Ännu tuffa tider för Atria
Atria är en av Nordens ledande matproducenter med klassiska varumärken som de flesta känner igen. Men livsmedel är inte så stabilt som man skulle tro.

15 maj, 2015
Atria är en av Nordens ledande matproducenter med klassiska varumärken som de flesta känner igen. Men livsmedel är inte så stabilt som man skulle tro.
15 maj, 2015
Korv, chark och pastejer är finska Atriagruppens gebit. Svenska konsumenter känner igen varumärken som Lönneberga, Onsalakorv, den finska klassikern Gotler och Arbogapastej. Den sistnämnda tillverkas för övrigt i Tranås.
2014 var ingen smekmånad för företaget. Den dämpade finska ekonomin bidrog till en minskad efterfrågan trots stora marknadsföringsinsatser för att få fart på försäljningen.
I Ryssland har motgångarna avlöst varandra. Tidigt under 2014 infördes ett importförbud på europeiskt fläskkött, vilket fick råvarupriserna att skjuta i höjden och under senare delen av året kollapsade den ryska rubeln.
Idag är situationen mer stabil, både i Ryssland och på övriga marknader. Men resan hit har varit skakig både för aktien och bolaget. Och man vet aldrig när det skakar till i den ryska rubeln igen.
Som helhet minskade gruppens intäkter under första kvartalet i år med nästan 4 procent men omräknat i lokala valutor var försäljningstappet försumbart. Atria lyckades stärka sina marginaler under kvartalet men inte tillräckligt för att det skulle bli vinst på sista raden.
Medvinden räckte dock till att puta EBIT-resultatet över till positivt territorium, vilket är en tydlig förbättring mot samma period året innan.
Fortfarande spökar den ryska affären, här var EBIT-resultatet minus 2,3 miljoner euro och förlusten blev ett sänke hela gruppen. Övriga affärsområden bättrade alla sina resultat i en jämförelse år mot år men det är med små kliv framåt.
För att råda bot på lönsamhetsproblemen satsar bolaget bland annat på en modernisering av slakteriet i finska Nurmo. Det nya slakthuset blir stort som tre hockeyrinkar och uppgraderingen väntas spara 8 miljoner euro årligen till prislappen 36 miljoner euro.
I april sålde Atria Falbygdens ost till Arla. För Atria innebär det en engångsinsättning på 34 miljoner euro samtidigt som gruppens omsättning väntas minska med ungefär 50 miljoner euro årligen och EBIT-resultatet påverkas negativt om 3 miljoner euro per år. I maj i år meddelades att bolaget köpt Danmarks största producent av ekologiskt kallskuret. Den nya verksamheten väntas bidra med 10 miljoner euro årligen till omsättningen.
Efter försäljningen av Falbygden väntar vi att omsättningen av naturliga skäl minskar under året, inte heller därefter tror vi på någon explosionsartad ökning av försäljningen.
Under förra året omsatte Atriagruppen 1 426 miljoner euro och både i år och nästa år förväntas omsättningen bli lägre än så, både enligt vår och analytikernas tro från Factset.
Gruppens resultat var negativt i första kvartalet och det krävs främst en förbättring i Ryssland för att få den samlade utvecklingen att gå åt rätt håll. Konsensusprognosen från Factset indikerar att Atria kan tjäna nästan 0,80 euro per aktie under 2015 och något mer året därefter.
Sannolikt räcker det inte med en stabilisering i Ryssland för att analytikerna ska få rätt. Kanske i kombination med ljusare utsikter på hemmamarknaden är utfallet möjligt.
Antar vi att analytikerkårens prognos blir verklighet handlas aktien till nästan p/e 12 på årets förväntade vinst och närmare p/e 10 på vinsten året där efter. Omsättningstillväxten väntas vara negativ under 2015 och obefintlig året därpå. EBIT-marginalen harvar kring tre procent i prognosen.
Atria har historiskt haft hygglig direktavkastning som snittat kring 0,26 euro per aktie de senaste fem åren.
Inom sektorn finns dock flera investeringsalternativ. I jämförelse med godisbolaget Cloetta, som enligt SME Direkts konsensusprognos förväntas ha en omsättningstillväxt på över 7 procent i år och i snitt 3 procent de två åren därefter, är Atrias utsikter inte upphetsande.
Också Cloettas lönsamhet övertrumfar Atrias och EBIT-marginalen väntas öka till 12,5 procent i år och därefter till nästan 13,5 procent. Cloettaaktien går på dessa premisser att köpa till under P/E 16 på den förväntade vinsten nästa år och det tycker vi känns mer attraktivt. Nu skiljer sig bolagen av naturliga skäl på flera punkter, men på många sätt är de lika.
Att sedan jämföra Atria med kycklingproducenten Scandi Standard är däremot att jämföra äpplen och päron. Men vi jämför ändå två bolag inom livsmedelsindustrin.
Till Scandis fördel talar en ökad konsumtion av kyckling i samhället, omsättningstillväxten väntas vara 5 procent årligen och enligt Factsets samlade prognoser går aktien att köpa till P/E 11 på förväntade vinsten 2016. Kycklingproduktionen har sämre marginal än Cloetta men betydligt bättre än Atria.
En fördel för Atria är att kurspotentialen tenderar att vara större när ett bolag går från dåliga förutsättningar till bättre men i dunkla förutsättningar tenderar risken att vara större än man kan tro.
Om Atria under även nästa kvartal kan påvisa en marginalförstärkning kanske vårt intresse för aktien ökat tillräckligt för att motivera ett köp för aktien.
Men idag faller vårt val av livsmedelsproducent inte på Atria. Den lägre värderingen kan till stor del motiveras av en lägre förväntad tillväxt och sämre marginaler än de andra alternativen inom livsmedelsindustrin. Vår rekommendation stannar vid neutral.
Atria är en av Nordens ledande matproducenter med klassiska varumärken som de flesta känner igen. Men livsmedel är inte så stabilt som man skulle tro.
15 maj, 2015
Korv, chark och pastejer är finska Atriagruppens gebit. Svenska konsumenter känner igen varumärken som Lönneberga, Onsalakorv, den finska klassikern Gotler och Arbogapastej. Den sistnämnda tillverkas för övrigt i Tranås.
2014 var ingen smekmånad för företaget. Den dämpade finska ekonomin bidrog till en minskad efterfrågan trots stora marknadsföringsinsatser för att få fart på försäljningen.
I Ryssland har motgångarna avlöst varandra. Tidigt under 2014 infördes ett importförbud på europeiskt fläskkött, vilket fick råvarupriserna att skjuta i höjden och under senare delen av året kollapsade den ryska rubeln.
Idag är situationen mer stabil, både i Ryssland och på övriga marknader. Men resan hit har varit skakig både för aktien och bolaget. Och man vet aldrig när det skakar till i den ryska rubeln igen.
Som helhet minskade gruppens intäkter under första kvartalet i år med nästan 4 procent men omräknat i lokala valutor var försäljningstappet försumbart. Atria lyckades stärka sina marginaler under kvartalet men inte tillräckligt för att det skulle bli vinst på sista raden.
Medvinden räckte dock till att puta EBIT-resultatet över till positivt territorium, vilket är en tydlig förbättring mot samma period året innan.
Fortfarande spökar den ryska affären, här var EBIT-resultatet minus 2,3 miljoner euro och förlusten blev ett sänke hela gruppen. Övriga affärsområden bättrade alla sina resultat i en jämförelse år mot år men det är med små kliv framåt.
För att råda bot på lönsamhetsproblemen satsar bolaget bland annat på en modernisering av slakteriet i finska Nurmo. Det nya slakthuset blir stort som tre hockeyrinkar och uppgraderingen väntas spara 8 miljoner euro årligen till prislappen 36 miljoner euro.
I april sålde Atria Falbygdens ost till Arla. För Atria innebär det en engångsinsättning på 34 miljoner euro samtidigt som gruppens omsättning väntas minska med ungefär 50 miljoner euro årligen och EBIT-resultatet påverkas negativt om 3 miljoner euro per år. I maj i år meddelades att bolaget köpt Danmarks största producent av ekologiskt kallskuret. Den nya verksamheten väntas bidra med 10 miljoner euro årligen till omsättningen.
Efter försäljningen av Falbygden väntar vi att omsättningen av naturliga skäl minskar under året, inte heller därefter tror vi på någon explosionsartad ökning av försäljningen.
Under förra året omsatte Atriagruppen 1 426 miljoner euro och både i år och nästa år förväntas omsättningen bli lägre än så, både enligt vår och analytikernas tro från Factset.
Gruppens resultat var negativt i första kvartalet och det krävs främst en förbättring i Ryssland för att få den samlade utvecklingen att gå åt rätt håll. Konsensusprognosen från Factset indikerar att Atria kan tjäna nästan 0,80 euro per aktie under 2015 och något mer året därefter.
Sannolikt räcker det inte med en stabilisering i Ryssland för att analytikerna ska få rätt. Kanske i kombination med ljusare utsikter på hemmamarknaden är utfallet möjligt.
Antar vi att analytikerkårens prognos blir verklighet handlas aktien till nästan p/e 12 på årets förväntade vinst och närmare p/e 10 på vinsten året där efter. Omsättningstillväxten väntas vara negativ under 2015 och obefintlig året därpå. EBIT-marginalen harvar kring tre procent i prognosen.
Atria har historiskt haft hygglig direktavkastning som snittat kring 0,26 euro per aktie de senaste fem åren.
Inom sektorn finns dock flera investeringsalternativ. I jämförelse med godisbolaget Cloetta, som enligt SME Direkts konsensusprognos förväntas ha en omsättningstillväxt på över 7 procent i år och i snitt 3 procent de två åren därefter, är Atrias utsikter inte upphetsande.
Också Cloettas lönsamhet övertrumfar Atrias och EBIT-marginalen väntas öka till 12,5 procent i år och därefter till nästan 13,5 procent. Cloettaaktien går på dessa premisser att köpa till under P/E 16 på den förväntade vinsten nästa år och det tycker vi känns mer attraktivt. Nu skiljer sig bolagen av naturliga skäl på flera punkter, men på många sätt är de lika.
Att sedan jämföra Atria med kycklingproducenten Scandi Standard är däremot att jämföra äpplen och päron. Men vi jämför ändå två bolag inom livsmedelsindustrin.
Till Scandis fördel talar en ökad konsumtion av kyckling i samhället, omsättningstillväxten väntas vara 5 procent årligen och enligt Factsets samlade prognoser går aktien att köpa till P/E 11 på förväntade vinsten 2016. Kycklingproduktionen har sämre marginal än Cloetta men betydligt bättre än Atria.
En fördel för Atria är att kurspotentialen tenderar att vara större när ett bolag går från dåliga förutsättningar till bättre men i dunkla förutsättningar tenderar risken att vara större än man kan tro.
Om Atria under även nästa kvartal kan påvisa en marginalförstärkning kanske vårt intresse för aktien ökat tillräckligt för att motivera ett köp för aktien.
Men idag faller vårt val av livsmedelsproducent inte på Atria. Den lägre värderingen kan till stor del motiveras av en lägre förväntad tillväxt och sämre marginaler än de andra alternativen inom livsmedelsindustrin. Vår rekommendation stannar vid neutral.
Placera granskar fondjättarna
Analys
Rapportperioden
Analytikerna om Volvo Cars
Placera granskar fondjättarna
Analys
Rapportperioden
Analytikerna om Volvo Cars
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 455,81