Varumärkesbolaget Björn Borg redovisar ökad omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade.

Omsättningen steg 9,0 procent till 280 miljoner kronor (256,8).

"Vår tillväxt under kvartalet drivs främst av våra strategiska fokusområden: skor 208 procent och sportkläder 13 procent. Försäljningen av underkläder minskar däremot med 12 procent under kvartalet, vilket uteslutande beror på senare leveranser jämfört med föregående år. Kategorin väskor visar också en nedgång på 8 procent, medan strumpor ökar med imponerande 25 procent. Trots den kyliga våren har även vår badkollektion utvecklats mycket väl och växer med 25 procent", säger vd Henrik Bunge.

Rörelseresultatet blev 34,2 miljoner kronor (33,5), med en rörelsemarginal på 12,2 procent (13,0).

Resultatet efter skatt blev 35,9 miljoner kronor (21,2), en ökning med 69,3 procent mot föregående år. Resultat per aktie uppgick till 1,43 kronor (0,84).

Björn Borg, Mkr
Q1-2025
Q1-2024
Förändring
Nettoomsättning
280
256,8
9,0%
Rörelseresultat
34,2
33,5
2,1%
Rörelsemarginal
12,2%
13,0%
Nettoresultat
35,9
21,2
69,3%
Resultat per aktie, kronor
1,43
0,84
70,2%


Joel Andersson
Nyhetsbyrån Finwire

Ämnen i artikeln

Björn Borg

Senast

59,30

1 dag %

2,60%

1 dag

1 mån

1 år

Mest läst
Senaste nytt
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.