SKA FÖRA ÖVER TULLKOSTNADER PÅ KUND - IR
3 februari, 13:06
3 februari, 13:06
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bilsäkerhetsföretaget Autoliv är tydligt med att ökade kostnader som de nya tullarna medför kommer att föras över på kund. Blir situationen långvarig befaras det leda till högre bilpriser och därmed påverka efterfrågan i marknaden.
Det säger Henrik Kaar vid Autolivs ir-avdelning till Nyhetsbyrån Direkt efter att Donald Trump infört tullarna på varor från Mexiko, Kanada och Kina.
"Vi kommer att föra de här kostnaderna vidare. Vi har varit i diskussion med kunder under en tid och de diskussionerna kommer vi att ha mer av nu, men det kommer att ta lite tid att genomföra", säger han.
Hur kommer det här att påverka er och era kunder?
"Det är svårt att säga hur det här kommer att slå på kort sikt, men över tid kommer det här driva upp priserna på bilar och därmed slå mot efterfrågan."
Autoliv har en strategi där bolaget är regionala i sin produktion och har därför anläggningar i 25 länder, däribland USA, Mexiko och Kanada.
"Jämfört med andra underleverantörer i bilindustrin har vi en stor andel av vår produktion i USA", kommenterar Henrik Kaar.
Han påpekar i sammanhanget att det kommer att bli komplicerat och dyrt om den här situationen blir uthållig. I bilindustrin finns det exempelvis komponenter som går många gånger över gränserna.
"Sedan finns det en stor tröghet i bilindustrin, med långa ledtider. Det tar flera år att planera och sätta upp en ny anläggning."
Autoliv var också tydligt med att bolagets prognoser för 2025, som presenterades i bokslutsrapporten fredagen den 31 januari, baseras på en situation utan större förändringar i tullar eller handelsrestriktioner.
Kommer ni att ändra era prognoser nu?
"Om tullarna blir långsiktiga kommer det att påverka marknaden negativt för priserna på bilar kommer att komma upp. Blir de kortsiktiga blir det kanske inte någon större påverkan", konstaterar Henrik Kaar och tillägger att Autoliv vanligtvis kommenterar och gör eventuella förändringar i sina prognoser i samband med kvartalsrapporterna.
Från lastbilstillverkaren Volvos håll är beskedet att produktionen för USA-marknaden sker till 100 procent i USA.
"Med tanke på konkurrenssituationen kan det tänkas vara positivt för vår position på USA-marknaden. Många i vår bransch har produktion i Mexiko", säger Volvos presschef Claes Eliasson till Nyhetsbyrån Direkt.
Volvo står också fast vid sina planer på att bygga en ny fabrik i Mexiko för tillverkning av tunga lastbilar. Anläggningen, som beräknas vara i drift under 2026, ska bidra med ytterligare kapacitet för att att stödja tillväxtplanerna för både Volvo Lastvagnar och Mack Trucks på de amerikanska och kanadensiska marknaderna, och stödja Macks lastbilsförsäljning i Mexiko och Latinamerika.
Claes Eliasson framhåller att Volvo genom anläggningen i Mexiko blir mer flexibla.
"Rent teoretiskt, om vi kommer att leva i en värld med höga tullar om två år är det bra att ha produktion i Mexiko också", säger han.
Orosmomentet ligger mer i om tullarna bidrar till en väsentligt lägre ekonomisk aktivitet på marknaderna, vilket i sin tur skulle slå mot många bolag, resonerar Claes Eliasson.
Lastbilskoncernen Traton uppger i en skriftlig kommentar till Nyhetsbyrån Direkt att bolaget övervakar utvecklingen i Nordamerika mycket noga och utvärderar eventuella effekter på den tunga industrin och på Traton som ett resultat av de annonserade tullarna i USA, Kanada och Mexiko.
"Samtidigt fortsätter vi att främja öppna marknader och stabila handelsrelationer. Dessa är avgörande för en konkurrenskraftig ekonomi och för den tunga industrin i synnerhet. Vi räknar med konstruktiva samtal mellan handelspartnerna för att säkerställa planeringssäkerhet och ekonomisk stabilitet och för att undvika en handelskonflikt", skriver Matthias Karpstein, vid Tratons pressavdelning.
Biltillverkaren Volvo Cars uttalar sig inte i nuläget om de införda tullarna eftersom bolaget befinner sig i en tyst period inför sin bokslutsrapport som kommer på torsdag den 6 februari.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
3 februari, 13:06
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bilsäkerhetsföretaget Autoliv är tydligt med att ökade kostnader som de nya tullarna medför kommer att föras över på kund. Blir situationen långvarig befaras det leda till högre bilpriser och därmed påverka efterfrågan i marknaden.
Det säger Henrik Kaar vid Autolivs ir-avdelning till Nyhetsbyrån Direkt efter att Donald Trump infört tullarna på varor från Mexiko, Kanada och Kina.
"Vi kommer att föra de här kostnaderna vidare. Vi har varit i diskussion med kunder under en tid och de diskussionerna kommer vi att ha mer av nu, men det kommer att ta lite tid att genomföra", säger han.
Hur kommer det här att påverka er och era kunder?
"Det är svårt att säga hur det här kommer att slå på kort sikt, men över tid kommer det här driva upp priserna på bilar och därmed slå mot efterfrågan."
Autoliv har en strategi där bolaget är regionala i sin produktion och har därför anläggningar i 25 länder, däribland USA, Mexiko och Kanada.
"Jämfört med andra underleverantörer i bilindustrin har vi en stor andel av vår produktion i USA", kommenterar Henrik Kaar.
Han påpekar i sammanhanget att det kommer att bli komplicerat och dyrt om den här situationen blir uthållig. I bilindustrin finns det exempelvis komponenter som går många gånger över gränserna.
"Sedan finns det en stor tröghet i bilindustrin, med långa ledtider. Det tar flera år att planera och sätta upp en ny anläggning."
Autoliv var också tydligt med att bolagets prognoser för 2025, som presenterades i bokslutsrapporten fredagen den 31 januari, baseras på en situation utan större förändringar i tullar eller handelsrestriktioner.
Kommer ni att ändra era prognoser nu?
"Om tullarna blir långsiktiga kommer det att påverka marknaden negativt för priserna på bilar kommer att komma upp. Blir de kortsiktiga blir det kanske inte någon större påverkan", konstaterar Henrik Kaar och tillägger att Autoliv vanligtvis kommenterar och gör eventuella förändringar i sina prognoser i samband med kvartalsrapporterna.
Från lastbilstillverkaren Volvos håll är beskedet att produktionen för USA-marknaden sker till 100 procent i USA.
"Med tanke på konkurrenssituationen kan det tänkas vara positivt för vår position på USA-marknaden. Många i vår bransch har produktion i Mexiko", säger Volvos presschef Claes Eliasson till Nyhetsbyrån Direkt.
Volvo står också fast vid sina planer på att bygga en ny fabrik i Mexiko för tillverkning av tunga lastbilar. Anläggningen, som beräknas vara i drift under 2026, ska bidra med ytterligare kapacitet för att att stödja tillväxtplanerna för både Volvo Lastvagnar och Mack Trucks på de amerikanska och kanadensiska marknaderna, och stödja Macks lastbilsförsäljning i Mexiko och Latinamerika.
Claes Eliasson framhåller att Volvo genom anläggningen i Mexiko blir mer flexibla.
"Rent teoretiskt, om vi kommer att leva i en värld med höga tullar om två år är det bra att ha produktion i Mexiko också", säger han.
Orosmomentet ligger mer i om tullarna bidrar till en väsentligt lägre ekonomisk aktivitet på marknaderna, vilket i sin tur skulle slå mot många bolag, resonerar Claes Eliasson.
Lastbilskoncernen Traton uppger i en skriftlig kommentar till Nyhetsbyrån Direkt att bolaget övervakar utvecklingen i Nordamerika mycket noga och utvärderar eventuella effekter på den tunga industrin och på Traton som ett resultat av de annonserade tullarna i USA, Kanada och Mexiko.
"Samtidigt fortsätter vi att främja öppna marknader och stabila handelsrelationer. Dessa är avgörande för en konkurrenskraftig ekonomi och för den tunga industrin i synnerhet. Vi räknar med konstruktiva samtal mellan handelspartnerna för att säkerställa planeringssäkerhet och ekonomisk stabilitet och för att undvika en handelskonflikt", skriver Matthias Karpstein, vid Tratons pressavdelning.
Biltillverkaren Volvo Cars uttalar sig inte i nuläget om de införda tullarna eftersom bolaget befinner sig i en tyst period inför sin bokslutsrapport som kommer på torsdag den 6 februari.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
Analys
Danmarks nationaldag
Fondernas placeringar
Inflationen
Investmentbolag
Analys
Danmarks nationaldag
Fondernas placeringar
Inflationen
Investmentbolag
Novo Nordisk
5 juni, 16:36
Nordeas miljonärer köper danskt
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 521,51