STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Dollarn handlades på den högsta nivån sedan november på tisdagen efter att investerare börjat cementera sina förväntningar på en räntehöjning av Fed i år.

Det rapporterar Bloomberg News.

Dollarindex har stärkts med 0,4 procent under tisdagen och dollarn handlas nu till 1:1380 eftersom Federal Reserves penningpolitiska utsikter i allt högre grad skiljer sig från centralbankerna i resten av världen. Marknaden prisar in nästan två räntehöjningar på 25 punkter fram till början av 2027.

”Det finns utrymme för att dollarn kan stiga ytterligare,” sade valuta-analytikern Jordan Rochester på Mizuho Bank.

”Dollarn tenderar att stärkas inför Fed-höjningar, och marknaden leker med tanken att en sådan cykel kan inledas i september", tillade han.

Börsredaktionen Nyhetsbyrån Direkt

+46 8 5191 7911

borsdesken.direkt@direkt.se

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån