STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Björn Borg ser ökade tillväxtmöjligheter inom sina kategorier Sportkläder och Skor. Det är bakgrunden till att klädbolaget höjt sitt omsättningstillväxtmål.

" På sikt kommer Underkläder kanske stå för 15-20 procent av omsättningen", säger Björn Borgs vd Henrik Bunge till Nyhetsbyrån Direkt.

Bolaget har nu som finansiellt mål att nå en årlig omsättningstillväxt på minst 10 procent. Tidigare mål låg på 5 procent.

"Vi flaggade lite för nya mål i början av i året då vår licenspartner Serve & Volley gick i konkurs och vi valde att integrera skor i den egna verksamheten, och där har vi sett att det finns en otrolig tillväxtpotential. Det tillsammans med momentum i vår sportklädesproduktion som vi haft i sju till åtta kvartal i rad, som börjar ta en större andel av helheten påverkar också våra möjligheter att växa snabbare", säger Henrik Bunge och fortsätter:

"Med bakgrund i detta bedömde vi att våra tidigare finansiella mål inte längre var relevanta utifrån de förutsättningar vi nu har att skapa snabbare tillväxt."

I nuläget står kategorin Underkläder för omkring halva Björn Borgs omsättning.

"Tanken är fortsätta växa inom Underkläder, men att de andra kategorierna (Sportkläder och Skor) ska växa avsevärt snabbare. På sikt kommer Underkläder kanske stå för 15-20 procent av omsättningen, men då pratar vi långt fram i tiden. Utmaningen är att göra det här utan att Underkläder tappar i försäljning, utan också kan fortsätta växa."

Det finns inga planer på nya kategorier?

"Nej, utan vi kommer fokusera på det vi har och gör inga justeringar eller förändringar när det gäller utbud."

Vidare lämnas övriga finansiella mål oförändrade. En årlig rörelsemarginal på minst 10 procent gäller fortsatt.

"Vi har valt att inte ändra några av de andra finansiella målen. Det är klart det blir utmanande att behålla samma rörelsemarginalmål om man ska öka tillväxten, men vi bedömer att vi kan klara det. Det är framför allt tillväxten vi vill fokusera på", säger Henrik Bunge.

Vad innebär tidshorisonten "långsiktiga finansiella mål" för Björn Borg?

"Vi har inte satt någon tidshorisont utan man ska läsa det som en ökad ambition avsedd att öka tillväxttakten. Redan under de första två kvartalen har vi varit över 10 procent och vi växte 30 procent under det andra kvartalet. Ambitionen är att takta upp så fort det går till en högre tillväxttakt och hålla i den över tid", fortsätter vd:n.

På vilka marknader ser du tillväxtmöjligheter?

"Framför allt handlar det om att bredda befintliga marknader med underkategorierna Sportkläder och Skor, som Norden och Nordeuropa. Tyskland är en väldigt stark tillväxtmarknad och där har vi ett högt fokus, och sedan har vi gjort en del initiativ i USA med Amazon där det finns tillväxtmöjligheter."

Hur ser du på konjunkturen för sportmode?

"Det har varit en tid av oro för konsumenten, men vi bedömer att vi som är ganska små kan fortsätta ta andelar trots att marknaden inte växer."

Under det första halvåret 2024 har Björn Borg haft en rörelsemarginal på 9,1 procent. Omsättningstillväxten var på omkring 13,5 procent för perioden.

Omkring klockan 10.15 på måndagen var Björn Borg upp 5,2 procent på Stockholmsbörsen.

Gustaf Andersson +46 8 5191 7906

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln


Björn Borg

Senast

60,00

1 dag %

0,00%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.