STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Online Brands, som driver e-handel, redovisar ett rörelseresultat på -0,6 miljoner kronor för det första kvartalet 2025 (-0,1).

Kvartalets justerade ebitda-resultat blev 4,9 miljoner kronor (4,8), motsvarande en justerad ebitda-marginal på 5,1 procent (5,9).

Nettoomsättningen uppgick till 96,8 miljoner kronor (81,3), motsvarande en ökning om drygt 19 procent.

Omsättning i egen e-handel uppgick till 85,0 miljoner kronor (66,6), en ökning med cirka 28 procent.

Bruttomarginalen i kvartalet uppgick till 61,3 procent (60,7).

Under kvartalet har extra marknadsinvesteringar gjorts vilket gett bra effekt på tillväxten men också kortsiktigt påverkar ebitda, uppger Online Brands vd Magnus Skoglund i rapporten.

"Strategiska producentbyten under andra halvan av 2024 kommer få genomslag under 2025, med förbättrade inköpsvillkor, en förändring som inte bara stärker vår bruttomarginal utan även skapar förutsättningar för ökad skalbarhet och lönsamhet framåt. Även en fortsatt migrering från försäljning av externa till interna varumärken kommer att ha en positiv påverkan på bruttomarginalen", skriver han.

Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Online Brands Nordic

Senast

12,95

1 dag %

−4,43%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

0,07%

Senast

2 544,04

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.