STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bilsäkerhetsföretaget Autoliv ser förutsättningar för att kunna öka sin marknadsandel i Kina framöver.

Det sade Autolivs Kinachef Sng Yih under onsdagens kapitalmarknadsdag.

"Vi har utrymme att växa", sade han.

Autolivs marknadsandel i Kina uppgick till 33 procent under 2024, vilket är lägre än koncernens totala marknadsandel på 44 procent. Kina stod för 19 procent av Autolivs totala försäljning under samma år.

Enligt Sng Yih siktar Autoliv på att ta marknadsandelar genom att rikta in sig på de fordonstillverkare, OEM:s, som växer snabbare än marknaden och genom att se till att vara på rätt plattformar.

Strategin är också att följa med de kinesiska fordonstillverkare som är på andra marknader, utanför Kina. Här har Autoliv en fördel med sin globala närvaro, menar Sng Yih.

"Vi har kinesisk snabbhet ("China Speed") men med globala standarder och globala processer. Vi är i en riktigt bra position", sade han.

Kinachefen ville inte uppge vilken marginalnivå som den kinesiska verksamheten har, men Autolivs försäljningschef Megan Fisher sade att ambitionen för Kinaverksamheten är att förbättra marginalen, något som även gäller för de övriga geografiska marknaderna i koncernen.

Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Autoliv

Senast

105,70

1 dag %

0,50%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.