Den köpvärda kosmetikajätten

Med ett kommande VD-byte ser världens största kosmetikagrupp ut att fortsätta på den utstakade vägen att förvärva och investera i e-handel. Som aktieplacering har L'Oréal varit strålande och vi ser fortsatt potential i aktien.

placera-redaktionellt-2020-Loreal_700.png

9 april, 2021

L'Oréal är världens största kosmetikagrupp och grundades redan 1909 av den franske kemisten Eugène Schueller. Huvudkontoret är baserat i Clichy, en förort i Paris.

Den 1 maj tillträder Nicolas Hieronimus som ny vd, han är sedan 2017 vice vd i bolaget. Han blir bolagets blott sjätte VD under de 113 år som L'Oréal existerat. Jean-Paul Agon som varit VD sedan 2006 tar över ordföranderollen.

Att bolaget bara har haft fem vd:ar på 113 år säger nästan allt om bolagets enorma långsiktighet och stabilitet. Men bolaget har genom åren även uppvisat en ungdoms kortsiktiga smidighet genom att ständigt komplettera verksamheten med genomtänkta förvärv.

placera-redaktionellt-2020-Loreal_lyx_597.png

Företaget hade den största omsättningsminskningen någonsin under fjolåret. Omsättningen och rörelseresultatet backade med över 6 procent när coronapandemin satte stopp för det globala resandet. Vem har inte sett flygplatsernas taxfree-butiker som förutom alkohol innehåller en betydande andel parfym och kosmetik. Den totala marknaden för kosmetik sjönk betydligt mer under fjolåret än för marknadsledaren L’Oréal.

Totalt har L’Oréal över 40 olika varumärken, vilka inkluderar bland annat välkända Lancôme, Garnier, Maybelline, Redken och Kérastase. Bolaget har en stor bredd och är verksamma inom flera produktgrupper.

Störst är hudvårdsprodukter med 35 procent av total omsättningen. Makeupprodukter är näst störst på 26 procent följt av hårvårdsprodukter på 15 procent. De minsta produktgrupperna är hårfärgningsprodukter 10 procent och dofter/parfymer utgör drygt 9 procent. Det finns en övrig verksamhet som omfattar 4 procent av omsättningen.

Verksamheten är uppdelad i fyra divisioner.

Konsumentkosmetik är den största divisionen som står för 42 procent av omsättningen och 40 procent av rörelseresultatet. Omsättningen sjönk med 4,7 procent under fjolåret vilket var minst av alla affärsområden. De största varumärkena är  L'Oréal Paris, Garnier, Maybelline New York, NYX Professional Makeup, Essie Niely, Dark and Lovely, Mixa, MG och Carol's Daughter.

placera-redaktionellt-2020-Loreal_garneri_597.png

Näst största division är lyxkosmetik som tappade drygt 8 procent i omsättning under 2020, vilket var det största tappet av divisionerna. Lyxkosmetik står för 36 procent av bolagets totala omsättning men är lönsammare är Konsumentkosmetik. Det står för 38 procent av rörelsevinsten.

Lancôme, Yves Saint Laurent, Giorgio Armani, Kiehl's, Urban Decay, IT Cosmetics Shu Uemura, Biotherm, Helena Rubinstein, Yue Sai, Clarisonic, Atelier Cologne Ralph Lauren, Viktor & Rolf, Diesel, Cacharel och Maison Margiela är varumärken inom lyxkosmetik.

placera-redaktionellt-2020-Loreal_YSL_597.png

Professionella produkter som inriktar sig till bland annat hårsalonger tappade 6,4 procent av omsättningen och den landade på 3 097 miljoner euro vilket motsvarar 11 procent av omsättningen. Bolaget tog marknadsandelar den totala marknaden minskade hela 16 procent. Ett urval av varumärken i proffssegmentet är L'Oréal Professionnel, Redken, Matrix, Kérastase, Pureology, Decléor Shu Uemura Art of Hair, Carita, Mizani och Baxter;

Aktiv kosmetika är den minsta divisionen, den mest lönsamma och den sticker ut genom att den hade en imponerande tillväxt på närmare 19 procent under 2020. Det var den bästa tillväxten någonsin och marknaden växte med blygsamma 2 procent. Här hittar vi varumärken La Roche-Posay, Vichy, CeraVe, SkinCeuticals, Roger & Gallet och Sanoflore.

Produkter marknadsförs genom massdistribution och distansförsäljning, selektiv distribution, frisörsalonger och apotek.

Trots sjunkande omsättning och resultat 2020 flyttade L'Oréal fram sin marknadsposition och befäste sig som världens största kosmetikbolag. Och inte minst var omsättningstillväxten bra under det andra halvåret och särskilt under det fjärde kvartalet då tillväxten accelererade rejält.

Coronapandemin har påverkat Loreals geografiska omsättning mycket. Omsättningen växte mest i Kina, med hela 27 procent under 2020, vilket gjorde att hela Asien hade en omsättningsökning på 3,5 procent. Den utgör numer 35 procent och är nu den största regionen.

Europa som är hårt drabbat av coronapandemin såg en omsättningsminskning på över 10 procent, och är den näst största regionen med 27 procent av omsättningen. Nordamerika klarade sig lindrigare undan med en minskning på 7,4 procent till 6 903 miljoner euro.

Det är tydligt efter fjolåret att L'Oréal har en attraktiv affärsmodell med en stark produktportfölj. Ledningen är bra och erfaren som strategiskt lyckats lotsa bolagen bra igenom fjolåret.

Det är även e-handeln ett kvitto på. Bolaget har under lång tid investerat mycket pengar i att bygga upp sin e-handel och skapa internetverktyg som till exempel gör det möjligt för kunderna att utvärdera produkterna online.

E-handeln ökade med hela 62 procent under 2020 och uppgår nu till 27 procent av försäljningen. Den nya vd:n Nicolas Hieronimus indikerade vid en presentation nyligen att målsättningen över tid för e-handeln är att komma upp till en nivå på 50 procent av den totala omsättningen. Om det sker bör det hjälpa till att fortsätta lyfta marginalerna och vinsterna.

placera-redaktionellt-2020-Nicolas_Hieronimus_Loreal_200.png

Nicolas Hieronimus

Analytikerna räknar med stark återhämtning för omsättningen på drygt 9 procent under 2021. Och marknaden tror att vinsten per aktie landar på 8,10 euro per aktie. Det indikerar en tillväxt på 11 procent, vilket leder till en högre rörelsemarginal.

Omsättningen ser ut att fortsätt växa med 7 procent under 2022 till 32,6 miljarder euro. Det skulle öka vinsten per aktie till 8,7. Lönsamheten är bra och det som imponerar att den ständigt ökar. Rörelsemarginalen landade på 18,6 procent och spås stiga till 19,3 procent 2022.

placera-redaktionellt-2020-090421Lorealtabell.PNG

Den goda tillväxten får värderingen i form av p/e-tal att sjunka från dagens 45 till p/e-tal 38 på 2022 års vinst. Det är högre än konkurrenterna men L’Oréal ska ha en premiumvärdering som marknadsledare med en snabbare tillväxt än den underliggande marknaden.

placera-redaktionellt-2020-090421Lorealgraf.PNG

Lägg till att bolaget har en oöverträffad bred produktportfölj med välkända varumärken. Faktorer som sänker bolagsrisken. Bolaget har en sund och stark balansräkning dessutom äger de drygt 9 procent i det franska läkemedelsbolaget Sanofi, vilket ökar den ekonomiska flexibiliteten. Ett innehav som kom när L’Oréal sålde en division till Sanofi.

Utdelningen från Sanofi är jämn och bra och lägger grunden till L’Oréals positiva utdelningsökning under de senaste 15 åren. Utdelningen har stigit från 1 euro till årets föreslagna utdelning på 4 euro. Utdelningen spås öka till 4,7 euro för 2022 år vinst.

Bolaget genererar ett starkt kassaflöde och har utrymme att fortsätta förvärva nya varumärken. Bara varumärkena L'Oréal och Kérastase är egna, resterande varumärken är förvärvade under årens lopp.

L'Oréal har haft få VD:ar och ägarsituation har varit stabil med ägarfamiljen Bettencourt Meyers som den klart största på 33 procent. Näst största ägare är schweiziska dagligvarujätten Nestlé som äger 23 procent. Nestlé kom in som ägare 1974 då Liliane Bettencourt, dottern till grundaren, bad om Nestlés hjälp då hon var rädd att franska staten skulle ta över och förstatliga delar av bolaget.

placera-redaktionellt-2020-090421Lorealägare.PNG

Frågan kvarstår hur länge som Nestlé är kvar som ägare. Det skulle göra aktien betydligt mer likvid om Nestlé ägandet spreds ut på flera händer.

L'Oréal är extremt välskött kvalitetsbolag som är väldiversifierat och en klar marknadsledare. En roll som bolaget förstärkt under fjolårets coronapandemi. Kommande vd-byte ändrar ingenting då bolagets strategi och långsiktighet ligger väl cementerad.

Placera tycker att aktien är köpvärd för den som har en lång placeringshorisont, tror på ledningens förmåga att fortsätta att förvärva nya intressanta varumärken och fortsätta utveckla e-handelserbjudandet.

Gå till Placera.se och läs fler artiklar

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedIn, Twitter,  YouTube och Soundcloud

Ämnen i artikeln

L'Oreal

Senast

383,20

1 dag %

2,09%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,01%

Senast

2 448,97

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.