Delårsrapport januari-september 2025 Cabonline Group Holding AB (publ)


20 november, 17:24

Delårsrapport januari-september 2025 Cabonline Group Holding AB (publ)

JULI – SEPTEMBER

  • Intäkterna uppgick till 973 MSEK (1 015 MSEK april-september 2024), en minskning med 4%. Organiskt minskade intäkterna med 4%.
  • Justerad EBITA uppgick till 31 MSEK (22) och motsvarande marginal till 3,2% (2,2).
  • Rörelseresultatet uppgick till 29 MSEK (12), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -2 MSEK (-7).
  • Periodens resultat uppgick till 9 MSEK (-52).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var 0,00 SEK (-0,01).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -11 MSEK (-21).

JANUARI - SEPTEMBER

  • Intäkterna uppgick till 3 207 MSEK (3 527 MSEK januari-september 2024), en minskning med 9%. Organiskt minskade intäkterna med 7%.
  • Justerad EBITA uppgick till 107 MSEK (110) och motsvarande marginal till 3,3% (3,1).
  • Rörelseresultatet uppgick till 101 MSEK (86), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -1 MSEK (-15).
  • Periodens resultat uppgick till -22 MSEK (-113).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,01 SEK (-0,02).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3 MSEK (-71).

Väsentliga händelser inom perioden

  • Cabonline skjuter upp vissa räntebetalningar för juli i enlighet med villkoren i hållbarhetsobligationerna.
  • Flygtaxi – en del av Cabonline – blir utvald preferred partner i SAS Transfer t om 2027.
  • Cabonline får förnyat förtroende att leverera trygga serviceresor i Region Örebro till 2030.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

  • Cabonline får utökat uppdrag inom serviceresor i Västra Götaland till 2031.
  • Cabonline skjuter upp vissa räntebetalningar för oktober 2025 i enlighet med villkoren för sina hållbarhetsobligationer. Uppgifter publiceras kvartalsvis på Cabonlines hemsida vid rapportsläpp.
  • Cabonline får förnyat förtroende av Region Uppsala till 2030 inom serviceresor.

VD har ordet

Förbättrat resultat och kassaflöde 

Under det tredje kvartalet stärkte vi vår position genom flera viktiga avtal. Resultat och marginal ökade tack vare ett högre snittpris per resa och en betydande framgång för Flygtaxi. Vårt nya boknings- och trafikledningssystem iCabbi implementerades framgångsrikt i region Norr och är därmed infört på 75% av den svenska fordonsflottan. Plattformen möjliggör mer kostnadseffektiva processer och högre leveranskvalitet. Vi lanserade även Hello i regionerna Mitt och Norr. Därmed har hela Sverige ett gemensamt verktyg för att utveckla relationen med förare och åkare. 

I kvartalet började vi också rulla ut vår nya visuella identitet och varumärkesberättelse under devisen We move the Nordics. Det markerar nästa steg i vår varumärkesresa – från logotyp till levande varumärke.

Det tredje kvartalet är vanligtvis det omsättningsmässigt svagaste, främst eftersom skolorna är stängda första halvan av kvartalet. 

I september startade vi ett nytt projekt med fokus på kostnadsreduktion, samtidigt som arbetet med att effektivisera organisationen fortsatte. Initiativen väntas ge effekt mot slutet av 2025 och under 2026.

Resultatet i korthet 

Cabonlines omsättning uppgick under kvartalet till 973 MSEK, jämfört med 1 015 MSEK samma period föregående år, en organisk minskning om 4 %. Justerad EBITDA blev 48 MSEK, en ökning med 25 % mot föregående år. Den justerade EBITDA-marginalen noterades till 4,9 %, jämfört med 3,8 % under föregående års tredje kvartal.

Utveckling per affärssegment 

Inom det publika segmentet (B2P) lämnade vi in åtta offentliga anbud och vann fem, bland annat i Bergen och Knivsta-Håbo. Under kvartalet offentliggjordes även större kontrakt med Region Uppsala och Västtrafik. Kontraktsvärdet för samtliga dessa avtal uppskattas till cirka 1 200 MSEK över hela avtalsperioden om 4 till 5 år. 

Det tredje kvartalet innebar ett tydligt trendbrott för Flygtaxi, som växte i antal resor, omsättning och marginal jämfört med ifjol.

Utvecklingen inom affärsresor (B2B) minskade något jämfört med föregående år. Region Väst i Sverige och Norge fortsatte att visa stark tillväxt. Vi vann flera viktiga avtal, bland annat för SAS flygplansbesättningar på flera orter i Sverige och Norge, samt för Nokia i Finland. 

Under semesterperioden genomfördes sommarkampanjer framgångsrikt på elva flygplatser och centralstationer i Norden för att driva efterfrågan och bygga varumärkeskännedom. Trots det minskade privatresor (B2C) totalt sett jämfört med föregående års kvartal.

Hållbarhet och ansvarstagande 

Vi överträffade målen kopplade till våra hållbarhetsobligationer. Hela 73 % av personbilarna drevs med el eller biogas jämfört med målet på 50 % för 2025. Andelen eldrivna fordon ökade till 47 % av den totala flottan.

Framåtblick 

Omställningen har kommit långt, men vägen mot en fossilfri fordonsflotta 2030 kräver fortsatt kraft och uthållighet. Nästa år skärps dessutom kraven på elektriska fordon till nära 40 % i EU:s Clean Vehicles Directive för publika transporter.

Vi fortsätter att investera stort i ny teknik som driver transformationen av verksamheten framåt. Under de två kommande kvartalen implementeras Hello i Norge, samt iCabbi i resten av Sverige och Finland. Inom kort lanseras även ett nytt verktyg för ruttplanering av skolskjuts, med tillhörande webbplattform och applikation.

Tack till alla medarbetare, förare och åkare för ert engagemang, och till kunder och investerare för ert fortsatta förtroende. Tillsammans tar vi nästa steg i vår förändringsresa – mot en mer hållbar och effektiv taxiverksamhet.

Stockholm, november 2025
Charlotta Söderlund 
VD och koncernchef

För mer information, vänligen kontakta

Charlotta Söderlund, VD, tel +46 70 453 77 70, charlotta.soderlund@cabonline.com
Erik Skånsberg, CFO, tel +46 79 062 38 84, erik.skansberg@cabonline.com
Claes Palm, manager IR, tel + 46 79 061 29 43, claes.palm@cabonline.com 

Om Cabonline Group

Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 100 anslutna åkerier och cirka 3 800 bilar på 175 orter i Sverige, Norge och Finland i Sverige, Norge och Finland. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som Sverigetaxi, TaxiKurir, Taxi Skåne, Umeå Taxi, Norgestaxi, FixuTaxi, Kovanen och Flygtaxi. Cabonline erbjuder säker, tillgänglig och hållbar mobilitet för offentlig sektor, företag och privatresenärer. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2024 cirka 4,7 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com

Läs mer på Cision



Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån