STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Volvo Cars försäljningssiffror för november månad belyser de pågående strukturella och transformativa utmaningar som påverkar både Volvo Cars och branschen i stort.

Det säger Volvo Cars försäljningschef (chief commercial officer) Erik Severinson, enligt ett pressmeddelande.

"Trots en nedgång i den totala försäljningen är vi nöjda över försäljningsökningen för våra helelektriska bilar och de ökade leveranserna av den nya laddhybriden XC70 i Kina, som fortsätter att stärka vår position inom det snabbt växande segmentet för elektrifierade fordon. Försäljningen i USA fortsätter dock att vara dämpad efter avskaffandet av skattelättnaderna för elbilar", kommenterar han.

Volvo Cars globala försäljning, mätt i antal bilar, minskade med 10 procent i november 2025 i jämförelse med samma månad året innan. Totalt såldes 60.244 bilar under månaden.

Andelen helt eldrivna bilar uppgick till 24 procent under månaden och andelen laddhybrider stod för 26 procent.

I november var XC60 den mest sålda modellen med en försäljning på 16.267 bilar, följt av XC40/EX40 och XC90.

Under årets första elva månader har Volvo Cars försäljning därmed minskat med 8 procent, jämfört med motsvarande period i fjol, till 634.993 bilar.

Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Volvo Car B

Senast

32,40

1 dag %

−1,73%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån