Påsken drev upp försäljningen inom dagligvaruhandeln i april Svensk Handel
16 maj, 06:51
16 maj, 06:51
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 11,7 procent under april, jämfört med samma månad ifjol. Kalendereffekten för april beräknas till 3,8 procent, vilket beror på att påsken i år inföll i april jämfört med i mars under föregående år.
Det skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,9 procent under april.
Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 2,5 procent.
- Försäljningen i dagligvaruhandeln i april gynnades av att påsken inföll under månaden, till skillnad från i fjol då den inföll i mars. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln jämfört med en genomsnittlig vecka. Trots att global osäkerhet och inflationsoro fortsatt har en dämpande effekt på konsumenternas köpkraft uppvisade dagligvaruhandeln volymtillväxt i april, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i april till 12,0 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade med 5,6 procent. Hemleverans ökade med 1,6 procent och upphämtning i butik ökade med 11,0 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i april till 4,2 procent.
Lars Johansson
lars.johansson@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
16 maj, 06:51
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 11,7 procent under april, jämfört med samma månad ifjol. Kalendereffekten för april beräknas till 3,8 procent, vilket beror på att påsken i år inföll i april jämfört med i mars under föregående år.
Det skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,9 procent under april.
Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 2,5 procent.
- Försäljningen i dagligvaruhandeln i april gynnades av att påsken inföll under månaden, till skillnad från i fjol då den inföll i mars. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln jämfört med en genomsnittlig vecka. Trots att global osäkerhet och inflationsoro fortsatt har en dämpande effekt på konsumenternas köpkraft uppvisade dagligvaruhandeln volymtillväxt i april, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i april till 12,0 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade med 5,6 procent. Hemleverans ökade med 1,6 procent och upphämtning i butik ökade med 11,0 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i april till 4,2 procent.
Lars Johansson
lars.johansson@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
Analys
Försvar
Fonder
SBB
Analys
Försvar
Fonder
SBB
1 DAG %
Senast
Försvaret
16 maj, 15:36
Här är försvarsaktierna fonderna helst äger
Nibe Industrier
16 maj, 15:21
Analys: Inget fyndpris i Nibe
Novo Nordisk
16 maj, 13:16
VD:n för Novo Nordisk får lämna
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 544,04