STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Under de senaste åren har användningen av AI i svenska företag ökat markant.

Det framgår från SCB:s undersökning It-användning i företag där företagen får ange om de använder en eller flera typer av AI-teknologier.

Under 2025 uppgav 35,0 procent av alla företag med 10 eller fler anställda att de använde någon typ av AI-teknologi, en ökning med drygt 10 procentenheter jämfört med 2024.

Företagens storlek har också betydelse för i vilken utsträckning de använder AI.

Under 2025 använde 30,8 procent av alla små företag (10–49 anställda) AI, medan motsvarande andel bland medelstora (50–249 anställda) och stora företag (250 eller fler anställda) var 49,6 respektive 71,9 procent.

Detta kan förklaras av att större företag har mer resurser att testa och implementera nya teknologier i sin verksamhet, skriver SCB.

Under 2025 var det 11,1 procent av företagen som övervägde men valde att inte använda AI, ned från 14,5 procent 2024.

Eftersom 65,0 procent av alla företag inte använde någon AI-teknologi under 2025 innebär detta att 57,9 procent varken använde eller övervägde att använda AI under året.

Bland de företag som hade övervägt AI var brist på relevant expertis den vanligaste orsaken till att de valt att avstå, 74,7 procent angav detta skäl.

De två vanligaste syftena med företagens AI-användning var marknadsföring och försäljning (41,7 procent), följt av företagsadministrativa processer eller företagsledning (35,0 procent).

Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån