Få småföretag polisanmäler bedrägerier
4 juni, 06:00
4 juni, 06:00
Få småföretag polisanmäler bedrägerier
Fler än fyra av tio (43 procent) av Sveriges småföretag har någon gång blivit utsatta för bedrägeriförsök. Drygt åtta av tio (83 procent) polisanmälde inte bedragarna. Av de som blivit utsatta uttrycker nästan hälften av företagen (49 procent) frustration över ineffektivitet hos polis och myndigheter när det gäller hantering av bedrägeriförsök. Nästan en av tio (8 procent) av de företag som misslyckades med att stoppa bedragarna blev av med mer än en miljon kronor. Det visar Nordeas undersökning om bedrägerier mot småföretag som Verian genomfört.
– Det är oroväckande att så många företag drabbas och att så få polisanmäler bedragarna. Det tyder på ett stort mörkertal gällande antal drabbade småföretag, säger Peter Dalmalm chef för företagsaffären på Nordea.
Av de som misslyckades med att stoppa bedragarna och blev av med pengar angav majoriteten (46 procent) att de blivit av med mellan 10000 till 100000 kronor. Och nästan en av tio (8 procent) blev av med mer än en miljon kronor, av Sveriges 1,2 miljoner småföretag motsvarar det över 3 000 småföretag. De flesta småföretag är enmansföretag (77 procent) utan några anställda där den drabbade själv måste ta upp kampen för att få tillbaka sina pengar.
Hur många företag som drabbas skiljer sig mellan branscher, antal anställda och region. Mest drabbade av bedrägeriförsök är företag verksamma inom hotell och restaurang, där nästan sju av tio (67 procent) har blivit utsatta för bedrägeriförsök. Mest drabbade är även företag med 11-49 anställda, där sju av tio (70 procent) har blivit utsatta för bedrägeriförsök. Företag i Göteborgsområdet är i högre grad (57 procent) utsatta för bedrägeriförsök.
Svenska småföretag är inte oroliga (73 procent) för att utsättas för ett bedrägeriförsök. Men 27 procent utrycker oro och mest oroliga är de företag som redan har drabbats. Sex av tio (62 procent) av de som blivit utsatta för ett bedrägeriförsök är oroliga.
Svenska småföretagare har hög kunskap om bedrägerier, vilket drygt sex av tio (63 procent) uppger att de har. Men det skiljer sig i kunskapsnivå mellan företagen. De företag som blivit utsatta för bedrägeriförsök har högre kunskap och är mer oroliga än de som inte har blivit utsatta.
Det vanligaste bedrägerimetoden är via samtal eller sms, sex av tio (61 procent) blev utsatta för bedrägeriförsök på detta sätt, följt av bedrägeriförsök via bluffaktura (58 procent).
– Bedragarna manipulerar oftast människor att logga in, föra över pengar eller ladda ner olika typer av fjärrstyrningsprogram.Vi måste på alla sätt hitta åtgärder som gör att brotten inte kan begås, säger Peter Dalmalm.
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Verian den 8-17 januari 2025. Undersökningen genomfördes bland 701 småföretag med 0-49 anställda på uppdrag av Nordea via Sifopanelen. Urvalet är representativt för svenska småföretag med 0-49 anställda i Sverige.
För ytterligare information:
Peter Dalmalm, chef företagsaffären
Henrik Devell, presstalesperson, tel. 073-574 59 58
Nordea är en nordisk fullservicebank. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com
4 juni, 06:00
Få småföretag polisanmäler bedrägerier
Fler än fyra av tio (43 procent) av Sveriges småföretag har någon gång blivit utsatta för bedrägeriförsök. Drygt åtta av tio (83 procent) polisanmälde inte bedragarna. Av de som blivit utsatta uttrycker nästan hälften av företagen (49 procent) frustration över ineffektivitet hos polis och myndigheter när det gäller hantering av bedrägeriförsök. Nästan en av tio (8 procent) av de företag som misslyckades med att stoppa bedragarna blev av med mer än en miljon kronor. Det visar Nordeas undersökning om bedrägerier mot småföretag som Verian genomfört.
– Det är oroväckande att så många företag drabbas och att så få polisanmäler bedragarna. Det tyder på ett stort mörkertal gällande antal drabbade småföretag, säger Peter Dalmalm chef för företagsaffären på Nordea.
Av de som misslyckades med att stoppa bedragarna och blev av med pengar angav majoriteten (46 procent) att de blivit av med mellan 10000 till 100000 kronor. Och nästan en av tio (8 procent) blev av med mer än en miljon kronor, av Sveriges 1,2 miljoner småföretag motsvarar det över 3 000 småföretag. De flesta småföretag är enmansföretag (77 procent) utan några anställda där den drabbade själv måste ta upp kampen för att få tillbaka sina pengar.
Hur många företag som drabbas skiljer sig mellan branscher, antal anställda och region. Mest drabbade av bedrägeriförsök är företag verksamma inom hotell och restaurang, där nästan sju av tio (67 procent) har blivit utsatta för bedrägeriförsök. Mest drabbade är även företag med 11-49 anställda, där sju av tio (70 procent) har blivit utsatta för bedrägeriförsök. Företag i Göteborgsområdet är i högre grad (57 procent) utsatta för bedrägeriförsök.
Svenska småföretag är inte oroliga (73 procent) för att utsättas för ett bedrägeriförsök. Men 27 procent utrycker oro och mest oroliga är de företag som redan har drabbats. Sex av tio (62 procent) av de som blivit utsatta för ett bedrägeriförsök är oroliga.
Svenska småföretagare har hög kunskap om bedrägerier, vilket drygt sex av tio (63 procent) uppger att de har. Men det skiljer sig i kunskapsnivå mellan företagen. De företag som blivit utsatta för bedrägeriförsök har högre kunskap och är mer oroliga än de som inte har blivit utsatta.
Det vanligaste bedrägerimetoden är via samtal eller sms, sex av tio (61 procent) blev utsatta för bedrägeriförsök på detta sätt, följt av bedrägeriförsök via bluffaktura (58 procent).
– Bedragarna manipulerar oftast människor att logga in, föra över pengar eller ladda ner olika typer av fjärrstyrningsprogram.Vi måste på alla sätt hitta åtgärder som gör att brotten inte kan begås, säger Peter Dalmalm.
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Verian den 8-17 januari 2025. Undersökningen genomfördes bland 701 småföretag med 0-49 anställda på uppdrag av Nordea via Sifopanelen. Urvalet är representativt för svenska småföretag med 0-49 anställda i Sverige.
För ytterligare information:
Peter Dalmalm, chef företagsaffären
Henrik Devell, presstalesperson, tel. 073-574 59 58
Nordea är en nordisk fullservicebank. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com
Analys
Danmarks nationaldag
Fondernas placeringar
Inflationen
Investmentbolag
Analys
Danmarks nationaldag
Fondernas placeringar
Inflationen
Investmentbolag
1 DAG %
Senast
Novo Nordisk
Igår, 16:36
Nordeas miljonärer köper danskt
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 521,51