STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Haypp Group, en onlinebaserad återförsäljare inom snus och tobaksfritt snus, rapporterade en försäljningsökning om 4,3 procent i bolagets Core-segment, som står för 71 procent av bolagets omsättning. Growth-segmentet, där USA och Storbritannien ingår, minskade med 14 procent i kvartalet.

"Inom Core-segmentet förklaras inbromsningen huvudsakligen av en nedgång på 18 procent i snusintäkterna i Sverige, varav 6 procentenheter hänförs till en skatteförändring. Den svenska snusförsäljningen bidrar endast marginellt till bruttovinsten och utgör inte längre ett strategiskt viktigt område för Haypp", skriver vd Gavin O’Dowd i rapporten.

Inom Growth-segmentet var Haypps amerikanska försäljningen på jämförbar basis i linje med marknadstillväxten, trots ett starkt jämförelsekvartal under förra året, uppger vd:n. Den jämförbara nettoomsättningstillväxten i konstant valuta uppgick till 39 procent, enligt bolaget.

Återlanseringen av Zyn bidrog till "en avsevärd ökning" i försäljning från mitten av september, enligt bolaget.

"På våra europeiska marknader dämpades en tillväxt i Storbritannien av en avmattning i Tyskland", skriver vd:n.

Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Haypp Group

Senast

155,40

1 dag %

1,70%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån