Restaurant Brands International
Burger King-ägarens jämförbara försäljning lägre än väntat (Finwire)
Restaurant Brands International redovisar en omsättning som var högre än väntat under andra kvartalet. Den jämförbara försäljningen var däremot lägre än väntat.
Restaurant Brands äger kedjor som Burger King, Tim Hortons och Popeyes.
Omsättningen steg 16,9 procent till 2,08 miljarder dollar (1,78). Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 2,03.
Den jämförbara försäljningen ökade 1,9 procent (9,6), att jämföra med marknadens förväntningar på 2,9 procent.
Justerat ebitda-resultat uppgick till 721 miljarder dollar (665), väntat 708,1, med en justerad ebitda-marginal på 34 663,5 procent (37 359,6).
Justerat resultat per aktie blev 0,86 dollar (0,85), vilket är 1,1 procent sämre än analytikerkonsensus som låg på 0,87.
Restaurant Brands International, BUSD | Q2-2024 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q2-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 2,08 | 2,03 | 2,5% | 1,78 | 16,9% |
Jämförbar försäljning, procent | 1,9 | 2,9 | -34,5% | 9,6 | -80,2% |
Justerat ebitda | 721 | 708,1 | 1,8% | 665 | 8,4% |
Justerat resultat per aktie, USD | 0,86 | 0,87 | -1,1% | 0,85 | 1,2% |
Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire