STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Verkstadsföretaget Atlas Copco, verksamt inom bland annat kompressorer och vakuumteknik, kan återställa sin rörelsemarginal till de nivåer bolaget har haft tidigare.

Det säger Atlas Copcos vd Vagner Rego till Nyhetsbyrån Direkt i samband med onsdagens kapitalmarknadsdag i Stuttgart och Bretten i Tyskland.

Signalen vid kapitalmarknadsdagen förefaller vara ett fokusera på tillväxt snarare än marginal?

”Vi har vidtagit åtgärder för att förbättra marginalen, såsom omstruktureringsåtgärder. Jag tycker dock även att det är viktigt att visa att vi har potentialen att fortsätta växa. Det är därför vi försökte kommunicera att det finns ganska mycket tillväxtmöjligheter. Självklart är det svårt att veta hur saker och ting kommer att spela ut, men vi är mycket väl positionerade för att fortsätta växa inom de marknadssegment som vi finns inom. De erbjuder mycket bra tillväxtmöjligheter.”

Prioriterar ni tillväxt ännu mer än tidigare, sett i relation till rörelsemarginal eller avkastning?

“Nej. Vi tror att vi kan återställa rörelsemarginalen till tidigare nivåer. Hela organisationen är engagerade i det. Vi har haft vissa utmaningar när det gäller handelshinder och effekten från förvärv samt intäktsnedgångar inom vissa områden där omstruktureringsåtgärder inte har fått effekt än. Det påverkar marginalen, men om vi kan återställa tillväxten kommer även marginalen att anpassa sig.”

Att Atlas Copco pratade mycket om tillväxt vid kapitalmarknadsdagen kan sägas vara i linje med de övergripande budskapen vid kapitalmarknadsdagar hos andra stora verkstadsföretag såsom ABB och Alfa Laval i höst.

Atlas Copco behåller sina finansiella mål, däribland målet om en total försäljningstillväxt på 8 procent.

Många industriföretag har rörelsemarginalmål, men ni har bara mål för total intäktstillväxt och avkastning på sysselsatt kapital. Varför?

“Vi vill behålla de marginalnivåer vi har haft tidigare. Om vi kan växa med 8 procent med de marginalerna kommer vi att leverera rätt så bra avkastning för våra aktieägare”, säger Vagner Rego.

Atlas Copco, som generellt brukar anses vara ett framgångsrikt verkstadsföretag, har länge haft ett tillväxtmål, men inget uttalat marginalmål.

Gör andra verkstadsföretag ett misstag som fokuserar mer på rörelsemarginalmål?

“Det kan jag inte kommentera. Sättet vi gör saker är att vi har arbetat för att verkligen ha bra fokus på tillväxt. Självklart är marginal viktigt och man måste alltid arbeta med den. Det är inte så att vi inte arbetar med det. Just nu är den under vår historiska trend och vi fortsätter att arbeta på den, men vi måste säkerställa att vi inte missar tillväxten eftersom uppsidan för värdeskapandet om vi växer verkligen är viktig för oss. Det är faktiskt det viktigaste. Om vi ser möjlighet att ytterligare förbättra marginalen kommer vi att göra det, men det är inte prioritet nummer ett.”

Vid kapitalmarknadsdagen riktades fokus bland annat mot affärsområdet Industriteknik, som är verksamt inom automatiserade monterings- och kvalitetskontrollsystem, men också handhållna verktyg.

Det finns en gemensam nämnare med luft och gas i era fyra affärsområdens teknologier. Inom Industriteknik förefaller det dock ske en rörelse bort från luftdrivna verktyg i riktning mot fler eldrivna verktyg. Kommer det att minska synergierna mellan Industriteknik och de andra tre affärsområdena?

“Nej, jag tror att vi i dag har små synergier mellan luftkompressorer (inom Kompressorteknik) och luftverktyg (inom Industriteknik) och vi säljer ändå ganska mycket luftverktyg. Det innebär att vi fortfarande har mycket potential att transformera marknaden med elektriska verktyg. Det handlar om värdeskapande för kunden. Om vi kan frigöra mer värde för kunden genom att sälja elektriska verktyg kommer vi att göra det. Kompressorer kommer att hitta sina vägar, vilket de gör. Kompressorteknik har levererat bra tillväxt och hittar också nya marknadssegment där komprimerad luft kan spela en roll. Det har möjliggjort för dem att fortsätta växa.”

Atlas Copco vill vara verksamma i ”definierade, lönsamma nischer”. Hur kombinerar ni ett nischtänkande med att vara ett mycket stort industriföretag? Behöver ni inte vända er till stora marknader för att klara era tillväxtambitioner?

“Om man tittar på några nischer såsom lågtryckskompressorer så pratar vi om mer än 2 miljarder euro i adresserbar marknad, så det är en betydande affär och vi har ökat vårt deltagande, men vi är fortfarande inte nummer ett eller två på marknaden. Det innebär att vi kan fortsätta. Nischerna är tillräckligt betydande, men om man tar exempelvis området industripumpar så är det en marknad på 80 miljarder dollar. I början måste man verkligen fokusera på var man ska spela. Vi har en bra definition på var och hur vi ska spela inom det området. Det finns ganska många fickor med bra tillväxt och nya adresserbara marknader.”

Vid kapitalmarknadsdagen pratade ni mycket om möjligheterna inom serviceområdet. Behöver ni inte sälja ny utrustning i dag för att kunna serva utrustningen i framtiden?

“De två kan arbeta oberoende av varandra. För det första behöver vi titta på den installerade basen – servar vi den? Och om vi servar den, vilken typ av serviceerbjudande tillhandahåller vi? Det kan generera tillväxt oberoende av utrustningsförsäljning. Men ja, vi måste skapa mer installerad bas för att skapa långsiktig tillväxt. Fast den kortsiktiga efterfrågan inom service drivs mer av annat.”

Ni upprepade de kortsiktiga marknadsutsikterna vid kapitalmarknadsdagen. Hur är marknadsmiljön i nuläget?

“Det vi sade vid delårsrapporten för det tredje kvartalet förblir detsamma. Vi ser fortfarande osäkerhet och vi tror inte att kundernas aktivitetsnivå kommer att öka”, svarar Atlas Copco-chefen angående utsikten från i oktober som lyder att bolaget förväntar sig att kundaktiviteten på kort sikt kommer att kvarstå på den nuvarande nivån.

Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Atlas Copco A

Senast

156,25

1 dag %

−0,45%

1 dag

1 mån

1 år

Atlas Copco B

Senast

141,10

1 dag %

−0,67%
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån