Restaurant Brands International redovisar en omsättning som var högre än väntat under andra kvartalet. Den jämförbara försäljningen var däremot lägre än väntat.

Restaurant Brands äger kedjor som Burger King, Tim Hortons och Popeyes.

Omsättningen steg 16,9 procent till 2,08 miljarder dollar (1,78). Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 2,03.

Den jämförbara försäljningen ökade 1,9 procent (9,6), att jämföra med marknadens förväntningar på 2,9 procent.

Justerat ebitda-resultat uppgick till 721 miljarder dollar (665), väntat 708,1, med en justerad ebitda-marginal på 34 663,5 procent (37 359,6).

Justerat resultat per aktie blev 0,86 dollar (0,85), vilket är 1,1 procent sämre än analytikerkonsensus som låg på 0,87.

Restaurant Brands International, BUSD
Q2-2024
Konsensus
Förändring mot konsensus
Q2-2023
Förändring
Nettoomsättning
2,08
2,03
2,5%
1,78
16,9%
Jämförbar försäljning, procent
1,9
2,9
-34,5%
9,6
-80,2%
Justerat ebitda
721
708,1
1,8%
665
8,4%
Justerat resultat per aktie, USD
0,86
0,87
-1,1%
0,85
1,2%

Konsensusdata från Bloomberg

Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,51%

Senast

2 493,49

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.