• Rörelseresultatet (EBITDA) under perioden april - juni uppgick till 2,3 MSEK (5,3 MSEK). Under perioden har EBITDA påverkats positivt av en engångspost på 2,9 MSEK förknippat med avslutandet av konkursen i HAJP AB. Föregående år påverkades EBITDA positivt av post av engångskaraktär med 9,9 MSEK. Adiantes har haft en svaragare försäljning vilket påverkar negativt. Kassaflödet från den löpande verksamheten visar en förbättring under andra kvartalet.
  • Kassaflödet för perioden april - juni hamnar på 14,8 MSEK (12,1 MSEK). Det positiva kassaflödet är främst en effekt av säsongsbetonade förändringar i rörelsekapitalet i främst Enter Sales & Distribution AB.
  • Bruttomarginalen i andra kvartalet sjunker jämfört med förra året, 18 % (44 %). Både Adiantes och Copter redovisar fortsatt stabila marginaler. Lowwi och Enter Sales & Distribution, som är verksamma inom distribution och B2C-försäljning av externa varumärken samt hårdvara, har lägre marginalnivåer och står för ca 80 % (ca 40 %) av kvartalets försäljning. Den förändrade försäljningsmixen förklarar den lägre bruttovinsten jämfört med motsvarande period förra året.
  • Besparingsprogrammet som infördes 2024 fortsätter enligt plan men kommer inte ge full effekt förrän under hösten 2025.
  • I slutet på mars inleddes företagsrekonstuktion av dotterföretaget Lowwi AB. Vid rapportens avlämnande är rekonstruktionen pågående och företagsledningen kan inte bedöma vilken effekt rekonstruktionen kan ha på företagets tillgångar och skulder. Poster i balansräkningen är upptagna till bokfört värde per 2025-06-30. Rekonstruktionen är förlängd tom 2025-09-30.
  • Copter AB har haft en stabil omsättning om än något lägre än jämfört med föregående år. Marknaden för smartphones har fortsatt vara svag, vilket påverkar efterfrågan på bolaget produkter. Bolaget har stärkt sin position genom att knyta till sig flera nya kunder. Dessa kunder är en kombination av OEM-tillverkning och försäljning till ledande återförsäljare i Norden. Vi förväntar oss att dessa samarbeten kommer att bidra positivt under resten av 2025. Fokus framåt ligger på att ytterligare bredda kundbasen och aktivera Copter-produkter inom andra koncernbolag, som Skalhuset.
  • Lowwi AB har påverkats av rekonstruktionsprocessen under andra kvartalet. Arbetet med att skapa hållbar lönsamhet igenom en mer kostnadseffektiv verksamhet pågår och lönsamheten har förbättrats under andra kvartalet jämfört med första kvartalet. Världsläget och varmt väder i juni dämpad efterfrågan hos konsumenterna, vilket påverkatde omsättningen i kvartalet negativt. Vi ser fortsatt potential i att effektivisera marknadsföringen och hitta nya intäktsströmmar.
  • Adiantes upplever en minskad omsättning jämfört med föregående år, delvis på grund av lägre efterfrågan från nyckelkunder och en utmanande marknad. Parallellt med fortsatt investering i infrastruktur och produktionsförbättringar har bolaget anpassat produktionskapaciteten för att bättre spegla rådande efterfrågan, vilket sammantaget skapar förutsättningar för långsiktig effektivitet och tillväxt. Adiantes har lämnat in sin Communication on Progress (CoP) för 2025 till FN:s Global Compact, vilket bekräftar fortsatt arbete inom mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljöansvar och antikorruption. Även rapporten 2025 Moving Forward Faster har insänts, med fokus på jämställdhet och levnadslön – två nyckelområden i bolagets strategi för en mer hållbar och transparent leverantörskedja. Dessa initiativ stärker varumärket, minskar affärsrisker och skapar förutsättningar för långsiktig lönsamhet i en marknad med ökande krav på ansvarstagande produktion.
  • Enter Sales & Distribution AB har lägre omsättning andra kvartalet än jämfört med föregående år, men genom kostnadseffektiviseringar är resultatet bättre. Bolagets affärsmodell möjliggör skalbarhet och flexibilitet och bolaget kan genom dess effektiva organisation anpassa sig till marknadsförutsättningarna löpande. Distributionsbranschen har låga marginaler, men med ökade försäljningsvolymer finns goda förutsättningar för lönsamhet. Med långvariga och goda kundrelationer är bolaget väl positionerat för att växa lönsamhet över tid och bidra till att stärka koncernens marknadsnärvaro.

För eventuella frågor, vänligen kontakta:
Sebastian Larsson, CEO
Mobile: +46 709 54 90 13
Email: sebastian.larsson@northbazegroup.com

Om Northbaze Group AB (Publ)
Northbaze Group grundades 2006 och har under årens lopp utvidgat sitt mål till en affärsidé som innebär att utveckla innovativa och funktionella produkter inom audio, IT och mobiltillbehör för att förenkla och förbättra människors upplevelse av mobila enheter och bygga broar mellan människors liv och dagens teknologi. Genom att kontrollera tillverkningen och arbeta nära marknaden kan vi förädla befintliga varumärken och utveckla kompletterande märken för att anpassa oss till ett ständigt föränderligt landskap och marknadens behov av nya smarta lösningar för att förenkla människors liv i en föränderlig och alltmer teknisk värld.

Visionen är att skapa enkelhet i människors alltmer tekniska liv genom att erbjuda smarta och funktionella ljudprodukter och IT-tillbehör.

Aktierna i Northbaze Group AB (publ) handlas på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är Partner Fondkommission AB, Lilla Nygatan 2, 411 09 Göteborg, tel +46 31 761 22 30, info@partnerfk.se och www.partnerfk.se.

Denna information är sådan information som Northbaze Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-08-21 08:30 CEST.

Bifogade filer
Delarsrapport Q2 2025

Läs mer på MFN

Ämnen i artikeln


Northbaze Group

Senast

0,14

1 dag %

−10,26%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån