Candles Scandinavia AB (publ) (”Candles Scandinavia”) har nu färdigställt och driftsatt en uppgraderad, automatiserad produktionslina för doftspray och doftpinnar. Den nya linan innebär ett kapacitets- och effektivitetslyft för bolagets totala produktion inom home fragrance, utan behov av ytterligare större investeringar. Automatiseringen minskar det manuella arbetet, ökar produktiviteten och stärker marginalerna.

Med den nya automatiserade produktionslinan breddas Candles Scandinavias erbjudande till att fullt ut, med hög produktionskapacitet, omfatta doftljus, doftpinnar och doftspray, vilket skapar starka förutsättningar för fortsatt expansion inom både affärsbenen, Private Label och Egna varumärken.

”Installationen av den nya produktionslinan för rumsdofter är den sista delen i vår stora investering på totalt ca 70 MSEK under de senaste 2 åren där vi installerat 2 nya kompletta produktionslinor för doftljus och rumsdofter samt därtill 13st ABB robotar för ökad automation som nu kommer på plats.
Vi har nu en optimerad och komplett produktionsstruktur på plats som ger oss kraft att skala båda våra affärsben – med samma höga kvalitet, flexibilitet och kostnadseffektivitet” säger Viktor Garmiani, grundare och vd för Candles Scandinavia.

Två affärsben – en gemensam plattform för tillväxt
Candles Scandinavia har byggt upp en unik position med två jämnstarka och strategiskt kompletterande affärsområden:

Private Label – volymdriven och stabil produktion för externa varumärken
Egna varumärken (B2C & B2B) – snabbfotad och lönsam expansion under egen kontroll

Båda affärsbenen drivs från samma automatiserade och högkvalitativa produktionsanläggning i Sverige, vilket ger skalfördelar, kontroll och kort time-to-market utan behov av ytterligare större investeringar.

Det nya affärsbenet, Egna varumärken etablerades tidigare i år genom förvärvet av det tyska B2C-bolaget HashtagYou. Bolaget driver varumärkena AVA&MAY och Club Noé med verksamhet i Tyskland, Österrike, Schweiz, Frankrike och Italien, med en omsättning om cirka 250 MSEK och över 500 tusen återkommande kunder. Den digitala plattformen möjliggör snabb lansering av nya produkter, varumärken, koncept och marknader – med stark återköpsgrad och hög lönsamhet.

Förstärkt position på en global tillväxtmarknad
Den globala marknaden för home fragrance värderas till cirka 74 miljarder kronor årligen. I flera internationella marknader står doftspray och doftpinnar för en större andel av efterfrågan än i Sverige. Med den nya produktionslinan färdigställd kan Candles Scandinavia möta dessa behov – och samtidigt utöka sitt sortiment inom det egna varumärkesbenet.

”Med vår produktionskapacitet, digitala försäljningsplattform och närvaro i nyckelmarknader har vi en stark grund för fortsatt expansion. Vår modell är skalbar och gör det möjligt att växa lönsamt i båda affärsbenen, både nationellt och internationellt” säger Viktor Garmiani, grundare och vd för Candles Scandinavia.

Kontakt

Viktor Garmiani
VD
+46 (0) 73 519 39 99
vga@candles.se

Martin Fredell
CFO/COO, vice VD
+46 (0) 76 110 31 00
mfr@candles.se

Om Candles Scandinavia

Candles Scandinavia AB (publ) är idag en ledande europeisk producent av hållbara doftprodukter för hemmet så som doftljus producerade med 100% växtbaserat, biologiskt nedbrytbart vax, baserad på svenskodlad raps samt rumsdofter som är 100% biologisk nedbrytbara. Bolaget erbjuder ett miljövänligt alternativ till den annars paraffindominerade ljusmarknaden där råvaran utvinns av fossilt bränsle. Bolagets styrka ligger främst i en kostnadseffektiv metod för storskalig produktion i premiumkvalitet av kundanpassade produkter där den främsta produkten är doftljus, helt av naturligt och miljövänligt vax.

Bolaget präglas av en stark innovationskultur och arbetar ständigt med att förbättra och utveckla dess verksamhet och produkter. Kundanpassning till hög grad i kombination med erbjudandet om ett hållbart alternativ har visat sig vara en stor konkurrensfördel på marknaden. Den starka efterfrågan i kombination med fortsatta investeringar i produktionskapacitet medför att bolaget förväntar sig tillväxt även framöver.

Bolaget är också 100% ägare av det Berlinbaserade HashtagYou GmbH, en snabbväxande D2C-ledare inom doft- och livsstilsprodukter för hemmet, med över 1,1 miljoner kunder i Tyskland, Frankrike och Italien, varav hela 500 000 är återkommande kunder. Med en exceptionell återköpsfrekvens på 75 % och en årsomsättning på cirka 250 MSEK har bolaget byggt två starka varumärken, AVA & MAY och Club Noé, genom i huvudsak digitala kanaler och influencerdriven marknadsföring.

Bolagets Certified Adviser är Amudova AB, telefon: +46 (0) 8-546 017 58, E-post: info@amudova.se

Candles Scandinavia AB (publ) Org. nummer 556791-4147 är listat på Nasdaq First North Growth Market. Mer information finns på www.candles.se
Bolagets Certified Adviser är Amudova AB, Box 5855, 102 40 Stockholm, tel +46 (0)8-546 017 58, mejl info@amudova.se.

Bifogade filer

Candles Scandinavia stärker sin konkurrenskraft med automatiserad produktionslina för doftspray och doftpinnar

Läs mer på MFN

Ämnen i artikeln


Candles Scandinavia

Senast

40,40

1 dag %

0,75%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,83%

Senast

2 623,51

1 mån
Loading market data...