Stockholms fastighetsägare väljer Smart Passage – allt fler vill underlätta vid hjälpinsatser


Idag, 08:30

Stockholms fastighetsägare väljer Smart Passage – allt fler vill underlätta vid hjälpinsatser

Flera av Stockholms största fastighetsägare väljer att ansluta sig till Smart Passage, den digitala lösningen som gör att hjälpinsatser kan genomföras utan onödiga hinder vid inpassering. Förvaltaren, Heimstaden Bostad, Lundbergs Fastigheter och Afa Fastigheter är några av de fastighetsägare som redan har tagit steg för att underlätta insatser i sina fastigheter – och därmed visar vägen för fler aktörer i regionen.

Fastighetsägare driver förändring i Sveriges största stad

När en hjälpinsats pågår är det viktigt att tid till hjälp är så kort som möjligt. I flerbostadshus kan tillträdet ibland försvåras om dörrar är låsta eller om nyckelhantering tar tid – särskilt när insatsen behöver påbörjas omedelbart.

Smart Passage är utvecklat för att minska den typen av praktiska hinder. Vid ett larm aktiveras en tillfällig digital behörighet som gör att utryckande enheter kan komma in via fastighetens ordinarie passersystem. Det innebär att insatsen kan fortsätta utan att annan hjälp behöver tillkallas via exempelvis fastighetsägaren. 

Smart Passage har funnits i Stockholm, och då nyttjats av räddningstjänsten. I dag kan lösningen användas vid både brand- och vårdrelaterade insatser, vilket gör att fastighetsägare får ett mer heltäckande och enhetligt stöd vid akuta situationer. När flera av stadens större fastighetsägare nu ansluter sig till Smart Passage, skapas bättre förutsättningar för att hjälpinsatser ska kunna genomföras smidigare.

“Vi vill som fastighetsägare bidra till att hjälpen kan passera utan onödiga hinder. Smart Passage är ett konkret steg mot ett tryggare och mer hållbart arbetssätt i Stockholm. Vi började ansluta fastigheter i ett tidigt tidigt skede och om fler fastighetsägare ansluter sig så skapar vi ett tryggare Stockholm”, säger Stefan Hedengren, chef Teknik & Projekt på Afa Fastigheter.

Flera fastighetsägare i regionen ansluter nu successivt fler fastigheter för att skapa en gemensam modell för digital access. Det handlar både om att stärka tryggheten för boende och att minska hinder vid en pågående insats.

”För oss är det viktigt att våra boende känner sig trygga i vardagen. Med Smart Passage vet vi att hjälpinsatser kan genomföras utan väntan från vår sida, samtidigt som all access loggas och vi behåller full kontroll över behörigheterna”, säger Anders Arleteg, förvaltningschef på Förvaltaren.

Hur Smart Passage fungerar i praktiken

Smart Passage är utvecklat av SOS Alarm, Amido och Swedlock för att förenkla tillträde vid nödsituationer. Tjänsten kopplas till fastighetens befintliga passersystem. När räddningstjänsten eller ambulansen får ett larm till en fastighet, ger Smart Passage dem en tillfällig digital behörighet till fastighetens passersystem. Det gör att de snabbt och enkelt kan ta sig in under insatsen – förutsatt att Smart Passage är aktiverat.

”Vi är stolta över att Smart Passage nu blir tillgängligt för fler boende i Stockholm. Tjänsten minskar hinder och skapar trygghet i hela larmkedjan. Det känns bra att kunna erbjuda ett modernt och säkert arbetssätt som gör insatser smidigare och mer effektiva. Att fler nu får ta del av den här lösningen i Stockholmsregionen är ett viktigt steg framåt", säger Annika Forsgren, Avtalsansvarig på SOS Alarm.

Ett nästa steg mot en gemensam digital standard

Fastighetsägarnas engagemang blir avgörande för att skapa en fungerande modell för digital access vid hjälpinsatser i Stockholm. När flera ledande aktörer nu tar samma steg läggs grunden för en framtida standard som fler fastighetsägare enkelt kan ansluta sig till.

“För fastighetsägare är det här ett sätt att framtidssäkra sin digitala infrastruktur. Smart Passage bygger på befintliga system och kan införas utan att störa driften, vilket gör det enkelt för fastighetsägaren att ansluta sig till tjänsten. Det är så en standard växer fram”, säger Patrik Simson, vd på Amido.

Om SOS Alarm

SOS Alarm ansvarar på uppdrag av svenska staten för nödnumret 112 och har en central roll i Sveriges krisberedskap. Genom nationell larmhantering, informationsflöden i realtid och samordning av hjälpresurser bidrar de till att stärka tryggheten i hela landet – dygnet runt, året om. www.sosalarm.se 

Amido erbjuder digitala lösningar för administration och hantering av behörigheter till passersystem, lås och andra elektroniska enheter till fastighetsägare, bostadsbolag, offentlig verksamhet och företag i Sverige och Norden. Bolaget har sitt huvudkontor i Göteborg. Amido AB är marknadsnoterat på Spotlight Stock Market (Ticker: AMIDO). www.amido.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Patrik Simson, vd, patrik.simson@amido.se
Mobil: +46 70 283 77 65
www.amido.se

Läs mer på Cision

Ämnen i artikeln


Amido

Senast

5,10

1 dag %

5,81%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån