CHURN ÖKADE I 1 KV, LÄGRE EBITDA-MARGINAL
16 maj, 07:54
16 maj, 07:54
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Optikerkedjan Synsam hade en stark organisk tillväxt under det första kvartalet 2025 samtidigt som ebitda-marginalen sjönk.
Ebitda-marginalen påverkades negativt av en hög etableringstakt under 2024, införandet av Synsam Eyeview i Sverige och av en lägre bruttomarginal.
Det skriver vd Håkan Lundstedt i delårsrapporten.
Ebitda-marginalen försämrades till 21,6 procent under perioden (23,3) och bruttomarginalen sjönk till 74,1 procent (75,7), huvudsakligen på grund av ändrad värderingsmetod för glas i lager med negativ effekt på 28 miljoner kronor.
Under det första kvartalet har Synsam etablerat fem
nya butiker i koncernen. I det andra kvartalet kommer mellan 9- 11 nya butiker att etableras, uppger vd:n.
Den aktiva kundbasen inom Synsam Lifestyle abonnemang ökade med cirka 15.000 abonnemang i kvartalet till cirka 718.000 abonnemang (cirka 645 000), en ökning med 11 procent jämfört med föregående år.
Synsam Groups churn för Synsam Lifestyle, ett mått på hur stor andel av kunderna som lämnar glasögonabonnemanget, uppgick under det första kvartalet till 2,84 procent (2,33).
Totala antalet abonnemangskunder, det vill säga kunder som antingen har ett Lifestyle abonnemang eller som har ett linsabonnemang uppgick per den sista mars 2025 till cirka 858.000.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
16 maj, 07:54
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Optikerkedjan Synsam hade en stark organisk tillväxt under det första kvartalet 2025 samtidigt som ebitda-marginalen sjönk.
Ebitda-marginalen påverkades negativt av en hög etableringstakt under 2024, införandet av Synsam Eyeview i Sverige och av en lägre bruttomarginal.
Det skriver vd Håkan Lundstedt i delårsrapporten.
Ebitda-marginalen försämrades till 21,6 procent under perioden (23,3) och bruttomarginalen sjönk till 74,1 procent (75,7), huvudsakligen på grund av ändrad värderingsmetod för glas i lager med negativ effekt på 28 miljoner kronor.
Under det första kvartalet har Synsam etablerat fem
nya butiker i koncernen. I det andra kvartalet kommer mellan 9- 11 nya butiker att etableras, uppger vd:n.
Den aktiva kundbasen inom Synsam Lifestyle abonnemang ökade med cirka 15.000 abonnemang i kvartalet till cirka 718.000 abonnemang (cirka 645 000), en ökning med 11 procent jämfört med föregående år.
Synsam Groups churn för Synsam Lifestyle, ett mått på hur stor andel av kunderna som lämnar glasögonabonnemanget, uppgick under det första kvartalet till 2,84 procent (2,33).
Totala antalet abonnemangskunder, det vill säga kunder som antingen har ett Lifestyle abonnemang eller som har ett linsabonnemang uppgick per den sista mars 2025 till cirka 858.000.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
Analys
Försvar
Fonder
SBB
Analys
Försvar
Fonder
SBB
1 DAG %
Senast
Försvaret
16 maj, 15:36
Här är försvarsaktierna fonderna helst äger
Nibe Industrier
16 maj, 15:21
Analys: Inget fyndpris i Nibe
Novo Nordisk
16 maj, 13:16
VD:n för Novo Nordisk får lämna
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 544,04