VERVE
NAMNBYTE SKA TYDLIGGÖRA VERKSAMHETSFOKUS - VD (Direkt)

2024-06-13 12:52

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Verve, som byter namn från Media and Games Invest (MGI), gick till börsen som ett förvärvsinriktat gamingbolag men har med åren skiftat fokus mot sin AI-annonseringstjänst.

"Det är därför vi nu byter namn. I Sverige ser många oss fortfarande som ett gamingbolag, kanske är det vårt fel för att vi inte kommunicerade det tydligt att vi nu är ett nytt företag som till största del är ett annonsföretag", säger vd Remco Westermann till Nyhetsbyrån Direkt.

Han framhåller den förändring som sker på annonsmarknaden i spåren av reglering som GDPR och Apple som inte längre för vidare information om användare till annonsörer, vilket innebär att bolag måste arbeta på ett annat sätt med hur man riktar sin reklam.

Historiskt har digital annonsering i stor utsträckning handlat om att via kakor på hemsidor samla information och bygga profiler kring användare och med hjälp av dessa se till att reklamen når önskad målgrupp. Verve jobbar i stället med en egenutvecklad AI-lösning baserad på det som kallas Contextual targeting.

"Vad vi gör är i huvudsak att optimera och ta reda på var du kan nå din målgrupp utan att använda så kallade 'identifierare' som cookies. Det enklaste sättet att beskriva detta är att vi analyserar innehållet på sidor för att se om olika ämnen beskrivs positivt eller negativt. Tillsammans med andra kontextuella, icke-personliga data kan vi ringa in användarens intressen, vilket sedan avgör hur mycket denna är värd för annonsörer. Allt detta sker på millisekunder medan sidan öppnas", säger Remcos Westermann.

Annonsmarknaden har en tuff period i ryggen, och i slutet av 2022 och under 2023 noterade Verve en period med ökad osäkerhet där bolagen drog ned på sina reklamutgifter.

"Å andra sidan leder det förstås till att du måste öka dem så småningom, även om det kanske tar några kvartal. Nu är utsikterna bättre och vi såg under första kvartalet att reklaminvesteringarna började återhämta sig. Det är en trend som vi tror fortsätter", säger Remco Westermann.

Bolaget är i viss mån beroende av samma cykel med annonsutgifter som andra, men dess position inom så kallad Contextual targeting innebar att det kunde få in kunder även i en svagare marknad.

"När marknaden var ner 20-30 procent fick vi in så många kunder att vi hade oförändrad omsättning. Så bolagsspecifikt är vi starkare, men vi har fortfarande den underliggande cykeln på marknaden som vi inte helt kan komma bort från", säger han.

Även om bolaget nu tydligare profilerar sig utifrån annonseringstjänsten har det inte släppt gamingverksamheten helt och hållet, spelen finns fortfarande kvar som en minoritet av verksamheten och används bland annat för att testa bolagets egen mjukvaruutveckling.

"Mobilspelen ligger nära det vi gör och vi har mycket data från spelen, plus möjligheten att testa vår mjukvara. Det är den stora fördelen med att ha eget innehåll", säger Remco Westermann.


Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt



                


Infront.co
© Nyhetsbyrån Direkt AB

Verve Group - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -