VILL MINSKA SKULD TILL 20 MDR NOK, TA IN 4-5 MDR NOK
14 januari, 2021
14 januari, 2021
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Norwegian Air ska minska skuldsidan till 20 miljarder norska kronor och ta in ytterligare 4-5 miljarder norska kronor, framgår av en ny strategiplan som skickades ut av flygbolaget på torsdagen. Efter åtgärderna kommer existerande ägare ha 5 procent av aktierna i bolaget.
Kapitalanskaffningen ska ske genom en kombination av nyemission till befintliga aktieägare, en riktad nyemission till nya aktieägare och andra former för eget kapital.
Norwegian uppger sig ha tagit emot konkret intresse för deltagande i nyemissionen och nyligen även återupptagit dialogen med den norska regeringen om möjligt statligt deltagande baserat på den nya affärsplanen.
Planen är att ha cirka 50 flygplan i drift på marknaderna Norge, Norden och Europa under 2021 och succesivt öka till cirka 70 flygplan under 2022, skriver Norwegian.
"Det här är en gedigen affärsplan som ger Norwegian en ny start. Genom att fokusera på kortdistanslinjenätet är målet att attrahera investerare, ha ett bra erbjudande till våra kunder och framför allt bidra till att trygga arbetsplatser, en sund konkurrens och bidra positivt till resebranschen i Norge, Norden och i Europa", säger vd Jacob Schram.
Norwegians styrelse avser alltså förenkla bolagsstrukturen och upprätta ett europeiskt linjenät utan långdistans.
"Planen lägger grunden för ett starkare och mer konkurrenskraftigt Norwegian som kommer attrahera investerare och ge ett förbättrat erbjudande till kunderna", skriver bolaget.
"Inrikesresor i Norge och flygningar mellan vår nordiska hemmamarknad och resten av Europa har alltid varit själva ryggraden i Norwegians linjenät och det är just det som ligger till grund för hur Norwegian ska se ut i framtiden", säger Norwegians koncernchef Jacob Schram.
Pandemin har haft stora konsekvenser för hela flygbranschen och reserestriktioner har haft en särskilt dramatisk påverkan på långdistansresornas efterfrågan. Norwegians hela Dreamlinerflotta har varit parkerad sedan i mars 2020 och det finns en stor osäkerhet kring efterfrågan på långdistanslinjer framöver.
Med sådana förutsättningar är Norwegians långdistansverksamhet inte hållbar och bolaget har därför beslutat att avveckla den. Till följd av det beslutet har styrelserna för dotterbolagen som huvudsakligen sysselsätter medarbetare på långdistans i Italien, Frankrike, Storbritannien och USA, kontaktat insolvensutövare. I takt med att de negativa effekterna av pandemin avtar och efterfrågan kommer tillbaka, kommer Norwegian fortsätta utveckla bolaget mot lönsamhetsfokus.
Den irländska reorganiseringsprocessen och den norska rekonstruktionen fortsätter som planerat och planen som presenterades idag förutsätter godkännande i båda processerna, stöd från borgenäre
Joakim Rönning +46 8 5191 7930
Nyhetsbyrån Direkt
14 januari, 2021
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Norwegian Air ska minska skuldsidan till 20 miljarder norska kronor och ta in ytterligare 4-5 miljarder norska kronor, framgår av en ny strategiplan som skickades ut av flygbolaget på torsdagen. Efter åtgärderna kommer existerande ägare ha 5 procent av aktierna i bolaget.
Kapitalanskaffningen ska ske genom en kombination av nyemission till befintliga aktieägare, en riktad nyemission till nya aktieägare och andra former för eget kapital.
Norwegian uppger sig ha tagit emot konkret intresse för deltagande i nyemissionen och nyligen även återupptagit dialogen med den norska regeringen om möjligt statligt deltagande baserat på den nya affärsplanen.
Planen är att ha cirka 50 flygplan i drift på marknaderna Norge, Norden och Europa under 2021 och succesivt öka till cirka 70 flygplan under 2022, skriver Norwegian.
"Det här är en gedigen affärsplan som ger Norwegian en ny start. Genom att fokusera på kortdistanslinjenätet är målet att attrahera investerare, ha ett bra erbjudande till våra kunder och framför allt bidra till att trygga arbetsplatser, en sund konkurrens och bidra positivt till resebranschen i Norge, Norden och i Europa", säger vd Jacob Schram.
Norwegians styrelse avser alltså förenkla bolagsstrukturen och upprätta ett europeiskt linjenät utan långdistans.
"Planen lägger grunden för ett starkare och mer konkurrenskraftigt Norwegian som kommer attrahera investerare och ge ett förbättrat erbjudande till kunderna", skriver bolaget.
"Inrikesresor i Norge och flygningar mellan vår nordiska hemmamarknad och resten av Europa har alltid varit själva ryggraden i Norwegians linjenät och det är just det som ligger till grund för hur Norwegian ska se ut i framtiden", säger Norwegians koncernchef Jacob Schram.
Pandemin har haft stora konsekvenser för hela flygbranschen och reserestriktioner har haft en särskilt dramatisk påverkan på långdistansresornas efterfrågan. Norwegians hela Dreamlinerflotta har varit parkerad sedan i mars 2020 och det finns en stor osäkerhet kring efterfrågan på långdistanslinjer framöver.
Med sådana förutsättningar är Norwegians långdistansverksamhet inte hållbar och bolaget har därför beslutat att avveckla den. Till följd av det beslutet har styrelserna för dotterbolagen som huvudsakligen sysselsätter medarbetare på långdistans i Italien, Frankrike, Storbritannien och USA, kontaktat insolvensutövare. I takt med att de negativa effekterna av pandemin avtar och efterfrågan kommer tillbaka, kommer Norwegian fortsätta utveckla bolaget mot lönsamhetsfokus.
Den irländska reorganiseringsprocessen och den norska rekonstruktionen fortsätter som planerat och planen som presenterades idag förutsätter godkännande i båda processerna, stöd från borgenäre
Joakim Rönning +46 8 5191 7930
Nyhetsbyrån Direkt
Analys
Försvar
Fonder
SBB
Analys
Försvar
Fonder
SBB
1 DAG %
Senast
Försvaret
16 maj, 15:36
Här är försvarsaktierna fonderna helst äger
Nibe Industrier
16 maj, 15:21
Analys: Inget fyndpris i Nibe
Novo Nordisk
16 maj, 13:16
VD:n för Novo Nordisk får lämna
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 544,04