SER MÖJLIGHET ÖKA MARKNADSANDEL I KINA – KINACHEF (NY)
4 juni, 17:17
4 juni, 17:17
(Tillägg: mål för marknadsandelen i femte stycket)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bilsäkerhetsföretaget Autoliv ser förutsättningar för att kunna öka sin marknadsandel i Kina framöver.
Det sade Autolivs Kinachef Sng Yih under onsdagens kapitalmarknadsdag.
"Vi har utrymme att växa", sade han.
Autolivs marknadsandel i Kina uppgick till 33 procent under 2024, vilket är lägre än koncernens totala marknadsandel på 44 procent. Kina stod för 19 procent av Autolivs totala försäljning under samma år.
"Vi har möjlighet att öka marknadsandelen till 35 procent och på längre sikt är ambitionen att nå omkring 40 procent", sade Sng Yih i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt.
Enligt Sng Yih siktar Autoliv på att ta marknadsandelar genom att rikta in sig på de fordonstillverkare, OEM:s, som växer snabbare än marknaden och genom att se till att vara på rätt plattformar.
Strategin är också att följa med de kinesiska fordonstillverkare som är på andra marknader, utanför Kina. Här har Autoliv en fördel med sin globala närvaro, menar Sng Yih.
"Vi har kinesisk snabbhet ("China Speed") men med globala standarder och globala processer. Vi är i en riktigt bra position", sade han.
Kinachefen ville inte uppge vilken marginalnivå som den kinesiska verksamheten har, men Autolivs försäljningschef Megan Fisher sade att ambitionen för Kinaverksamheten är att förbättra marginalen, något som även gäller för de övriga geografiska marknaderna i koncernen.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
4 juni, 17:17
(Tillägg: mål för marknadsandelen i femte stycket)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bilsäkerhetsföretaget Autoliv ser förutsättningar för att kunna öka sin marknadsandel i Kina framöver.
Det sade Autolivs Kinachef Sng Yih under onsdagens kapitalmarknadsdag.
"Vi har utrymme att växa", sade han.
Autolivs marknadsandel i Kina uppgick till 33 procent under 2024, vilket är lägre än koncernens totala marknadsandel på 44 procent. Kina stod för 19 procent av Autolivs totala försäljning under samma år.
"Vi har möjlighet att öka marknadsandelen till 35 procent och på längre sikt är ambitionen att nå omkring 40 procent", sade Sng Yih i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt.
Enligt Sng Yih siktar Autoliv på att ta marknadsandelar genom att rikta in sig på de fordonstillverkare, OEM:s, som växer snabbare än marknaden och genom att se till att vara på rätt plattformar.
Strategin är också att följa med de kinesiska fordonstillverkare som är på andra marknader, utanför Kina. Här har Autoliv en fördel med sin globala närvaro, menar Sng Yih.
"Vi har kinesisk snabbhet ("China Speed") men med globala standarder och globala processer. Vi är i en riktigt bra position", sade han.
Kinachefen ville inte uppge vilken marginalnivå som den kinesiska verksamheten har, men Autolivs försäljningschef Megan Fisher sade att ambitionen för Kinaverksamheten är att förbättra marginalen, något som även gäller för de övriga geografiska marknaderna i koncernen.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
Analys
Danmarks nationaldag
Fondernas placeringar
Inflationen
Investmentbolag
Analys
Danmarks nationaldag
Fondernas placeringar
Inflationen
Investmentbolag
1 DAG %
Senast
Novo Nordisk
Igår, 16:36
Nordeas miljonärer köper danskt
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 521,51