningar som ser till att kunderna kan förflytta otympligt gods från en plats till en annan.

Som koncern är Cargotec en relativt ung skapelse. Man blev ett eget börsbolag så sent som 2005 när Kone delades upp i två separata bolag, men de verksamheter som utgör basen i de tre olika affärsområdena – Kalmar, Hiab samt MacGregor – är betydligt äldre och de svenska inslagen är många.

Kalmar som utgör nästan hälften av Cargotecs försäljning har exempelvis anor från förra sekelskiftet även om trucktillverkningen utanför Ljungby startade långt senare. Kalmar Industries hamnade i finska händer via finländska Parteks utköp av bolaget från Stockholmsbörsen år 2000.

Kalmar är idag världsledande inom godshantering för hamnar, terminaler, distributionscentraler och inom tung industri. Här finns de traditionella gaffeltruckarna drivna med diesel eller el men även olika typer av grensletruckar, containertruckar och reachstackers som kan hantera den tunga och skrymmande last som det ofta handlar om när varor ska skeppas runt i världen.

Eldriven line-up med Kalmar-produkter

Hiab föddes också i Sverige, närmare bestämt i Hudiksvall 1944 som Hydrauliska Industri AB. Hiabs specialitet är lasthanteringslösningar som sitter på andra fordon, typiskt sett på ett lastbilsflak. Lastkranar, lyftar och skogskranar finns i produktsortimentet och förutom Hiab-varumärket används flera andra förvärvade företags namn, däribland Jonsered för kranar som hanterar skrot.

Även Hiab, som stod för knappt 40 procent av omsättningen i fjol, kom in via ett uppköp av Partek som i sin tur köptes upp av Kone 2002.

Lastkranen Hiab X-Hipro 122 i arbete

Också det tredje och minsta affärsområdet MacGregor, som fokuserar på produkter och tjänster inom sjöfrakt och oljeplattformar, har svenska kopplingar. Det ursprungligen brittiska bolaget gick samman med Hägglunds Marine för snart 30 år sedan och man ägdes av Incentive och Industri Kapital i många år innan Cargotec köpte bolaget 2005.

MacGregor utgjorde i fjol omkring 14 procent av försäljningen och till skillnad mot de övriga två affärsområdena gick man med förlust. Den sämre lönsamheten är ett skäl till att MacGregor nu står på säljlistan hos Cargotec, som i fjol behövde göra en rejäl omstart efter att det planerade samgåendet med Konecranes stoppades av den brittiska konkurrensmyndigheten.

Omstarten består bland annat i att man ska avyttra MacGregor men även en utfasning av Kalmars segment för tunga kranar, vilket ska ge en vassare och mer lönsam kärna. Ett försök att sälja MacGregor har dock tillfälligt lagts på is men verksamheten spås åtminstone göra vinst under 2023.

Fokuseringen på kärnområdena Kalmar och Hiab ska både lyfta marginalen och öka andelen återkommande intäkter är tanken och i höstas lanserades en räcka nya mål. Utöver en uppsättning ambitiösa hållbarhetsmål handlar det om att växa snabbare än marknaden och att nå en jämförbar rörelsemarginal på 12 procent 2025 och 15 procent 2030.

Lyckas man med det så vore det ett kraftigt ryck uppåt från de 7-8 procent som Cargotec pendlat mellan de senaste fem åren. Analytikerna som följer bolaget räknar med klara förbättringar men ändå en lönsamhet långt ifrån målnivån de närmaste åren.

  2021A 2022A 2023E 2024E 2025E
Intäkter, MEUR 3315 4089 4532 4443 4582
Ebit-marginal 7,0% 8,1% 9,4% 9,6% 9,8%
Vinst/aktie MEUR 3,8 0,4 4,5 4,4 4,7
Utdelning/aktie MEUR 1,1 1,4 1,7 1,8 1,7
Källa: S&P Global          

 

Med en rekordstor orderbok i bagaget räknar analytikerna också med att intäkterna fortsätter växa i år. Den stora frågan är vad som väntar därefter. Lägre tillväxt i världsekonomin och oro för handelskrig är inte positivt för Cargotecs kunder, samtidigt som det finns en stor servicemarknad och en stor utbytesmarknad att ta hand om vilket begränsar riskerna för kraftiga intäktsfall.

Det är en balansgång som återspeglas i den mer eller mindre sidledes gående försäljningen som analytikerna räknar med 2024 och 2025 och även i en dämpad värdering. Vinsten per aktie spås ligga och takta kring 4,50 euro under perioden 2023-2025 vilket ger ett p/e-tal på försiktiga 10.

Värderingen till trots, är man rädd för en kraftig nedgång i världskonjunkturen, i kombination med mer geopolitisk oro och fler handelsbråk så är Cargotec sannolikt inget bra aktieval.

Vi tror visserligen att Cargotec har goda chanser att prestera väl även i lite sämre tider, inte minst om man lyckas sälja MacCregor och kan synliggöra den högre lönsamheten i kvarvarande delar. Men vi frågar oss ändå om det verkligen är rätt läge att vara modig och köpa aktien?

Som kursgrafen ovan visar har stora globala inbromsningar, som finanskrisen och coronautbrottet, ofta visat sig vara fina köptillfällen i aktien. Men då har kursen också tagit mycket stryk av osäkerheten först, sedan har det vänt uppåt, och där är vi inte riktigt nu.

För att trotsa riskerna som kommer med en sämre världskonjunktur skulle vi helt enkelt vilja se en lite mer pressad kurs. En kurs som ännu tydligare tar höjd för att det kan ta tid att sälja MacGregor, att orderingången snart kan börja vika och att vinsttillväxten på sista raden är nästan obefintlig.

Vi gillar verksamheten och den renodling som pågår i Cargotec, men landar i att potentialen och tajmingen inte är den rätta för ett köp just nu. Vi avvaktar.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Cargotec Oyj Neutral 46,30 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -