RÖRELSERESULTAT -0,6 MLN KR 1 KV, OMSÄTTNING +19%
15 maj, 08:44
15 maj, 08:44
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Online Brands, som driver e-handel, redovisar ett rörelseresultat på -0,6 miljoner kronor för det första kvartalet 2025 (-0,1).
Kvartalets justerade ebitda-resultat blev 4,9 miljoner kronor (4,8), motsvarande en justerad ebitda-marginal på 5,1 procent (5,9).
Nettoomsättningen uppgick till 96,8 miljoner kronor (81,3), motsvarande en ökning om drygt 19 procent.
Omsättning i egen e-handel uppgick till 85,0 miljoner kronor (66,6), en ökning med cirka 28 procent.
Bruttomarginalen i kvartalet uppgick till 61,3 procent (60,7).
Under kvartalet har extra marknadsinvesteringar gjorts vilket gett bra effekt på tillväxten men också kortsiktigt påverkar ebitda, uppger Online Brands vd Magnus Skoglund i rapporten.
"Strategiska producentbyten under andra halvan av 2024 kommer få genomslag under 2025, med förbättrade inköpsvillkor, en förändring som inte bara stärker vår bruttomarginal utan även skapar förutsättningar för ökad skalbarhet och lönsamhet framåt. Även en fortsatt migrering från försäljning av externa till interna varumärken kommer att ha en positiv påverkan på bruttomarginalen", skriver han.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
15 maj, 08:44
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Online Brands, som driver e-handel, redovisar ett rörelseresultat på -0,6 miljoner kronor för det första kvartalet 2025 (-0,1).
Kvartalets justerade ebitda-resultat blev 4,9 miljoner kronor (4,8), motsvarande en justerad ebitda-marginal på 5,1 procent (5,9).
Nettoomsättningen uppgick till 96,8 miljoner kronor (81,3), motsvarande en ökning om drygt 19 procent.
Omsättning i egen e-handel uppgick till 85,0 miljoner kronor (66,6), en ökning med cirka 28 procent.
Bruttomarginalen i kvartalet uppgick till 61,3 procent (60,7).
Under kvartalet har extra marknadsinvesteringar gjorts vilket gett bra effekt på tillväxten men också kortsiktigt påverkar ebitda, uppger Online Brands vd Magnus Skoglund i rapporten.
"Strategiska producentbyten under andra halvan av 2024 kommer få genomslag under 2025, med förbättrade inköpsvillkor, en förändring som inte bara stärker vår bruttomarginal utan även skapar förutsättningar för ökad skalbarhet och lönsamhet framåt. Även en fortsatt migrering från försäljning av externa till interna varumärken kommer att ha en positiv påverkan på bruttomarginalen", skriver han.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
Analys
Försvar
Fonder
SBB
Analys
Försvar
Fonder
SBB
Nibe Industrier
Igår, 15:21
Analys: Inget fyndpris i Nibe
Novo Nordisk
Igår, 13:16
VD:n för Novo Nordisk får lämna
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 544,04