Europalyft i Gunnebo
När Gunnebos effektiviseringar i Europa äntligen börjar bita har bolagets övriga marknader tappat fart. Vi tror dock det är tillfälligt och ser aktien som köpvärd på lite sikt.

27 november, 2014
När Gunnebos effektiviseringar i Europa äntligen börjar bita har bolagets övriga marknader tappat fart. Vi tror dock det är tillfälligt och ser aktien som köpvärd på lite sikt.
27 november, 2014
Gunnebo, som tillverkar kassaskåp och annan säkerhetsutrustning, valde för ett år sedan att ändra sin redovisning från produktområden till geografiska områden. Den förändringen lyfte fram det faktum att Europa inte längre väger lika tungt när det gäller omsättningen i koncernen och att tillväxt och lönsamhet i Asien och Nord-/Sydamerika är väsentligt högre än den är i det problemtyngda Europa.
Region Europa, Mellanöstern och Afrika, EMEA, svarar för 66 procent av omsättningen i Gunnebo och fjolåret slutade inräknat engångsposter med en rörelseförlust för regionen. Gunnebo hade efter några förvärvsintensiva år före finanskrisen en rätt spretig organisation i Europa och efter krisen blev behoven att rensa upp i verksamheten akuta.
Det var framför allt de fasta kostnaderna som var för höga och med krympande volymer till följd av svag efterfrågan inom stora delar av Europa har Gunnebo de senaste åren jobbat hårt för att anpassa sin kapacitet. Att dra ned på fasta kostnader har i många bolag visat sig vara en svår och långdragen process, så även i Gunnebo. I år börjar dock arbetet äntligen att ge resultat.
Under årets nio första månader har EMEA nått en rörelsemarginal exklusive engångsposter på 2,0 procent att jämföra med -0,4 procent samma period i fjol. Kostnadsbesparingar i kombination med en stabiliserad efterfrågesituation har möjliggjort förbättringen. I kraft av sin storlek ger resultatförbättringen inom EMEA en stor effekt på koncernens rörelseresultat.
Utvecklingen på andra håll i världen har dessvärre inte varit lika positiv. Gunnebo har de senaste åren satsat medvetet på att stärka sin position på marknader utanför Europa där bolaget långsiktigt ser ljusare tillväxtmöjligheter. Region Asia-Pacific svarar för 18 procent av omsättningen i koncernen med Indien och Kina som de två klart största marknaderna.
Det är Gunnebos snabbast växande region och facit för de första nio månaderna i år är en fortsatt organisk tillväxt på 9 procent. Lönsamheten har dock fått sig en knäck och rörelsemarginalen hittills i år har backat till 12,7 procent jämfört med 14,1 procent vid samma tidpunkt i fjol.
Ökade kostnader för marknadssatsningar i Kina och Sydostasien har tyngt lönsamheten. Vd Per Borgvall menar dock att avmattningen i regionen är tillfällig och skriver i sitt vd-ord i senaste rapporten att både Kina och Indien kommer att fortsätta leverera lönsam tillväxt framöver. Någon snabb vändning ska man dock inte vänta sig då orderingången hittills i år ökat med beskedliga 2 procent.
Ännu sämre ställt är det inom region Americas där orderingången hittills i år fallit med hela 21 procent organiskt. Omsättningen är för samma period oförändrad men även i Americas har lönsamheten fallit. Efter nio månader är rörelsemarginalen exklusive engångsposter 11,7 procent jämfört med 13,4 procent för ett år sedan.
Ett problem är efterfrågan från myndigheter i USA som varit låg under hela året. Efterfrågan i Brasilien har också varit svag i tredje kvartalet framför allt inom detaljhandeln. Även i region Americas har Gunnebo tagit ökade kostnader för marknadssatsningar i syfte att bredda kunderbjudandet Latinamerika.
Räknat på de senaste tolv månaderna har Gunnebo hållit en rörelsemarginal exklusive engångsposter på 6,4 procent. Bolaget har satt som mål att nå 7,0 procent och Per Borgvall talade tidigare i år om att man hade möjligheter att nå det redan i år. Det senaste kvartalet sänker sannolikheten för det. Det fjärde kvartalet är visserligen säsongsmässigt starkt med fjolårets resultat var bra så jämförelsesiffrorna är inte jättelätta.
Analytikerna som bevakar Gunnebo räknar i snitt med att rörelsemarginalen inklusive engångsposter landar på 6,2 procent enligt databasen Factset. Med en omsättning på knappt 5,5 miljarder kronor (upp 3,5 procent jämfört med i fjol) ger det en vinst per aktie på 2,71 kronor.
För nästa år väntas en omsättningstillväxt på 4,1 procent och en rörelsemarginal på 7,0 procent. Vinsten per aktie tar då ett skutt upp till 3,40 kronor. P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de prognoserna till 13,6 respektive 10,9. Justerat för nettoskulden på drygt 800 Mkr (exklusive pensionsskulder) värderas rörelsen i Gunnebo till 9,2 gånger nästa års väntade rörelseresultat.
Prognoserna för de närmaste årens utdelningar ger direktavkastningar på 3,1 procent respektive 3,5 procent.
På nuvarande prognoser värderas Gunnebo lågt jämfört med det mesta på Stockholmsbörsen. Bolaget har varit en turn-around kandidat en längre tid utan att det riktigt velat lossna. Europa har varit sänke de senaste åren och när nu efterfrågan där ser ut att stabiliseras och effektiviseringarna ger effekt så viker istället utvecklingen i övriga regioner. Aktien har också rört sig i stort sett sidledes det senaste året.
Vi köper dock Per Bergvalls argument om att det är en tillfällig svacka och att framför allt Indien och Kina kommer att fortsätta vara källor till lönsam tillväxt för Gunnebo även kommande år. Prognoserna för nästa år ser inte orimliga ut och når bolaget de resultatnivåerna ser aktien köpvärd ut.
När Gunnebos effektiviseringar i Europa äntligen börjar bita har bolagets övriga marknader tappat fart. Vi tror dock det är tillfälligt och ser aktien som köpvärd på lite sikt.
27 november, 2014
Gunnebo, som tillverkar kassaskåp och annan säkerhetsutrustning, valde för ett år sedan att ändra sin redovisning från produktområden till geografiska områden. Den förändringen lyfte fram det faktum att Europa inte längre väger lika tungt när det gäller omsättningen i koncernen och att tillväxt och lönsamhet i Asien och Nord-/Sydamerika är väsentligt högre än den är i det problemtyngda Europa.
Region Europa, Mellanöstern och Afrika, EMEA, svarar för 66 procent av omsättningen i Gunnebo och fjolåret slutade inräknat engångsposter med en rörelseförlust för regionen. Gunnebo hade efter några förvärvsintensiva år före finanskrisen en rätt spretig organisation i Europa och efter krisen blev behoven att rensa upp i verksamheten akuta.
Det var framför allt de fasta kostnaderna som var för höga och med krympande volymer till följd av svag efterfrågan inom stora delar av Europa har Gunnebo de senaste åren jobbat hårt för att anpassa sin kapacitet. Att dra ned på fasta kostnader har i många bolag visat sig vara en svår och långdragen process, så även i Gunnebo. I år börjar dock arbetet äntligen att ge resultat.
Under årets nio första månader har EMEA nått en rörelsemarginal exklusive engångsposter på 2,0 procent att jämföra med -0,4 procent samma period i fjol. Kostnadsbesparingar i kombination med en stabiliserad efterfrågesituation har möjliggjort förbättringen. I kraft av sin storlek ger resultatförbättringen inom EMEA en stor effekt på koncernens rörelseresultat.
Utvecklingen på andra håll i världen har dessvärre inte varit lika positiv. Gunnebo har de senaste åren satsat medvetet på att stärka sin position på marknader utanför Europa där bolaget långsiktigt ser ljusare tillväxtmöjligheter. Region Asia-Pacific svarar för 18 procent av omsättningen i koncernen med Indien och Kina som de två klart största marknaderna.
Det är Gunnebos snabbast växande region och facit för de första nio månaderna i år är en fortsatt organisk tillväxt på 9 procent. Lönsamheten har dock fått sig en knäck och rörelsemarginalen hittills i år har backat till 12,7 procent jämfört med 14,1 procent vid samma tidpunkt i fjol.
Ökade kostnader för marknadssatsningar i Kina och Sydostasien har tyngt lönsamheten. Vd Per Borgvall menar dock att avmattningen i regionen är tillfällig och skriver i sitt vd-ord i senaste rapporten att både Kina och Indien kommer att fortsätta leverera lönsam tillväxt framöver. Någon snabb vändning ska man dock inte vänta sig då orderingången hittills i år ökat med beskedliga 2 procent.
Ännu sämre ställt är det inom region Americas där orderingången hittills i år fallit med hela 21 procent organiskt. Omsättningen är för samma period oförändrad men även i Americas har lönsamheten fallit. Efter nio månader är rörelsemarginalen exklusive engångsposter 11,7 procent jämfört med 13,4 procent för ett år sedan.
Ett problem är efterfrågan från myndigheter i USA som varit låg under hela året. Efterfrågan i Brasilien har också varit svag i tredje kvartalet framför allt inom detaljhandeln. Även i region Americas har Gunnebo tagit ökade kostnader för marknadssatsningar i syfte att bredda kunderbjudandet Latinamerika.
Räknat på de senaste tolv månaderna har Gunnebo hållit en rörelsemarginal exklusive engångsposter på 6,4 procent. Bolaget har satt som mål att nå 7,0 procent och Per Borgvall talade tidigare i år om att man hade möjligheter att nå det redan i år. Det senaste kvartalet sänker sannolikheten för det. Det fjärde kvartalet är visserligen säsongsmässigt starkt med fjolårets resultat var bra så jämförelsesiffrorna är inte jättelätta.
Analytikerna som bevakar Gunnebo räknar i snitt med att rörelsemarginalen inklusive engångsposter landar på 6,2 procent enligt databasen Factset. Med en omsättning på knappt 5,5 miljarder kronor (upp 3,5 procent jämfört med i fjol) ger det en vinst per aktie på 2,71 kronor.
För nästa år väntas en omsättningstillväxt på 4,1 procent och en rörelsemarginal på 7,0 procent. Vinsten per aktie tar då ett skutt upp till 3,40 kronor. P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de prognoserna till 13,6 respektive 10,9. Justerat för nettoskulden på drygt 800 Mkr (exklusive pensionsskulder) värderas rörelsen i Gunnebo till 9,2 gånger nästa års väntade rörelseresultat.
Prognoserna för de närmaste årens utdelningar ger direktavkastningar på 3,1 procent respektive 3,5 procent.
På nuvarande prognoser värderas Gunnebo lågt jämfört med det mesta på Stockholmsbörsen. Bolaget har varit en turn-around kandidat en längre tid utan att det riktigt velat lossna. Europa har varit sänke de senaste åren och när nu efterfrågan där ser ut att stabiliseras och effektiviseringarna ger effekt så viker istället utvecklingen i övriga regioner. Aktien har också rört sig i stort sett sidledes det senaste året.
Vi köper dock Per Bergvalls argument om att det är en tillfällig svacka och att framför allt Indien och Kina kommer att fortsätta vara källor till lönsam tillväxt för Gunnebo även kommande år. Prognoserna för nästa år ser inte orimliga ut och når bolaget de resultatnivåerna ser aktien köpvärd ut.
Fondernas favoriter
Analys
Försvar
Fonder
Fondernas favoriter
Analys
Försvar
Fonder
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 541,84