FlexQubes rapport för det andra kvartalet 2025
6 augusti, 08:00
6 augusti, 08:00
PERIODEN 1 APRIL– 30 JUNI 2025
PERIODEN 1 JANUARI– 30 JUNI 2025
HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG
Länk till delårsrapporten för det andra kvartalet 2025: https://flexqubegroup.com/sv/finansiell-information/
Hela delårsrapporten finns även bifogad härtill.
VD-ORD
Orderingången visar en positiv trend och stabilt kassaflöde
Hittills under 2025 har vi lyckats behålla andelen försäljning av mekaniska vagnar nästan oförändrad men vi har underpresterat inom försäljning av vagntågssystem och automation. Projekten finns dock fortfarande kvar och de mest värdefulla och lovande projekten ligger inom just dessa segment. Därför känns det extra belönande och tillfredsställande att vi under kvartalet stängde vår största vagntågssystemaffär någonsin i Nordamerika, värd 8,5 MSEK och det finns potential för mer under kommande år med denna kund.
Eftersom orderingången i det första kvartalet var något svag påverkade det vår försäljning i början av det andra kvartalet. Försäljningen under kvartalet uppgick till 22,3 MSEK och produktmixen var snedfördelad mot försäljning av mekaniska vagnar, vilket tyder på att det finns en betydande uppsida när AMR-försäljningen börjar växa mer. Både orderingången och försäljningen i juni låg på en nivå där vi nådde break-even. Orderingången i kvartalet förbättrades med 28,9% mot det första kvartalet.
EBITDA uppgick till -8,5 MSEK och är givetvis en effekt av försäljningsvolymen, men det är en väsentlig förbättring jämfört med föregående år p.g.a. förbättrade marginaler och lägre kostnader. Vår break-even-nivå ligger på omkring 40 MSEK per kvartal och vi behöver en bättre produktmix i vår försäljning för att nå dit framöver. Det är också viktigt att lyfta fram vår fortsatt starka bruttomarginal under det andra kvartalet och med ökade volymer finns det en tydlig uppsida för att förbättra vårt resultat på sista raden i framtiden.
Den nya pilotorder som vi offentliggjorde till ett stort företag i USA kan vara början på betydligt större volymer för oss, både vad gäller försäljning av vagntågsrelaterade produkter och vårt AMR-system. Syftet med piloten är att utvärdera en skalbar konfiguration som är anpassad till kundens verksamhet. Om piloten faller väl ut har projektet potential att överstiga ett ordervärde på 120 miljoner SEK under de kommande 12–18 månaderna, och vi förväntar oss den första volymordern i början av 2026, förutsatt att piloten är framgångsrik och att kunden väljer FlexQube som slutgiltig leverantör.
Projekt av denna typ har potential att bli verkligt omvälvande för FlexQube, inte bara finansiellt utan även när det gäller varumärkesigenkänning och synlighet i branschen. Jag är mycket stolt över att leda ett litet svenskt företag som tydligt erbjuder en produkt och ett synsätt kring materialhantering som tilltalar några av världens största aktörer. Möjligheter av den här storleken har potential att forma om vår framtid.
När vi nu stänger det andra kvartalet 2025 råder det ingen tvekan om att vi går in i ett spännande kapitel för FlexQube. Vi har precis säkrat den största ordern i Nordamerika på tre år, vilket är ett starkt bevis på vårt värdeerbjudande och den modulära flexibilitet vi erbjuder kunder över hela världen. Kombinationen av våra modulära vagnar och LiftRunner, tågvagnssystem från LR Intralogistik GmbH, som vi har exklusiv distributionsrätt för i Nordamerika, utgör en viktig plattform för oss.
Jag är också mycket glad över att vi utökade vårt produktsortiment med tågtransportsystem från Transpofix GmbH genom det avtal som undertecknades under våren 2025. Vårt partnerskap med Transpofix GmbH har redan resulterat i två ganska betydande ordrar på kort tid, och vi förväntar oss fler beställningar av detta tågtransportsystem under andra halvan av 2025. Utöver detta har vår pipeline för FlexQube Navigator AMR vuxit avsevärt, med ökad efterfrågan från både nya potentiella kunder och befintliga kunder som expanderar sin verksamhet.
Vi ser också fördelarna av en mer erfaren och fokuserad organisation. Under de senaste 12 månaderna har vi haft en stabilare organisation, med lägre personalomsättning och ett bättre teamupplägg för gränsöverskridande samarbete. Detta ger oss större möjligheter att hantera större och mer komplexa projekt och installationer, något vi aktivt satsar på.
Även om den generella industrimarknaden förblir försiktig och investeringscyklerna är längre än vanligt, för vi aktiva diskussioner kring flera storskaliga projekt med långsiktig potential. Värdet i vårt erbjudande blir särskilt tydligt när kunder söker efter automationslösningar som kan skalas upp tillsammans med deras verksamhet och minska beroendet av svårrekryterad arbetskraft.
I Europa fokuserar vi försäljningsinsatser mot försvarsindustrin, med några mycket intressanta projekt under de kommande kvartalen. Europa är dock fortfarande just nu en sekundär marknad för oss, efter framför allt USA samt delvis Mexiko, dit vi nu prioriterar våra resurser.
I början av juli tillbringade jag två veckor på resande fot genom sju amerikanska delstater, där jag besökte både befintliga kunder och potentiella nya. En sak var tydlig överallt: arbetskraftsbrist är ett växande bekymmer. ”Now Hiring”-skyltar syntes överallt, och konkurrensen om enklare tjänster och timanställda är hård. Att behålla personal har blivit minst lika svårt som att anställa. Med de senaste förändringarna i USA:s immigrationspolitik kan dörren nu öppnas bredare för automation som en avgörande tillväxtfaktor och FlexQube är väl positionerat för att leverera värde inom detta område.
Ett tydligt exempel är Panasonics batterifabrik i De Soto, Kansas, som hittills bara har anställt 660 av de 4 000 utlovade arbetarna, och skjuter upp full bemanning på grund av ekonomisk osäkerhet. Det här understryker det akuta behovet och möjligheten för automationslösningar som våra, vilka kan hjälpa fabriker att bemanna sina skift fullt ut.
I många av de fabriker jag besökte är materialhanteringen fortfarande till stor del beroende av gaffeltruckar. De flesta anläggningar har mellan 50 och 100 truckar i daglig drift. Baserat på våra observationer och analyser har FlexQubes AMR-system potential att ersätta upp till 50 procent av denna flotta, med ett typiskt ersättningsförhållande på en till tre AMR:er per truck. Det innebär att en enskild fabrik som fasar ut 30 truckar kan representera en försäljningsmöjlighet på 50–150 MSEK för oss och det är bara en enda anläggning.
Även om Liberation Day och det momentum som uppstod kring det hjälpte till att driva vissa kundbeslut framåt, förblir marknaden som helhet försiktig och investeringsbesluten tar fortfarande längre tid än vi hade förväntat oss. Den övergripande handelssituationen blir dock allt tydligare för varje dag, och jag är optimistisk kring att vi redan har sett toppen av osäkerheten. Det skulle möjliggöra för våra kunder att äntligen gå vidare och starta upp sina projekt.
Vi har byggt upp en lovande pipeline för FlexQube Navigator AMR, men vi har ännu inte sett den konverteringsgrad vi hade förväntat oss. Externa faktorer spelar definitivt en roll, men vi inser också att vi själva måste bli bättre i hur vi engagerar, utbildar och vägleder kunder genom automatiseringsresan. Det är vårt ansvar att minska det gapet och säkerställa att vi i högre grad omvandlar intresse till konkreta beslut och åtgärder.
Med tanke på att det finns ett stort behov av bättre konvertering inom både vår AMR- och vagntågsverksamhet, har vi inom ledningsgruppen beslutat att lägga ännu större fokus på den marknad som har störst potential för dessa produktlinjer, nämligen USA. Vi kommer i stort sett att rikta alla våra marknadsresurser och insatser mot denna marknad och vi kommer att intensifiera vår närvaro och våra resor i USA. Projekten i USA kommer att ges intern prioritet, då vi har kommit fram till att marknadsbehovet, i kombination med vårt produktsortiment och vår etablering med fabriken i Duncan, South Carolina, skapar de bästa förutsättningarna för långsiktig framgång för FlexQube.
Vårt unika Navigator AMR-system, i kombination med vår portfölj av vagntågslösningar, har väckt intresse hos ett stort amerikanskt företag, vilket tidigare nämnts och offentliggjorts i pressmeddelandet om den första pilotordern. Tillsammans utvecklar vi nu en mycket lovande produktkonfiguration med potential att skalas upp brett inom deras nätverk under de kommande åren.
När vi går in i andra halvan av 2025 är motivationen inom organisationen hög. Vi är fast beslutna att visa våra aktieägare, kunder och partners vad FlexQube verkligen är kapabelt till. Med tydligt fokus och en stark vilja att lyckas är jag övertygad om att vi kommer fortsätta utvecklas starkt under de kommande månaderna och åren.
För mer information, kontakta:
VD, Anders Fogelberg
anders.fogelberg@flexqube.com
+46 702 86 06 74
Om FlexQube
FlexQube är ett teknikföretag med huvudkontor i Göteborg och dotterbolag i USA, Mexiko, Tyskland och England. FlexQube erbjuder lösningar för vagnbaserad materialhantering med hjälp av ett patenterat modulärt koncept. FlexQube utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekanisk vagnlogistik. Genom det egenutvecklade och unika automationskonceptet kan FlexQube erbjuda robusta och självkörande robotvagnar. FlexQube har mer än 1200 kunder i 40 länder med primära marknader i Nordamerika och Europa.
FlexQubes kunder finns inom tillverkningsindustri, distributions- och lager. Vi representerar några av de mest framgångsrika företagen i världen med en betydande andel representerad på Fortune 500-listan. Dessa företag finns inom fordonsindustrin, elfordonstillverkning, e-handel, tunga lastbilar,industriell automation och detaljhandelslogistik.
Bifogade filer
Q2 2025 Report SWE
6 augusti, 08:00
PERIODEN 1 APRIL– 30 JUNI 2025
PERIODEN 1 JANUARI– 30 JUNI 2025
HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG
Länk till delårsrapporten för det andra kvartalet 2025: https://flexqubegroup.com/sv/finansiell-information/
Hela delårsrapporten finns även bifogad härtill.
VD-ORD
Orderingången visar en positiv trend och stabilt kassaflöde
Hittills under 2025 har vi lyckats behålla andelen försäljning av mekaniska vagnar nästan oförändrad men vi har underpresterat inom försäljning av vagntågssystem och automation. Projekten finns dock fortfarande kvar och de mest värdefulla och lovande projekten ligger inom just dessa segment. Därför känns det extra belönande och tillfredsställande att vi under kvartalet stängde vår största vagntågssystemaffär någonsin i Nordamerika, värd 8,5 MSEK och det finns potential för mer under kommande år med denna kund.
Eftersom orderingången i det första kvartalet var något svag påverkade det vår försäljning i början av det andra kvartalet. Försäljningen under kvartalet uppgick till 22,3 MSEK och produktmixen var snedfördelad mot försäljning av mekaniska vagnar, vilket tyder på att det finns en betydande uppsida när AMR-försäljningen börjar växa mer. Både orderingången och försäljningen i juni låg på en nivå där vi nådde break-even. Orderingången i kvartalet förbättrades med 28,9% mot det första kvartalet.
EBITDA uppgick till -8,5 MSEK och är givetvis en effekt av försäljningsvolymen, men det är en väsentlig förbättring jämfört med föregående år p.g.a. förbättrade marginaler och lägre kostnader. Vår break-even-nivå ligger på omkring 40 MSEK per kvartal och vi behöver en bättre produktmix i vår försäljning för att nå dit framöver. Det är också viktigt att lyfta fram vår fortsatt starka bruttomarginal under det andra kvartalet och med ökade volymer finns det en tydlig uppsida för att förbättra vårt resultat på sista raden i framtiden.
Den nya pilotorder som vi offentliggjorde till ett stort företag i USA kan vara början på betydligt större volymer för oss, både vad gäller försäljning av vagntågsrelaterade produkter och vårt AMR-system. Syftet med piloten är att utvärdera en skalbar konfiguration som är anpassad till kundens verksamhet. Om piloten faller väl ut har projektet potential att överstiga ett ordervärde på 120 miljoner SEK under de kommande 12–18 månaderna, och vi förväntar oss den första volymordern i början av 2026, förutsatt att piloten är framgångsrik och att kunden väljer FlexQube som slutgiltig leverantör.
Projekt av denna typ har potential att bli verkligt omvälvande för FlexQube, inte bara finansiellt utan även när det gäller varumärkesigenkänning och synlighet i branschen. Jag är mycket stolt över att leda ett litet svenskt företag som tydligt erbjuder en produkt och ett synsätt kring materialhantering som tilltalar några av världens största aktörer. Möjligheter av den här storleken har potential att forma om vår framtid.
När vi nu stänger det andra kvartalet 2025 råder det ingen tvekan om att vi går in i ett spännande kapitel för FlexQube. Vi har precis säkrat den största ordern i Nordamerika på tre år, vilket är ett starkt bevis på vårt värdeerbjudande och den modulära flexibilitet vi erbjuder kunder över hela världen. Kombinationen av våra modulära vagnar och LiftRunner, tågvagnssystem från LR Intralogistik GmbH, som vi har exklusiv distributionsrätt för i Nordamerika, utgör en viktig plattform för oss.
Jag är också mycket glad över att vi utökade vårt produktsortiment med tågtransportsystem från Transpofix GmbH genom det avtal som undertecknades under våren 2025. Vårt partnerskap med Transpofix GmbH har redan resulterat i två ganska betydande ordrar på kort tid, och vi förväntar oss fler beställningar av detta tågtransportsystem under andra halvan av 2025. Utöver detta har vår pipeline för FlexQube Navigator AMR vuxit avsevärt, med ökad efterfrågan från både nya potentiella kunder och befintliga kunder som expanderar sin verksamhet.
Vi ser också fördelarna av en mer erfaren och fokuserad organisation. Under de senaste 12 månaderna har vi haft en stabilare organisation, med lägre personalomsättning och ett bättre teamupplägg för gränsöverskridande samarbete. Detta ger oss större möjligheter att hantera större och mer komplexa projekt och installationer, något vi aktivt satsar på.
Även om den generella industrimarknaden förblir försiktig och investeringscyklerna är längre än vanligt, för vi aktiva diskussioner kring flera storskaliga projekt med långsiktig potential. Värdet i vårt erbjudande blir särskilt tydligt när kunder söker efter automationslösningar som kan skalas upp tillsammans med deras verksamhet och minska beroendet av svårrekryterad arbetskraft.
I Europa fokuserar vi försäljningsinsatser mot försvarsindustrin, med några mycket intressanta projekt under de kommande kvartalen. Europa är dock fortfarande just nu en sekundär marknad för oss, efter framför allt USA samt delvis Mexiko, dit vi nu prioriterar våra resurser.
I början av juli tillbringade jag två veckor på resande fot genom sju amerikanska delstater, där jag besökte både befintliga kunder och potentiella nya. En sak var tydlig överallt: arbetskraftsbrist är ett växande bekymmer. ”Now Hiring”-skyltar syntes överallt, och konkurrensen om enklare tjänster och timanställda är hård. Att behålla personal har blivit minst lika svårt som att anställa. Med de senaste förändringarna i USA:s immigrationspolitik kan dörren nu öppnas bredare för automation som en avgörande tillväxtfaktor och FlexQube är väl positionerat för att leverera värde inom detta område.
Ett tydligt exempel är Panasonics batterifabrik i De Soto, Kansas, som hittills bara har anställt 660 av de 4 000 utlovade arbetarna, och skjuter upp full bemanning på grund av ekonomisk osäkerhet. Det här understryker det akuta behovet och möjligheten för automationslösningar som våra, vilka kan hjälpa fabriker att bemanna sina skift fullt ut.
I många av de fabriker jag besökte är materialhanteringen fortfarande till stor del beroende av gaffeltruckar. De flesta anläggningar har mellan 50 och 100 truckar i daglig drift. Baserat på våra observationer och analyser har FlexQubes AMR-system potential att ersätta upp till 50 procent av denna flotta, med ett typiskt ersättningsförhållande på en till tre AMR:er per truck. Det innebär att en enskild fabrik som fasar ut 30 truckar kan representera en försäljningsmöjlighet på 50–150 MSEK för oss och det är bara en enda anläggning.
Även om Liberation Day och det momentum som uppstod kring det hjälpte till att driva vissa kundbeslut framåt, förblir marknaden som helhet försiktig och investeringsbesluten tar fortfarande längre tid än vi hade förväntat oss. Den övergripande handelssituationen blir dock allt tydligare för varje dag, och jag är optimistisk kring att vi redan har sett toppen av osäkerheten. Det skulle möjliggöra för våra kunder att äntligen gå vidare och starta upp sina projekt.
Vi har byggt upp en lovande pipeline för FlexQube Navigator AMR, men vi har ännu inte sett den konverteringsgrad vi hade förväntat oss. Externa faktorer spelar definitivt en roll, men vi inser också att vi själva måste bli bättre i hur vi engagerar, utbildar och vägleder kunder genom automatiseringsresan. Det är vårt ansvar att minska det gapet och säkerställa att vi i högre grad omvandlar intresse till konkreta beslut och åtgärder.
Med tanke på att det finns ett stort behov av bättre konvertering inom både vår AMR- och vagntågsverksamhet, har vi inom ledningsgruppen beslutat att lägga ännu större fokus på den marknad som har störst potential för dessa produktlinjer, nämligen USA. Vi kommer i stort sett att rikta alla våra marknadsresurser och insatser mot denna marknad och vi kommer att intensifiera vår närvaro och våra resor i USA. Projekten i USA kommer att ges intern prioritet, då vi har kommit fram till att marknadsbehovet, i kombination med vårt produktsortiment och vår etablering med fabriken i Duncan, South Carolina, skapar de bästa förutsättningarna för långsiktig framgång för FlexQube.
Vårt unika Navigator AMR-system, i kombination med vår portfölj av vagntågslösningar, har väckt intresse hos ett stort amerikanskt företag, vilket tidigare nämnts och offentliggjorts i pressmeddelandet om den första pilotordern. Tillsammans utvecklar vi nu en mycket lovande produktkonfiguration med potential att skalas upp brett inom deras nätverk under de kommande åren.
När vi går in i andra halvan av 2025 är motivationen inom organisationen hög. Vi är fast beslutna att visa våra aktieägare, kunder och partners vad FlexQube verkligen är kapabelt till. Med tydligt fokus och en stark vilja att lyckas är jag övertygad om att vi kommer fortsätta utvecklas starkt under de kommande månaderna och åren.
För mer information, kontakta:
VD, Anders Fogelberg
anders.fogelberg@flexqube.com
+46 702 86 06 74
Om FlexQube
FlexQube är ett teknikföretag med huvudkontor i Göteborg och dotterbolag i USA, Mexiko, Tyskland och England. FlexQube erbjuder lösningar för vagnbaserad materialhantering med hjälp av ett patenterat modulärt koncept. FlexQube utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekanisk vagnlogistik. Genom det egenutvecklade och unika automationskonceptet kan FlexQube erbjuda robusta och självkörande robotvagnar. FlexQube har mer än 1200 kunder i 40 länder med primära marknader i Nordamerika och Europa.
FlexQubes kunder finns inom tillverkningsindustri, distributions- och lager. Vi representerar några av de mest framgångsrika företagen i världen med en betydande andel representerad på Fortune 500-listan. Dessa företag finns inom fordonsindustrin, elfordonstillverkning, e-handel, tunga lastbilar,industriell automation och detaljhandelslogistik.
Bifogade filer
Q2 2025 Report SWE
Trumps handelskrig
Analys
Inflationen
Fonder
Aktieråd
Trumps handelskrig
Analys
Inflationen
Fonder
Aktieråd
1 DAG %
Senast
Asmodee
Idag, 07:32
Bättre resultat än väntat för Asmodee
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 593,76