Gnistan borta i Firefly

Den ekonomiska krisen och kronans förstärkning gör det svårt för Firefly att nå sina högt uppsatta mål. Företaget är spännande men aktien kräver tålamod.


10 oktober, 2012

Företaget Firefly är specialiserat på avancerade system för att upptäcka och förhindra bränder. Produkterna säljs över hela världen och Firefly är marknadsledande inom sin speciella nisch när det gäller brandskyddssystem.

 Firefly kan närmast beskrivas som ett utvecklings- och försäljningsbolag. Historiskt har verksamheten präglats av lönsam tillväxt med tio år utan förluster, bland annat tack vare en stabil eftermarknad.

Brandskyddsmarknaden växer stadigt, om än i ojämn takt. Firefly har traditionellt haft en stark ställning när det gäller system till sågverks- och pappersindustrin där risken för eldsvådor är stor och där skadorna kan bli ödesdigra, både materiellt och i form av utebliven produktion.

Under senare år har bolaget utökat sitt erbjudande till att även omfatta brandövervakningssystem för tunnlar - ett marknadssegment med betydande potential. En större installation har redan gjorts i Stockholms tunnelbana, som nu är ett viktigt referensobjekt i bolagets marknadsföring.

Firefly ser stora tillväxtmöjligheter inom båda sina affärsområden - industriapplikationer och Infrasystem - och har de senaste två åren satsat hårt på att stärka försäljningsorganisationen. Målsättningen är att mer än fördubbla omsättningen till år 2015 och då nå en rörelsemarginal på minst 15 procent.

Ambitionerna är det således inget fel på, men lågkonjunkturen innebär sannolikt att det tar längre tid att nå målen. Viljan hos kunderna att investera i Fireflys system minskar av förklarliga skäl när det är dåliga tider. Planerade infrastruktursatsningar skjuts på framtiden och investeringsaktiviteten inom den krisdrabbade skogsindustrin är låg.

Under det första halvåret i år avtog efterfrågan på Fireflys produkter successivt, samtidigt som kronans förstärkning gjorde att bolagets konkurrenskraft försämrades. Trots att omsättningen ökade med 20 procent gick verksamheten 3 Mkr back och då hade resultatet ändå påverkats positivt av en engångspost på 2 Mkr.

Som en följd av den svaga utvecklingen sänktes helårsprognosen. Resultatet väntas nu bli lägre än förra årets 38 öre per aktie, vilket innebär att utdelningen på 50 öre per aktie är i fara.

Firefly är en knepigt case. Bolaget har otvivelaktigt bra produkter och starka marknadspositioner. Samtidigt präglas verksamheten av extremt långa beslutsprocesser hos kunderna, vilket gör det svårt att bedöma resultatutvecklingen.

Stigande kostnader för marknadsföring, i kombination med en svag marknad och oförmånliga valutarelationer, gör inte saken bättre. Till Fireflys fördelar skall nämnas att bolaget är skuldfritt med 11 Mkr i likvida medel och att kassaflödet under det första halvåret var positivt.

Fireflys aktie har i år rasat med 25 procent till 13 kronor. För den tålmodige, som delar företagsledningens framtidstro, kan det vara köpläge, men risken är att det blir sämre innan det blir bättre. Vi avstår från aktien för tillfället.

---

Den här artikeln publicerades ursprungligen i tidningen Börsveckan i nummer 41 den 8 oktober. Är du intresserad av att prenumerera på Börsveckan, klicka här. 

Ämnen i artikeln

Firefly

Senast

182,00

1 dag %

0,11%

1 dag

1 mån

1 år

Placera granskar fondjättarna

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

0,62%

Senast

2 449,15

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.