VILL SKAPA MÅL OM "MADE IN EUROPE" FÖR KRITISKA SEKTORER - FT
Idag, 06:30
Idag, 06:30
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) EU överväger att införa ett "Made in Europe"-mål på upp till 70 procent för vissa produkter, såsom bilar, i ett försök att prioritera inhemska varor och minska EU:s beroende av Kina för klimatteknik och inom vissa tunga industrisektorer.
Det rapporterar Financial Times.
Politiken kan kosta EU-företag mer än 10 miljarder euro årligen genom att tvinga dem att köpa dyrare europeiska komponenter, enligt tjänstemän med insyn i ett lagförslag som ska presenteras den 10 december.
Förslaget från industrikommissionär Stéphane Séjourné markerar kulmen på flera års franska ansträngningar att sätta fokus på inhemsk produktion, då Europas sviktande industri har svårt att konkurrera med billiga importvaror från Asien.
En EU-tjänsteman sade att lagstiftningens räckvidd skulle spegla Kinas nyckelstrategier ”Made in China 2025” och ”China Standards 2035”, som pressade utländska företag att skapa joint ventures med kinesiska bolag för att få tillgång till landets marknad.
”Det vi försöker föreslå är en känslig balans mellan ett mycket behövt skydd för vår industri och den öppenhet som är central för Europas DNA,” sade personen.
Tidigare skeptiska länder som Tyskland har antytt att de, med tanke på det ekonomiska läget, nu skulle se mer positivt på regler om att köpa europeiskt, vilka sannolikt kommer att påverka bilindustrin och klimattekniker såsom solpaneler.
Enligt källor diskuteras trösklar för lokalt innehåll på upp till 70 procent som en del av industripolitiken, men att målen skulle variera beroende på hur kritisk sektorn är och hur stort beroendet är.
För bilar skulle exempelvis statliga incitament endast ges till fordon som uppfyller kriterierna. Batterier skulle också behöva innehålla en viss andel europeiska komponenter.
Åtgärden skulle endast gälla användningen av offentliga medel, såsom upphandlingskontrakt samt statligt stödda lån och bidrag. Det skulle också göras en analys av hur stor produktionskapacitet EU har för varje komponent, enligt en annan tjänsteman.
Lagen, som kallas Industrial Accelerator Act, kan fortfarande ändras eller till och med skjutas upp, då det finns splittringar inom EU-kommissionen kring villkoren. Den franske kommissionären vill helst att definitionen av ”europeisk” ska begränsas till EU, sade en tjänsteman.
Mikael Sandbladh +46 8 5191 7933
Nyhetsbyrån Direkt
Idag, 06:30
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) EU överväger att införa ett "Made in Europe"-mål på upp till 70 procent för vissa produkter, såsom bilar, i ett försök att prioritera inhemska varor och minska EU:s beroende av Kina för klimatteknik och inom vissa tunga industrisektorer.
Det rapporterar Financial Times.
Politiken kan kosta EU-företag mer än 10 miljarder euro årligen genom att tvinga dem att köpa dyrare europeiska komponenter, enligt tjänstemän med insyn i ett lagförslag som ska presenteras den 10 december.
Förslaget från industrikommissionär Stéphane Séjourné markerar kulmen på flera års franska ansträngningar att sätta fokus på inhemsk produktion, då Europas sviktande industri har svårt att konkurrera med billiga importvaror från Asien.
En EU-tjänsteman sade att lagstiftningens räckvidd skulle spegla Kinas nyckelstrategier ”Made in China 2025” och ”China Standards 2035”, som pressade utländska företag att skapa joint ventures med kinesiska bolag för att få tillgång till landets marknad.
”Det vi försöker föreslå är en känslig balans mellan ett mycket behövt skydd för vår industri och den öppenhet som är central för Europas DNA,” sade personen.
Tidigare skeptiska länder som Tyskland har antytt att de, med tanke på det ekonomiska läget, nu skulle se mer positivt på regler om att köpa europeiskt, vilka sannolikt kommer att påverka bilindustrin och klimattekniker såsom solpaneler.
Enligt källor diskuteras trösklar för lokalt innehåll på upp till 70 procent som en del av industripolitiken, men att målen skulle variera beroende på hur kritisk sektorn är och hur stort beroendet är.
För bilar skulle exempelvis statliga incitament endast ges till fordon som uppfyller kriterierna. Batterier skulle också behöva innehålla en viss andel europeiska komponenter.
Åtgärden skulle endast gälla användningen av offentliga medel, såsom upphandlingskontrakt samt statligt stödda lån och bidrag. Det skulle också göras en analys av hur stor produktionskapacitet EU har för varje komponent, enligt en annan tjänsteman.
Lagen, som kallas Industrial Accelerator Act, kan fortfarande ändras eller till och med skjutas upp, då det finns splittringar inom EU-kommissionen kring villkoren. Den franske kommissionären vill helst att definitionen av ”europeisk” ska begränsas till EU, sade en tjänsteman.
Mikael Sandbladh +46 8 5191 7933
Nyhetsbyrån Direkt
Analyser
Fondernas agerande
Analyser
Fondernas agerande
1 DAG %
Senast
Betsson
Igår, 15:28
Richard Bråse tar in Betsson i fonden
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 783,53