STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Spanska modekoncernen Inditex försäljningsuppdatering var stark, vilket utgör en positiv indikation inför H&M:s kvartalsrapport.

Det skriver Ålandsbanken i ett morgonbrev efter att Inditex släppt sin rapport för det andra kvartalet (februari-juli) och släppt en försäljningsuppdatering för perioden därefter.

"För perioden 1 augusti till och med 8 september ökade bolagets (Inditex, reds anm) försäljning med 9 procent i lokala valutor vilket vi ser som starkt, och en positiv indikation för H&M som rapporterar för juni – augusti den 25 september", skriver Ålandsbanken.

Citi konstaterar samtidigt att Inditex visar en förbättrad försäljningstrend under de första fem veckorna av det tredje kvartalet. Investmentbankens förväntningar på Inditex försäljningsökning under det fullständiga tredje kvartalet ligger på 7,3 procent och konsensus väntar sig +6,8 procent, noterar banken i en kommentar.

"Vi förväntar oss att aktien kommer att reagera positivt på denna uppdatering givet den starka nuvarande försäljningstrenden, bättre bruttomarginal för det andra kvartalet än väntat, en konservativ lagersituation och ett andra kvartal som kom in i linje", skriver Citi.

Vid 9.30-tiden hade Inditex stigit närmare 7 procent på Madridbörsen och i Stockholm var H&M upp 1,2 procent.

Andra kvartalets bruttomarginal uppgick till 57,2 procent, vilket var högre än Citis förväntningar som låg på en bruttomarginal på 56,0 procent.

Ålandsbanken noterar att Inditex-gruppens mindre varumärken stod för högst tillväxt under perioden, Stradivarius (ungt dammode) och Oysho (träning, fitness) presterade båda tillväxt med 5,7 procent. Det största varumärket i gruppen, Zara och Zara Home, ökade försäljningen med 0,9 procent.

Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

H&M B

Senast

146,15

1 dag %

−1,12%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån