Cloettas aktie inte så söt
Börsen, eller rättare sagt First North, fick ett nygammalt tillskott i dag i och med att svenska Cloetta noterades efter skilsmässan från finska Fazer. Men aktien känns inte så söt.
8 december, 2008
Börsen, eller rättare sagt First North, fick ett nygammalt tillskott i dag i och med att svenska Cloetta noterades efter skilsmässan från finska Fazer. Men aktien känns inte så söt.
8 december, 2008
Det är tyvärr inte ett godisbolag i sin allra bästa form som gör comeback på börsen. Skilsmässan från Fazer har kostat på samtidigt som marknaden är tuff. Fast det syns också till stor del i värderingen.
Men först några ord om Clotta och godismarknaden. Företaget har en rad starka varumärken som Kexchoklad, Polly med mera som tillverkas i två fabriker i Ljungsbro och Alingsås. Totalt har drygt 20 000 ton godis producerats det senaste året. Företaget borde inte vara överdrivet konjunkturkänsligt eftersom kunderna till stor del impulsköper godis. Men det hindrar inte att marknaden är tuff.
De stora livmedelskedjorna dikterar villkoren och Cloettas fyra största kunder står för inte mindre än 70 procent av omsättningnen. På senare år har konkurrensen ökat kraftigt från kedjornas egna varumärken som tagit 10-12 procent av marknaden. Den andelen ser dock inte ut att växa särskilt mycket längre. Samtidigt har Cloetta pressats av ökade priser på sina viktiga råvaror, och då särskilt kakao.
Cloetta har en stark ställning i Sverige där cirka 85 procent av försäljningen sker. Tillväxtmöjligheterna ter sig begränsade på hemmaplan. Cloetta har ett par utlandssatsningar bakom sig, exempelvis i Polen och Ryssland, men de har inte blivit några större framgångar. Nu tror koncernen att man kan växa på områden där Fazers produkter tidigare haft företräde. Det gäller exempelvis försäljning på färjor, taxfree och i Finland där Cloetta idag meddelade att man skaffat sig en ny distributör.
Men sammantaget är tillväxtutsikterna rätt svaga och Cloettas eget mål om att i snitt växa 3 procent per år är modest och realistiskt.
I mogna branscher är förvärv en källa till tillväxt och Cloetta har flaggat för man strävar efter detta. Danska Toms nämns som en möjlig partner. Toms har varumärken som Anthon Berg och är en större producent än Cloetta. Svenskarna kommer inte att agera utifrån en styrkeposition i sådana förhandlingar.
De senaste åren har resultatet satts under hård press och under de tolv månaderna mellan augusti 2007 och september 2008 omsatte Cloetta 932 Mkr med endast 1,8 procent i rörelsemarginal. Räknar man bort engångskostnader så var dock marginalen något högre, 4,1 procent. Målet på lång sikt är att nå 8 procents rörelsemarginal .
I skrivande stund handlas aktien kring 19 kronor. Med drygt 24 miljoner utestående aktier är börsvärdet 460 Mkr. Cloetta har en nettokassa på 171 Mkr vilket gör att rörelsen ser riktigt lågt värderad ut. Varje försäljningskrona värderas ungefär till mindre än 30 öre och Cloetta handlas till 7,4 gånger det rullande rörelseresultatet exklusive engångskostander.
Detta är låga siffror för ett bolag med starka varumärken på en stabil marknad. Problemet är att anpassningen till en mindre volym efter att Fazer fasar ut sina produkter från Cloetta kan kosta mer pengar och omställningen väntas pågå under minst ett år. Ett möjligt problem är att Cloetta kan förlora legotillverkning för Fazers räkning som i nuläget svarar för 130 Mkr av bolagets totalomsättning på 932 Mkr.
Dessutom är värderingarna på börsen låga i allmänhet och Cloetta kommer nog att växa långsammare än många andra företag. Bolaget förtjänar med andra ord inte en så värst hög värdering.
Vi känner oss inte särskilt sugna på aktien och rekommenderar minska.
Börsen, eller rättare sagt First North, fick ett nygammalt tillskott i dag i och med att svenska Cloetta noterades efter skilsmässan från finska Fazer. Men aktien känns inte så söt.
8 december, 2008
Det är tyvärr inte ett godisbolag i sin allra bästa form som gör comeback på börsen. Skilsmässan från Fazer har kostat på samtidigt som marknaden är tuff. Fast det syns också till stor del i värderingen.
Men först några ord om Clotta och godismarknaden. Företaget har en rad starka varumärken som Kexchoklad, Polly med mera som tillverkas i två fabriker i Ljungsbro och Alingsås. Totalt har drygt 20 000 ton godis producerats det senaste året. Företaget borde inte vara överdrivet konjunkturkänsligt eftersom kunderna till stor del impulsköper godis. Men det hindrar inte att marknaden är tuff.
De stora livmedelskedjorna dikterar villkoren och Cloettas fyra största kunder står för inte mindre än 70 procent av omsättningnen. På senare år har konkurrensen ökat kraftigt från kedjornas egna varumärken som tagit 10-12 procent av marknaden. Den andelen ser dock inte ut att växa särskilt mycket längre. Samtidigt har Cloetta pressats av ökade priser på sina viktiga råvaror, och då särskilt kakao.
Cloetta har en stark ställning i Sverige där cirka 85 procent av försäljningen sker. Tillväxtmöjligheterna ter sig begränsade på hemmaplan. Cloetta har ett par utlandssatsningar bakom sig, exempelvis i Polen och Ryssland, men de har inte blivit några större framgångar. Nu tror koncernen att man kan växa på områden där Fazers produkter tidigare haft företräde. Det gäller exempelvis försäljning på färjor, taxfree och i Finland där Cloetta idag meddelade att man skaffat sig en ny distributör.
Men sammantaget är tillväxtutsikterna rätt svaga och Cloettas eget mål om att i snitt växa 3 procent per år är modest och realistiskt.
I mogna branscher är förvärv en källa till tillväxt och Cloetta har flaggat för man strävar efter detta. Danska Toms nämns som en möjlig partner. Toms har varumärken som Anthon Berg och är en större producent än Cloetta. Svenskarna kommer inte att agera utifrån en styrkeposition i sådana förhandlingar.
De senaste åren har resultatet satts under hård press och under de tolv månaderna mellan augusti 2007 och september 2008 omsatte Cloetta 932 Mkr med endast 1,8 procent i rörelsemarginal. Räknar man bort engångskostnader så var dock marginalen något högre, 4,1 procent. Målet på lång sikt är att nå 8 procents rörelsemarginal .
I skrivande stund handlas aktien kring 19 kronor. Med drygt 24 miljoner utestående aktier är börsvärdet 460 Mkr. Cloetta har en nettokassa på 171 Mkr vilket gör att rörelsen ser riktigt lågt värderad ut. Varje försäljningskrona värderas ungefär till mindre än 30 öre och Cloetta handlas till 7,4 gånger det rullande rörelseresultatet exklusive engångskostander.
Detta är låga siffror för ett bolag med starka varumärken på en stabil marknad. Problemet är att anpassningen till en mindre volym efter att Fazer fasar ut sina produkter från Cloetta kan kosta mer pengar och omställningen väntas pågå under minst ett år. Ett möjligt problem är att Cloetta kan förlora legotillverkning för Fazers räkning som i nuläget svarar för 130 Mkr av bolagets totalomsättning på 932 Mkr.
Dessutom är värderingarna på börsen låga i allmänhet och Cloetta kommer nog att växa långsammare än många andra företag. Bolaget förtjänar med andra ord inte en så värst hög värdering.
Vi känner oss inte särskilt sugna på aktien och rekommenderar minska.
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 517,96