CHURNEN VÄNTAS NÅ EN PLATÅ KOMMANDE KVARTAL - VD
16 maj, 10:38
16 maj, 10:38
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Optikerkedjan Synsams minskade ebitda-marginal bedöms vara av "engångskaraktär" samtidigt som den ökande churnen väntas nå en "platå" under kommande kvartal.
Det säger Synsams vd Håkan Lundstedt till Nyhetsbyrån Direkt.
"Tekniskt sett när man når större och större kundgrupper går churnen upp med några promille tills den når en platå", uppger han.
Var ser du den platån?
"Jag tror att det kan gå upp något kvartal till med någon promille sedan så kommer den vara flat och sedan vika lite grann. Så ser det ut."
För åttonde kvartalet i rad ökade Synsams churn, ett mått på hur stor andel av kunderna som lämnar glasögonabonnemanget Synsam Lifestyle. Under det första kvartalet var andelen 2,84 procent (2,33).
Håkan Lundstedt förklarar att kunderna kan gå ur abonnemangsmodellen, och då välja att köpa ut sina glasögon, för att sedan gå tillbaka till modellen efter en period.
"En churnad kund är inte en churnad kund på det sättet. Det är därför jag inte känner mig oroad, utan vi tittar på helheten och det är bara ett nyckeltal", säger Håkan Lundstedt.
Under det första kvartalet 2025 sjönk Synsams ebitda-marginal till 21,6 procent (23,3). Bolaget hänvisade tappet med att ebitda-resultatet påverkats negativt av en hög etableringstakt under 2024, införandet av Synsam Eyeview i Sverige och av en lägre bruttomarginal, huvudsakligen på grund av ändrad värderingsmetod för glas i lager med negativ effekt på 28 miljoner kronor.
"Den här lagereffekten påverkar bara det första kvartalet. Och om man justerar för den hade vi en oförändrad marginal. Om man dessutom rensar för nya butiker och införandet av Eyeview hade vi ett starkare underliggande bruttoresultat och ebitda-marginal", säger Håkan Lundstedt.
En ändrad värderingsmetod för glas i lager, vad handlar det om?
"Det är en principförändring som vi har gjort, och det har att göra med vår glasleverantör och hur glaslagret har värderats. Vi tog den här möjligheten nu under Q1 att justera till rätt värden för att ha en bättre kontroll på lagret framåt."
Vd:n lyfter vidare fram att den organiska tillväxten uppgick till 12,8 procent under det första kvartalet.
"Och det här är på en svag marknad, så det tycker jag är ett styrkebesked", säger han.
Synsams målsättning för åren 2024–2026 är annars att etablera 90 nya butiker. Vid utgången av det första kvartalet 2025 hade Synsam totalt öppnat 51 nya butiker. Under kvartalet handlade det om fem butiksöppningar.
"Vi gasade i antalet nya butiker under 2024 med 46 nya butiker. Därför guidar vi för att det kommer att bli ett lägre antal under 2025. Det är ganska naturligt eftersom vi ligger före plan", säger Håkan Lundstedt.
I det andra kvartalet kommer mellan 9 och 11 nya Synsambutiker att etableras.
"Möjligheten till att hitta nya lägen är god. Det är inte så att det har försämrats utan snarare förbättrats. Det är ännu fler bra butikslägen som presenteras för oss, så det är fortfarande ett gynnsamt läge för oss att flytta fram positionerna", fortsätter Synsamchefen.
Ett annat mål som löper sedan länge är att Synsams totala antal abonnemangskunder (kunder som har Lifestyle-abonnemang eller abonnerar löpande enbart på linser) ska uppgå till en miljon i slutet av 2025. Vid det första kvartalets utgång var antalet 858.000 kunder.
"Vi kämpar på för att nå det målet, och har mycket kvar av det här året. Vi behöver gasa", säger Håkan Lundstedt.
Är det rimligt att anta att ni kommer nå det?
"Jag vill inte uttala mig om det. Vi får se när vi summerarar det här året, men jag tycker det är bra att vi har det här målet."
Graf: Synsams churn-utveckling
Källa: Synsam
Gustaf Andersson +46 8 5191 7906
Nyhetsbyrån Direkt
16 maj, 10:38
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Optikerkedjan Synsams minskade ebitda-marginal bedöms vara av "engångskaraktär" samtidigt som den ökande churnen väntas nå en "platå" under kommande kvartal.
Det säger Synsams vd Håkan Lundstedt till Nyhetsbyrån Direkt.
"Tekniskt sett när man når större och större kundgrupper går churnen upp med några promille tills den når en platå", uppger han.
Var ser du den platån?
"Jag tror att det kan gå upp något kvartal till med någon promille sedan så kommer den vara flat och sedan vika lite grann. Så ser det ut."
För åttonde kvartalet i rad ökade Synsams churn, ett mått på hur stor andel av kunderna som lämnar glasögonabonnemanget Synsam Lifestyle. Under det första kvartalet var andelen 2,84 procent (2,33).
Håkan Lundstedt förklarar att kunderna kan gå ur abonnemangsmodellen, och då välja att köpa ut sina glasögon, för att sedan gå tillbaka till modellen efter en period.
"En churnad kund är inte en churnad kund på det sättet. Det är därför jag inte känner mig oroad, utan vi tittar på helheten och det är bara ett nyckeltal", säger Håkan Lundstedt.
Under det första kvartalet 2025 sjönk Synsams ebitda-marginal till 21,6 procent (23,3). Bolaget hänvisade tappet med att ebitda-resultatet påverkats negativt av en hög etableringstakt under 2024, införandet av Synsam Eyeview i Sverige och av en lägre bruttomarginal, huvudsakligen på grund av ändrad värderingsmetod för glas i lager med negativ effekt på 28 miljoner kronor.
"Den här lagereffekten påverkar bara det första kvartalet. Och om man justerar för den hade vi en oförändrad marginal. Om man dessutom rensar för nya butiker och införandet av Eyeview hade vi ett starkare underliggande bruttoresultat och ebitda-marginal", säger Håkan Lundstedt.
En ändrad värderingsmetod för glas i lager, vad handlar det om?
"Det är en principförändring som vi har gjort, och det har att göra med vår glasleverantör och hur glaslagret har värderats. Vi tog den här möjligheten nu under Q1 att justera till rätt värden för att ha en bättre kontroll på lagret framåt."
Vd:n lyfter vidare fram att den organiska tillväxten uppgick till 12,8 procent under det första kvartalet.
"Och det här är på en svag marknad, så det tycker jag är ett styrkebesked", säger han.
Synsams målsättning för åren 2024–2026 är annars att etablera 90 nya butiker. Vid utgången av det första kvartalet 2025 hade Synsam totalt öppnat 51 nya butiker. Under kvartalet handlade det om fem butiksöppningar.
"Vi gasade i antalet nya butiker under 2024 med 46 nya butiker. Därför guidar vi för att det kommer att bli ett lägre antal under 2025. Det är ganska naturligt eftersom vi ligger före plan", säger Håkan Lundstedt.
I det andra kvartalet kommer mellan 9 och 11 nya Synsambutiker att etableras.
"Möjligheten till att hitta nya lägen är god. Det är inte så att det har försämrats utan snarare förbättrats. Det är ännu fler bra butikslägen som presenteras för oss, så det är fortfarande ett gynnsamt läge för oss att flytta fram positionerna", fortsätter Synsamchefen.
Ett annat mål som löper sedan länge är att Synsams totala antal abonnemangskunder (kunder som har Lifestyle-abonnemang eller abonnerar löpande enbart på linser) ska uppgå till en miljon i slutet av 2025. Vid det första kvartalets utgång var antalet 858.000 kunder.
"Vi kämpar på för att nå det målet, och har mycket kvar av det här året. Vi behöver gasa", säger Håkan Lundstedt.
Är det rimligt att anta att ni kommer nå det?
"Jag vill inte uttala mig om det. Vi får se när vi summerarar det här året, men jag tycker det är bra att vi har det här målet."
Graf: Synsams churn-utveckling
Källa: Synsam
Gustaf Andersson +46 8 5191 7906
Nyhetsbyrån Direkt
Analys
Försvar
Fonder
SBB
Analys
Försvar
Fonder
SBB
1 DAG %
Senast
Försvaret
16 maj, 15:36
Här är försvarsaktierna fonderna helst äger
Nibe Industrier
16 maj, 15:21
Analys: Inget fyndpris i Nibe
Novo Nordisk
16 maj, 13:16
VD:n för Novo Nordisk får lämna
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 544,04