STOCKHOLM (Direkt) Bilsäkerhetsföretaget Autoliv känner sig fortsatt tryggt med sin förmåga att kunna navigera de effekter som de nya tullarna leder till.

Det säger Autolivs vd Mikael Bratt i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt inför onsdagens kapitalmarknadsdag.

”Vi har en förmåga att kunna hantera situationen med tullarna. Vår uppfattning när det kommer till tullar är att de måste vidare ut i slutkundsledet”, säger han.

Har ni märkt av någon effekt av tullarna?

”I vår relation med våra kunder och avseende den dynamiken är det ingen förändring. Men det skapar ju mer volatilitet i marknaden, och en större osäkerhet, vilket ger indirekta effekter för oss”, säger Mikael Bratt.

Hur har situationen varit hittills under det andra kvartalet?

”Volatiliteten har inte minskat, men vi ser inte att vi behöver revidera ned några volymer. Vår prognos för helåret och vår bekräftelse av en LVP (bilproduktion, reds anm) på -0,5 procent i år speglar vår syn att det ändå håller uppe på ett bra sätt”, säger han.

Inför kapitalmarknadsdagen har Autoliv upprepat sina finansiella mål och sina utsikter för helåret 2025. Samtidigt meddelade Autoliv en höjd kvartalsutdelning och ett nytt aktieåterköpsprogram på upp till 2,5 miljarder dollar från i juli 2025 till i december 2029.

”Återköpsprogrammet lyfts och utökas och vi höjer utdelningen ordentligt. Vi kan göra det eftersom vi känner att vi har en bra framfart i det vi gör”, säger Mikael Bratt.

Målen om en genomsnittlig årlig organisk tillväxt på 4-6 procent och en justerad ebit-marginal på 12 procent kvarstår.

”Vi bekräftar våra mål, men vi är tydliga med att målen kräver en marknadssituation med en bilproduktion på 85 miljoner bilar, en mer stabil marknad och full kompensation i våra förhandlingar med kunder”, säger Autoliv-vd:n.

Även prognoserna för helåret 2025 upprepades inför kapitalmarknadsdagen. Autolivs utsikter för helåret är en organisk tillväxt på omkring 2 procent och en justerad ebit-marginal på 10-10,5 procent.

Har du ändrat din syn på helårsutsikterna, jämfört med synen i samband med rapporten för det första kvartalet?

”Det är väl samma syn på helåret skulle jag säga. Det är runt omkring oss som det generellt sett är ganska ryckigt. Jag känner att vi är på de frågor som behövs i det här läget, exempelvis tullarna”, säger han och fortsätter:

”Nyckeln här är att vi har ett geografiskt footprint med lokalisering i olika regioner. Därför är vi mindre sårbara och har högre motståndskraft i den här situationen.”

När ska ni kunna nå marginalmålet?

”Vi ska uppfylla målen så snart som möjligt. Vi har en bra framfart med det som vi kan kontrollera och de aktiviteter som vi gör”, säger Mikael Bratt.

Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Autoliv

Senast

105,62

1 dag %

0,43%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.