Stark bruttomarginal
Försäljningen var som vanligt känd på förhand, innan rapporten. Man kan ändå notera att den stiger 2% i lokal valuta trots att antalet butiker är 4% färre än i fjol. Det kan vi tycka är ganska starkt, även om man ska ha med sig att det förstås är mindre välfungerande butiker som bolaget i första hand stänger. Följaktligen är det också mest valutaeffekter som bidrar till att den redovisade omsättningen faktiskt backar 3%.
En av rapportens stora överraskningar var den starka bruttomarginalen, som på 52,9% blev klart bättre än väntade 51,7%. Här verkar finnas inslag av varaktiga förbättringar. Bolaget har gjort ett stort jobb med att stärka varuförsörjningen. Exempelvis genom att konsolidera antalet leverantörer och snabba processen att ta plagg från ritbordet till butikshyllan. På så sätt har också den andel inköp som kan göras under (snarare än inför) pågående säsong ökat.
Samtidigt tenderar bruttomarginalen variera över tid. Vi noterar att H&M haft lyckade sommarkollektioner där bolaget lyckats med den lite ovanliga kombinationen att sänka varulagret kraftigt, men utan att göra stora prisnedsättningar. Det här kan dock svänga snabbt och redan i fjärde kvartalet väntas prisnedsättningarna bli högre.
Dessutom påverkas bruttomarginalen av flera andra faktorer som bolaget inte kan råda över. I tredje kvartalet gynnades marginalerna av valutaeffekter (EUR/USD är det enskilt viktigaste valutaparet). Från och med nästa kvartal väntas tariffer påverka mer negativt.
Totalt sett är vi försiktigt optimistiska. Men vi noterar att bruttomarginalen nu är på en historiskt hög nivå om 53,1% senaste tolv månaderna. Man får gå tillbaka till 2017 för att hitta en tid då H&M exempelvis presterade över 54,0%, och då var förutsättningarna helt andra.